Jump to content

politi, måling av fart på sjøen, hvordan gjøres det?


andersb

Recommended Posts

Hei, her i asker & bærum har vi 15knops grense, dette er på godt og vondt, 20-25 hadde nok vært mere ideelt, men man lever jo med det og følger det, så er spm, hvordan kan politiet få en gyldig måling på deg? for 6-7? år siden var det også 15 knop og da hadde jeg diskusjon med politet som mente jeg hadde kjørt 16, jeg sa 15 osv og de gav seg jo til slutt da de ikke hadde noen måling, og jeg jo faktisk ikke hadde kjørt for fort.

 

Hva må til for å faktisk få en gyldig måling på deg? skulle jo tro at det var fra øy typ, da måling fra båt som beveger seg ca er umulig, selv på land kreves det jo "skarpskyttere" som må til for en gyldig måling.

 

throttler forøvrig som en helt om jeg må bevege meg over lengre avstander i 15 knop sonen da jeg må kjøre max negativ tilt på begge maskiner og jobbe med throttle for å klare 15 knop, den planer desverre ikke med nøytral til før rundt 23-24 knop, så er faktisk litt utfordring å ikke være lovbryter, om jeg skal kortere avstander gidder jeg ikke benytte meg av mine 15 knop, men sklir heller avgårde på rask tomgang i 7 knop, dvs før den prøver begynne plane.

 

forøvrig virker det som ytterst få har fått med seg at 15 knop regelen er tilbake, og hvor langt den faktisk går ut, når man ser på hastigheten folk har.

Link to post

Kan sikkert bruke laser fra båt, men er båten det brukes laser i fra i bevegelse (også rolig bevegelse) så vil jeg tro at måleusikkerheten blir for stor til at ved en ev. rettsak så vil politiet ha en dårlig sak.

Alt er jo relativt, om politiet ligger i ro og drifter med 0,2 knop, spiller det vel liten rolle om de måler deg til 25 knop i en 15 knop sone, om det måler deg til 16 knop er det vel værre, da forskjellen blir så liten. En annen ting er vel at for å få en nøyaktig lasermåling må en vel nødvindigvis måle båten mest mulig rett i mot eller ifra, ser for meg svært vage å unøyaktige målinger om de måler båten på skrått f.eks? men dette er det vel kanskje noen her som kan svare på.

 

En annen ting er jo dette med å ta hensyn, 15 knop er for de fleste båter en ugunstig fart da de ofte ploger mye og lager mye sjø. Avhengig av geografien i det aktuelle området kunne det gjerne vært større hensyn å ta å legge seg godt i plan der bølger blir mindre og at man tar hensyn på den måten. Ellers er jo alternativet 5 knop, der de ferreste lager noe mer en krusninger, men det går sent da. Men dette er sikker fartsgrensen hos deg innenfor 50 eller 100 meter fra land? Om det der også er 15 knopsgrensen som gjelder, syntes jeg egentlig hele fartsgrensen er tåpelig, prøv å fortøye jolla til brygga når en 40 fots princess siger forbi deg på 30 meter avstand i en fart av 15 knop :diving:

Link to post

Om en måler fra land, må en jo uansett måle rett på, da laseren ikke har noen mulighet for måling av vinkelhastighet.

En vinkel mot målepunktets fartsvektor vil jo gå i "fordel" båten, så det er kanskje ikke noe problem, rettsmessig.

 

Men, det som er viktig, er jo at de som måler kjenner alle variabler som kan påvirke målingene, f.eks. fart i egen båt. Holder ikke i retten med en gpx-fil som viser de lå med 0,3knop fart da de målte 17 knop. Hvordan vet en at det var akkurat når det ble målt? Er GPS-en gjennomsnittsfiltrert? Hva om en bølge kastet poltibåten mot måleobjektet når målingen fant sted, noe som ikke kommer med på ett gjennomsnitt?

 

Dessuten, ved bruk av laser, så er ikke sjøen like statisk i forhold til falske refleksjoner som asfalt. Og er jo falske refleksjoner som har ofte vært begrunnelsen som er brukt ved de dommene hvor politiet ikke har fått medhold i målinger på vei. Derfor er det strenge krav til at det ikke er skilt og slikt på målestrekningene, samt om så er, så skal måleavstanden være kortere enn på helt åpent område.

På en bil, så er også skiltet en god reflektor for laseren, slik at refleksjonen fra bilen skiller seg klart fra omkringliggende ekko. En båt går mer i ett med sjøen slik, ingen klare refleksjoner som båten har tilbake til laser.

 

Men, alt er mulig. Ha en kalibrert laser eller radar, koblet mot DGPS, som er korrigert mot ett fast punkt, f.eks. en landstasjon rett ved, som kontinuerlig sender korreksjoner til GPS er mulig. Til offshorebruk koster slike GPS'er noen hundre BP, samt korreksjonene koster årlig ett par-tre ganger GPS-prisen.

 

Men, betyr ikke at en skal gi på, men om en ligger i 14 knop eller 16, så tror jeg ikke det er det politiet er ute etter. De som måles med laser til 40 knop, og bevitnes visuelt til å være langt over 15 knop, så tror jeg ikke retten har noe problem med å godta at en skiver ut bot for 25 knop. Samme om det er fart gjennom vannet eller over bakken...

Link to post

Det er fart over grunn som måles med laser. Politiet sier at det er denne farten som gjelder som fartsgrense. Fart gjennom vann er irrelevant. Det sier i hvertfall svenske politiet

 

Det er ikke påbudt med hverken GPS eller logg ombord i båter.

 

Jeg ble stoppet i 10 knop med jolle i 5 knops sona ved Tanumstrand for et par år siden, behørlig målt med laser. Jeg voldte de lovforkjempende politimennene skikkelig hodebry ved at jeg faktisk ikke hadde med meg legitimasjon i båten. Det var for dem helt utenkelig - men det var visst ikke noen lov som forbød det :flag_sw: Det var vel en 4-5 andre båter som slapp bot fordi de var opptatt med å få identifisert meg.

 

At de var mer opptatt av å stoppe meg i en 8 fots jolle med 8 hester enn 40fotere som gravde seg forbi i 8-10 knop så andr båter flagra veggimellom velger jeg å ikke kommentere. De mente sikkert at det var rett ressursbruk.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

1500 sek om jeg husker rett. En grei lærepenge.

 

Det var bare en båt som hadde denne kontrollen. De lå fortøyd langsmed en brygge rett N for Tanumstrand. De målte flere mens jeg var der - og forsøkte å vinke dem inn med stoppskilt - de fortsatte bare forbi politibåten - og politiet gjorde ingenting. Har faktisk tenkt en gang innimellom at i dag hadde jeg nok tenkt et nanosekund på å ikke stoppe og heller gi full gass. De hadde nok ikke klart å hente meg igjen med dagens jolle (og det er vanskelig å se disse små stoppskiltene på en båt som ligger fortøyd). Men vi er jo lovlydige borgere som adlyder ordensmaktens henvisninger :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...