andersb Startet 7.August.2010 Del på Facebook Startet 7.August.2010 Hei, her i asker & bærum har vi 15knops grense, dette er på godt og vondt, 20-25 hadde nok vært mere ideelt, men man lever jo med det og følger det, så er spm, hvordan kan politiet få en gyldig måling på deg? for 6-7? år siden var det også 15 knop og da hadde jeg diskusjon med politet som mente jeg hadde kjørt 16, jeg sa 15 osv og de gav seg jo til slutt da de ikke hadde noen måling, og jeg jo faktisk ikke hadde kjørt for fort. Hva må til for å faktisk få en gyldig måling på deg? skulle jo tro at det var fra øy typ, da måling fra båt som beveger seg ca er umulig, selv på land kreves det jo "skarpskyttere" som må til for en gyldig måling. throttler forøvrig som en helt om jeg må bevege meg over lengre avstander i 15 knop sonen da jeg må kjøre max negativ tilt på begge maskiner og jobbe med throttle for å klare 15 knop, den planer desverre ikke med nøytral til før rundt 23-24 knop, så er faktisk litt utfordring å ikke være lovbryter, om jeg skal kortere avstander gidder jeg ikke benytte meg av mine 15 knop, men sklir heller avgårde på rask tomgang i 7 knop, dvs før den prøver begynne plane. forøvrig virker det som ytterst få har fått med seg at 15 knop regelen er tilbake, og hvor langt den faktisk går ut, når man ser på hastigheten folk har. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 Det gjøres som på land de bruker laser Kan sikkert bruke laser fra båt, men er båten det brukes laser i fra i bevegelse (også rolig bevegelse) så vil jeg tro at måleusikkerheten blir for stor til at ved en ev. rettsak så vil politiet ha en dårlig sak. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
ÅtteGlass Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 Jeg var på Gullholmen i sommer, og stod da og så på svensk politi måle farten på utvalgte båter i sundet forbi Hermanö/Gullholmen. De satt komfortabelt i en campingstol på brygga og målte med laser, en måling gjort på sekunder. En lynrask RIB lå klar til reagere. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
VO`n Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 Rib og vannskooter er jo helt vanlig i Sverige. I allefall der jeg ferdes.... Ser jo blant annet svenske kystvakten står ankret og bruker vannskooter til å stoppe båter. Ser for meg at det er både effektivt og økonomiskt .. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 Kan sikkert bruke laser fra båt, men er båten det brukes laser i fra i bevegelse (også rolig bevegelse) så vil jeg tro at måleusikkerheten blir for stor til at ved en ev. rettsak så vil politiet ha en dårlig sak. Alt er jo relativt, om politiet ligger i ro og drifter med 0,2 knop, spiller det vel liten rolle om de måler deg til 25 knop i en 15 knop sone, om det måler deg til 16 knop er det vel værre, da forskjellen blir så liten. En annen ting er vel at for å få en nøyaktig lasermåling må en vel nødvindigvis måle båten mest mulig rett i mot eller ifra, ser for meg svært vage å unøyaktige målinger om de måler båten på skrått f.eks? men dette er det vel kanskje noen her som kan svare på. En annen ting er jo dette med å ta hensyn, 15 knop er for de fleste båter en ugunstig fart da de ofte ploger mye og lager mye sjø. Avhengig av geografien i det aktuelle området kunne det gjerne vært større hensyn å ta å legge seg godt i plan der bølger blir mindre og at man tar hensyn på den måten. Ellers er jo alternativet 5 knop, der de ferreste lager noe mer en krusninger, men det går sent da. Men dette er sikker fartsgrensen hos deg innenfor 50 eller 100 meter fra land? Om det der også er 15 knopsgrensen som gjelder, syntes jeg egentlig hele fartsgrensen er tåpelig, prøv å fortøye jolla til brygga når en 40 fots princess siger forbi deg på 30 meter avstand i en fart av 15 knop Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 Om en måler fra land, må en jo uansett måle rett på, da laseren ikke har noen mulighet for måling av vinkelhastighet. En vinkel mot målepunktets fartsvektor vil jo gå i "fordel" båten, så det er kanskje ikke noe problem, rettsmessig. Men, det som er viktig, er jo at de som måler kjenner alle variabler som kan påvirke målingene, f.eks. fart i egen båt. Holder ikke i retten med en gpx-fil som viser de lå med 0,3knop fart da de målte 17 knop. Hvordan vet en at det