Jump to content

15 hk Honda med vann i sylinderne


Trondwi

Recommended Posts

Jeg kjøpte en 15 hk Honda hos Sylinderservice i Kr.sand for ca 10 år siden - en motor det aldri har vært annet enn problemer med. Det begynte med at en sommervikar hadde helt opp alt for mye olje på motoren, slik at den ved litt turtall slapp ut rykende oljeklatter i kjølevannet og døde. Fikk så startet den igjen og nye oljeklatter - frem til jeg peilet oljen og tappet til riktig nivå.

 

Sylinderservice mente at dette ikke hadde skadet motoren overhode.

 

I ettertid byttet de topplokkspakning (for min regning), men motoren fungerer ikke tilfredsstillende. Når den først går, går den helt jevnt uten å fuske. Men det kan være et sant h---e å få startet den da det ofte kommer vann på pluggene og i sylinderne. Er det noen her som har vært borte i noe tilsvarende? Er det kjølevann som kommer inn eller suges det inn gjennom forgasseren fra hekkbølgen?

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Kjent problem med 4-taktere på små RIB/gummibåter. Motoren blir for tung og står da for lavt i vannet og suger lett inn vann i sylindrene når den stoppes.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...