Jump to content

Friske opp gelcoat på båt fra 2000


DIYglenn

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt en brukt båt, som hentes neste uke. Er en veldig matt vindskjerm, men ikke riper. Har kjøpt en tube Autosol Polercreme fra CO (49,-) for å prøve å ta dette.

I utgangspunktet kjøpte jeg produktet for kun vindskjerm, men det blir vel mer enn nok. Kan jeg evt. bruke denne på motoren, både over og under vann? Eller vil denne danne riper i dekselet til motor?

Vi snakker om en slik (heter "Polercreme"):

krem.jpg

 

 

Videre er resten av båten VELDIG møkkete og har en misfarge under vannlinjen.

 

Har hørt det er en Autosol rubbing/polish av noe slag som fungerer bra til dette. Men litt usikker på hvilken det er snakk om? Snakker vi om samme produkt? For jeg kjøpte nå bare den minste tuben, men det er også en "bøtte" til 230,- som er på 1 KG. Er det denne som brukes?

boette.jpg

 

Kan jo evt. kjøpe en slik bøtte til våren for å ta utvendig, om det er denne som anbefales.

 

Men hva med voks? En bør vel ha noe slikt til slutt også?

Redigert av nordemoniac (see edit history)
Link to post

Hei, jeg har en Halco 29 fra 1986, holder på pusser på den, tenkte først å rubbe og pollere.

Men etter å ha tenkt meg nøye gjennom, har jeg gjort følgene.

Pusset med vannslipe papir begynte med 400 papir, noen sår blei det tettet med celcoat, pusset over sisse plasene etter det har tørket.

Så pusset med 800 papir,-- 1200 papir, og til slutt 2000, I dag har jeg rubbet og til slutt ploich. det vart steike bra.

Det er mye jobb på en 29 foter.

Har og begynt å pusse bort den svarte stripa under fender lista, fin celcoat under, samme arbeidsmåte på dette å.

Link to post

Ok, så disse Autosol produktene er ikke helt bra?

 

Båten er ikke så stygg, den har ingen riper, og er ikke så veldig matt. Den er bare litt "blek".

 

Ønsker derfor ikke å begynne med våtsliping. Den er mest skitten, var derfor jeg tenkte på rubbing.

 

Vil ikke rubbing, polering + voks være ok? Er ingen skader på båten.

Link to post

Ved all polering, så er jo polering/rubbing å fjerne gelcoat eller lakk, og det er igrunn ikke ønskelig.

 

Begynn med snilleste stoffet i klassen først, dvs normal polish, gjerne påført med maskin. Meguiars har en One-Step Compond som får mye skryt, ikke testet den selv. Og der det ikke blir bra nok, går du på med fin rubbing. Holder ikke dette, grovere rubbing, eventuelt våtsliping.

 

Ved å begynne med groveste først, risikerer en å komme igjennom gelcoat om en ikke er forsiktig, spes rundt kanter/hjørner.

 

Truls

Link to post

Autosol er et genialt produkt på gelcoat (og alle metaller naturligvis), både på gamle og nye båter for å friske opp og rubbe vekk gjenstridige flekker, småriper osv. og etter gelcoatreparasjoner med gelcoatsparkel.

Men man må jo ikke overdrive bruken, noen båter har vel ganske tynn gelcoat.

 

Min erfaring er at når man bruker Autosol så trenger man egentlig å gå de rundene med finere papir enn 500-600.

For det blir uansett speilblankt etter en omgang Autosol, enten for hånd eller maskin.

Etterpå må det naturligvis vokses eller brukes en skånsom kombi polish/voks, f.eks. diamantpolish http://www.diamantpolish.com/4.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ok, så disse Autosol produktene er ikke helt bra?

 

Joda, de er helt topp etter min erfaring! Jeg bruker en eksentersliper, setter på skumgummiskive/svamp som fuktes i vann (dusj med dusjflaske), legger på litt Autosol (kjøp kilosboks!) og legger eksentersliperen innpå gelcoaten før jeg starter maskinen (så det ikke skal sprute og all Autosolen ender opp hos naboen!). Ikke bruk mye trykk og beveg maskinen hele tiden. Prøv et område, vask vekk overskuddet av Autosol, tørk området og se om/i hvilken grad du ser forskjellen. Hvor mye Autosol, hvor mya vann, hvor mye trykk og hvor lenge må man prøve seg frem med, men da jeg kjøpte ny/gammel båt for noen år siden var den meeeget matt, men uten sår og riper og etter en grundig omgang så fikk jeg kommentarer i havna om at jeg hadde en utrolig fin og blank båt!

