Jump to content

Wallas 40d. Ulyd/ høyfrekvent uling.


Eureka

Recommended Posts

Kjørte igang Wallas-varmeren forleden kveld.. etter 15-20 minutter startet selve brenneren å ule.. Lyden kan beskrives som høyfrekent lyd og varierte noe i styrke, med en varighet på et par minutter innenfor hvert lydnivå..noe plagsomt kan man si. Spekulerer i om det kan komme fra viften og at den tar borti noe...eller kan det være luftstrømmen som lager lyden på vei ut av enheten?

Så spørsmålet blir så enkelt som: er det noen som har vært borti noe lignende og hva var årsaken?

Skrudde av wallasen etter 4-5 minutter etter at ulingen begynte... og det fortsatte neste hele tiden til den var ferdig med nedkjølingen..

Link to post

Egentlig helt umulig å diagnostisere hva dette kan være uten å være der og høre det selv, men det er nærliggende å tenke lager på vifta.

 

Det er faktisk et medlem her inne "Wallas Service" som her om dagen hjalp et annet medlem, du skal ikke se bort fra at han kommer på banen i denne tråden i løpet av noen dager. I mellomtiden kan du jo skumlese de trådene som har med wallas å gjøre. Her i denne linken finner du søkeskjema, skriv wallas i det først feltet(finn ord) og gå så til bunnen av skjema og trykk på søk. Du får da opp alle trådene på BP som inneholder ordet Wallas.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

"Wallas Service" har vært til god hjelp tidligere i vår da Wallasen fikk en utblåsning.. og det var han som tok service på den. Han holder jo til i samma by som meg. Stilte opp langt ut over ordinær arbeidstid og helg...mener jeg å huske.. Tenkte jeg ikke skulle plage han mere på fritiden hans :)Men det blir nok en telefon til han på mandag for å høre.

Link to post
  • 1 år senere...
  • 4 år senere...

image.jpg.187bcc09f948a0d3f728549397634c72.jpgDette har jaggu blitt en gammel tråd. Fyrte opp wallas nå for å undersøke mere. -den har knapt vært brukt siste årene. 

 

Uansett, ulingen er der fortsatt. 

 

Men så har jeg sjekket litt da. 

 

Denne varmeren/modellen har et ekstra luftinntak på undersiden. Se bilde. 

Dersom jeg legger en finger forran deler av inntaket, så forsvinner lyden. Presser ikke hard, bare endrer på inntakets opning. 

Det later til at det er luften som "spiller" over de skarpe kantene samt at det går en bolt gjennom luftkanalen som lager en liten spalte.. 

 

Link to post
Svart (redigert)

Løsningen ble slik. Strupet åpningen akkurat tilstrekkelig til at lyden forsvant. 

Men om det var lurt, får tiden vise. Men nå kan varmeren brukes igjen, for lyden var såpass plagsom at varmeren så og si aldri ble brukt bortsett ifra kaldluft ventilasjon. 

Wallasservice, ka du trur? 

 

IMG_3811.JPG.ed9b001fceebde97e45971b57e3d4383.JPG

Noen cm ovenfor spalten ledes luften 90 grader. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Dette er luftinntaket til forbrenningsvifta, og burde ikke tettes igjen. Men om det er eneste løsningen for å få bort lyden så er det kanskje greit. Sjekk eksosen om den har endret seg, skal være fargeløs.

 

Uling kommer stort sett fordi det er feil blanding mellom drivstoff og luft, men kan dette være lyd av luft i bevegelse? Ring meg en dag så vi kan avtale at jeg kommer en tur ombord.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Svart (redigert)

Der var du ja? 

 

Ang den luftspalten, husker jeg rett om jeg minnes noe om at denne luftspalten er "ekstra" og er en senere modifisering fra Wallas? 

 

Den har ikke gått mange timene siden den var på service for 3-4 år siden. -på grunn av ulyden. 

 

 

 

Wallasen gikk helt prikkfritt i en drøy time i går på høy effekt før jeg skruddd den av. 

Brukte riktignok en del tid på å komme igang, 10-15 minutter på at eksosen ble skikkelig varm med mere røyk en det skulle. 

 

Så gikk den fint. 

 

Skikkelig fornøyd! -inntil jeg i dag skulle starte den opp for å repetere for min far. Da ble det tåkelegging av brygga, masse røyk, error: flame out 3 ganger, ga gav vi opp... 

 

max " burner temp" var 125 grader... i går var den på 450-500 tror jeg. 

Hadde landstrømlading på og ok volt vist på wallasdisplayet. 

 

Hadde planer om å prøve den på parafin, men kom ikke så langt. 

Den tåler det, 40d'n? -kjører jo parafin på safeflame fra 80-tallet seilbåten, men hadde ikke nøklene med meg... 

 

lagt til, ser nå at tråden er fra 2010, så da er det 7 år siden service. Totalt har den gått 257 timer 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Luftespalten er original, brennluftmotoren ligger like innenfor på 40D, og det er ingen kanal fra toppen av varmeren. Det er bare 40D og 40Dt som har denne løsningen.

Alle andre varmere fra Wallas har inntak for brennluft i samme gjennomføring som eksosen, og her ligger motoren like under opphengsbraketten - litt til siden, og det er en kanal ned til brennkammeret.

 

Du har jo strupet igjen lufta, og det er ikke rart om den brenner feil. 

Prøv gjerne med parafin - Fritidsparafin vel og merke, både med og uten tape. Vil helt sikkert tenne med parafin, uten tape, og vil også sikkert ule - eller ikke? Demontering av varmer, rengjøring av viftehjul, kan være full av støv/rusk som hindrer rett lufttilstrømming, som gjør at det uler.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Da har jeg montert opp wallasen med fritidsparafin og alt går så meget bedre. 

Brenner rent, ingen røyk og mindre lukt, ingen error flame out. Jevn og stabil burner temp på 500 og noen grader. 

Ulingen er der fortsatt når jeg kjører den hardt, uten luftstruping, stiller inn på 29 grader. Lyden kommer etter 10 minutter. 

Men da jeg kjørte ned varmen, satte den på 21 grader og cabintemp var på 16, roet det seg og ulingen forsvant. Kom tilbake, men svakere, når jeg kjørte den opp igjen på max. 

 

 

Kjører en stop og start nå, så det blir spennende og se om den fortsetter slik ?

 

Stopper og starter på max. 

 

Link to post

Tok flere stopp og start på varmeren og den går nå veldig bra, bortsett fra ulingen som opptrer nå varmeren går på høy effekt. Det får man leve med sålenge. Det går stille og fint når den er satt på 21/22 grader. Nå kan den ihverfall brukes! 

Aldri mere diesel på varmeren, er konklusjonen. -men slangen ligger der i tilfelle man for lyst til å prøve/ tom for parafin. 

Link to post
VannTro skrev On 7.8.2010 at 16.24:

Egentlig helt umulig å diagnostisere hva dette kan være uten å være der og høre det selv, men det er nærliggende å tenke på vifta.

 

Wallas Service skrev for 20 timer siden:

 Ring meg en dag så vi kan avtale at jeg kommer en tur ombord.

 

Tilbudet er lagt ut i reprise 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...