var akkurat når det ble målt? Er GPS-en gjennomsnittsfiltrert? Hva om en bølge kastet poltibåten mot måleobjektet når målingen fant sted, noe som ikke kommer med på ett gjennomsnitt? Dessuten, ved bruk av laser, så er ikke sjøen like statisk i forhold til falske refleksjoner som asfalt. Og er jo falske refleksjoner som har ofte vært begrunnelsen som er brukt ved de dommene hvor politiet ikke har fått medhold i målinger på vei. Derfor er det strenge krav til at det ikke er skilt og slikt på målestrekningene, samt om så er, så skal måleavstanden være kortere enn på helt åpent område. På en bil, så er også skiltet en god reflektor for laseren, slik at refleksjonen fra bilen skiller seg klart fra omkringliggende ekko. En båt går mer i ett med sjøen slik, ingen klare refleksjoner som båten har tilbake til laser. Men, alt er mulig. Ha en kalibrert laser eller radar, koblet mot DGPS, som er korrigert mot ett fast punkt, f.eks. en landstasjon rett ved, som kontinuerlig sender korreksjoner til GPS er mulig. Til offshorebruk koster slike GPS'er noen hundre BP, samt korreksjonene koster årlig ett par-tre ganger GPS-prisen. Men, betyr ikke at en skal gi på, men om en ligger i 14 knop eller 16, så tror jeg ikke det er det politiet er ute etter. De som måles med laser til 40 knop, og bevitnes visuelt til å være langt over 15 knop, så tror jeg ikke retten har noe problem med å godta at en skiver ut bot for 25 knop. Samme om det er fart gjennom vannet eller over bakken... Sitér dette innlegget Link to post
DuikerMan Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 ....du verden...har var det mye 'viten'...og 'laser' kompetanse...imponert. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Eide Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 At dei bruker laser blir jo og feil fra land fordi en kan ha medstrøm eller motstrøm på eit par knop Korleis ser politiet på det?? Vis det er fart over land (GPS fart) som dei måler med laser fra land, må det bli påbudt med gps er ombord Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 (redigert) Det er fart over grunn som måles med laser. Politiet sier at det er denne farten som gjelder som fartsgrense. Fart gjennom vann er irrelevant. Det sier i hvertfall svenske politiet Det er ikke påbudt med hverken GPS eller logg ombord i båter. Jeg ble stoppet i 10 knop med jolle i 5 knops sona ved Tanumstrand for et par år siden, behørlig målt med laser. Jeg voldte de lovforkjempende politimennene skikkelig hodebry ved at jeg faktisk ikke hadde med meg legitimasjon i båten. Det var for dem helt utenkelig - men det var visst ikke noen lov som forbød det Det var vel en 4-5 andre båter som slapp bot fordi de var opptatt med å få identifisert meg. At de var mer opptatt av å stoppe meg i en 8 fots jolle med 8 hester enn 40fotere som gravde seg forbi i 8-10 knop så andr båter flagra veggimellom velger jeg å ikke kommentere. De mente sikkert at det var rett ressursbruk. Redigert 8.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morgan81 Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 Kanskje de stoppet deg fordi du kom først..? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 Nei - jeg kom midt i ei klynge - bak en Baltic i omtrent samme fart som meg. Jeg kritiserer ikke at de stoppet meg. De gjorde bare jobben sin, og jeg kjørte for fort. Når man blir stoppet i fartskontroller er det bare å smile og være hyggelig. Jeg visste veldig godt at det var 5 knop i leia der. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 Ble bota på da Bittelitten? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 (redigert) 1500 sek om jeg husker rett. En grei lærepenge. Det var bare en båt som hadde denne kontrollen. De lå fortøyd langsmed en brygge rett N for Tanumstrand. De målte flere mens jeg var der - og forsøkte å vinke dem inn med stoppskilt - de fortsatte bare forbi politibåten - og politiet gjorde ingenting. Har faktisk tenkt en gang innimellom at i dag hadde jeg nok tenkt et nanosekund på å ikke stoppe og heller gi full gass. De hadde nok ikke klart å hente meg igjen med dagens jolle (og det er vanskelig å se disse små stoppskiltene på en båt som ligger fortøyd). Men vi er jo lovlydige borgere som adlyder ordensmaktens henvisninger Redigert 8.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.