 

Viktig å avslutte med voks, igjen bruk gjerne eksentersliper slik at du får varmet inn voksen i gelcoate. Kan være lurt med en runde nummer to med voks etter en uke/to uker, iallefall denne gangen siden båten har godt av denne fuktigheten som beskyttelse. Bruker faktisk voksen fra Biltema og godt fornøyd med den. Jeg tror på regelmessig vask med ferskvann gjennom sommeren og med minst mulig såpe da det også fjerner noe av voksen. En dråpe Zalo holder til utrolig mye vann/vask, helst varmt/lunkent vann hvis mulig.

 

Dette er nå i allefall min metode.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det er mange som anbefaller autosol på dette forumet :yesnod:

Her er et søk

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Bilxtra for eksempel

 

Her har du hele forhandlerlisten

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Tror jeg prøver Autosol da.

Det blir nok dessverre håndrubbing/polering fordi jeg ikke er kjent med å bruke maskin.

 

Hvilket Autosol produkt er det normalt å bruke da? Er det den 1KG-boksen til CO for 229,-? Eller er det en annen?

Denne heter "Polercreme".

 

Tenker jeg polerer inn denne. Bør jeg ta en polish før båtvoks? Hvilken båtvoks er bra? (Og lett å påføre)

Link to post

det er vel samme autosolen uansett om på tube eller i boks

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

kan man bruke Meguiars one step compound på bil også?

 

Etter hva de skriver inneholder den spesielle oljer etc som skal gi "liv" i gelcoaten. Nå har Maguiars en billakk-serie som er vel så omfattende som båtserien med produkter, så hvorfor ikke like godt bruke riktig produkt. Sånn tenker nå jeg i hvert fall... :wink:

Link to post

For dere som har båt i opplag, sett inn hele båten utvendig med "Båtvaselin". Dette hindrer uttørring og gir en glassfiber som er meget enkel å vedlikeholde med pollish på sommeren.

Båtvaselin er flytende og påføres med klut. Om våren vaskes den av med lunket zalovann. Jeg har en båt hvor dette er gjort på skroget siste 7-8 sessonger, men ikke på dekket og det er himmel av forskjell på glansen. For øvrig har dekk/overbygg fått samme behandling med Meguiar One step Compund og Pure Wax.

 

Er det glans du er ute etter så prøv denne behandlingen om båten går i opplag.

 

Til høsten skal også dekk og overbygg settes inn med båtvaselin for den gjør underverker !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Nå har jeg kommet fram til følgende:

 

1. (Vask of course)

2. Autosol Polercreme, (Metal Polish?) Er en 750ml bøtte Maritim.no selger, evt. 1KG på CO..

3. HEMPEL CUSTOM MARINE POLISH

4. HEMPEL HIGH GLOSS WAX M/TPTFE (Teflon)

 

Dette burde da gi et brukbart resultat! Ellers blir det noe rens og shining til fenderlist og fendere i tillegg. Båten vil stort sett ligge på henger, så skulle ikke være så mye tæring. I beste fall vil den også stå i garasje, så dermed lite UV-stråling også.

Link to post

Som du ser på boksen så står det både polercreme og kromglans.

Så det er jo samme produkt som tubene med kromglans.

I utlandet liker de vel å kalle det Metal Polish:

 

1973879_autosol-metallpolish.jpg

For sikkerhets skyld har de noen produkter det står Marine på:

marineshine_splash.jpg

 

Og så Autosol båtvoks som neppe har noe med polerkremen å gjøre:

9182B%c3%a5tWax.jpg

 

Autosol Rubbing: dersom polerkrem ikke er nødvendig for å få det blankt?

9180Rubbing.jpg

 

http://www.seasea.no søk på autosol...

 

In 1929 Otto Durst invented Autosol metal polish , now used throughout the world. Many years later the original classic metal polish (our part no. 1000) achieved gold medal status from Mondiale selection, an independent product testing panel in Europe, for its ability not only to shine metals to a high gloss but also to protect them from corrosion and oxidation.

 

Nederst her står det et par innlegg om autosol på båt:

http://www.havna.com/wip4/disc/arkiv.epl?offset=950&id=80247

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...