Jump to content

Suzuki 9.9/15hk har satt seg


andk

Recommended Posts

Har overtatt en Suzuki motor(gratis) fra midten av 90tallet som har satt seg. Motoren var under for en 4-5 år siden, og ble i den forbindelse skylt med ferskvann og kjørt en god stund. Motoren ble så satt i et tørt hus, og har stått der siden. Motoren har 0 rust, og ser forsåvidt veldig bra ut.

 

Skulle starte den opp og teste den her, men da var det umulig å dra rundt snoren. Satte motoren i skrustikke, åpnet pluggene, og fylte de med rustløser(biltema).

 

Hva skal jeg gjøre videre nå? Ta av toppen og gi den en velplassert dunk? Eller skal jeg fylle opp med rustløser et par dager forover, og se om ting løsner?

 

Noen andre tips? Hadde vært kjekt å fikse denne slik at den er kjørbar igjen.

Link to post

du kan prøve å skru på mutteren under snorstarteren, om den ikke løsner da, ta av det "lokket" over syemplet det tennpluggene er, ta en hammer og en trekloss og slå på stemplet til det løsner, men ikke slå for hardt. dette funka på en eldre mariner som hadde stått i 7 år, uten å blitt spylt igjennom, vi brukte også rustløser.

Redigert av NT503 (see edit history)
Link to post

Første bud må være å sjekke om det virkelig ER stemplene som har satt seg, det er et par andre muligheter også...

 

Motoren står i fri ??, enkelte motorer har en virkelig bra svinghjuls brems som hindrer start i gir ..

Girhuset går fritt ??, vil tro at det er flere girhus som setter seg enn motorer pga rust innvendig ( vann i girolje + tid = låst gir.. )

 

Vil anbefale å slippe ned girhuset FØR du går hardere til verks ( OBS selv om propellen rotere kan ting være ruste fast ).

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post

OK

 

Popellen går hverken fram eller tilbake i gir, men i fri så roterer den fritt. Kanskje jeg skal ta av oljen på den og se om den er "hvit" og eventuelt rustet fast.

 

Planen som følger er å skru av "snor starteren" og prøve å vri på svinghjulet

Ta ned giret og se om det ikke har rustet fast? Hvordan skal jeg se det droll?(sorry litt teit spm her men:))

Link to post

Yess...da har jeg gjort det store :headbang: jeg koblet ned giret: motor i fri, av med fire skruer, skrudde av girstangen og dro ned giret...alt så vel..giret gikk fint rundt både i fwd of rwd. Alt så bra. Skal skru på giret igjen, så presterer jeg å "brekke" den gir velgeren som står i selve girhuset. Den er helt løs nede i hullet sitt.. Er det en quick fiks, eller må jeg skru i stykker hele giret? :diving:

 

Noen som har en "atomtegning" av en 1995 Suzuki 9.9. Tragisk hele greia, for motoren er ikke brukt mer enn ca 8 sesonger tilsammen. Ser ut som ny, bortsatt fra at den har satt seg, og at jeg har nå klønet det til med giret..trenger sårt tips:)

 

Giret er nå løst, og jeg har skrudd av propell, og impeller hus. Klarer ikke å få av ned "skiven" under impellerhuset, slik at jeg kan komme til på mutteren som holder systemet for girvelgeren.

Link to post

Jeg er kommet til del http://store.brownspoint.com/dt9.9/fig011-99c8897.asp nr 14 her. Tatt av mutteren for denne delen, og har tenkt å prøve å dra den opp. Som sagt i forrige post så har jeg det problemet at clutchen er løs, etter at jeg skrudde på del 2. så ble den svingt så masse rundt at den ble løs. Noen som har en anelse om en kjapp måte å løse dette på? eventuelt en mnåte og fikse det på. Er det nok å gå ovenfra og ned for å fikse clutchen, eller er jeg også nødt til å gå inn via propell hus?

Link to post

Fin ting å fylle sylindere med rustløser, men det hjelper som nevnt over bare hvis det er stemplene som sitter.

 

Mitt forslag er:

1 fyll sylindere med diesel og skru inn plugger.

2 Legg motoren "ned på gulvet", maks åpning på gasser(fjern evt luftfilter) og fyll på med diesel dær også, slik fyller du veiv mm med diesel. La dette stå noen dager og jobbe for deg.

3 ut med plugger, tapp ut det du får ut av diesel og se om du klarer å turne motoren nå, hvis så fortsett til 4, 5, 6 og 7.

4 rens gasser

5 start motor

6 fiks gear problemet

7 nyt båtlivet.

 

Kan desverre ikke hjelpe med gearproblemet.

Link to post

er redd du må ut med hele gearet her.

Hvis ikke jeg husker feil er den kilet bak foroverdrevet.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Sant det lite..og har ikke så store planer om det heller...men uansett så planlegger jeg uansett å få motoren til å fungere..har sett på deler fra USA..og hvis stemplene er ok, og det kunn er lagrene så trenger det ikke å koste mange hundre kronenen å få få fikset motoren(i deler)...så derfor vil jeg prøve å fikse giret før jeg får videre uansett..så derfor er jeg veldig interessert i tips til hvordan jeg skal få fikset det giret?:)

Link to post

følg Lite sitt tips i innlegg 10

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 4 måneder senere...

etter 3 måneder full i diesel. så var det bare å skru opp motoren, og tømme den for diesel, før jeg renset bensinfilteret, testet gnisten i pluggene og dro rundt. 3 drag så startet motoren. så da har jeg en motor som går, men det er et eller annet galg med giret. har fått demontert hele giret, bortsett fra selve girskifteren..hvordan skal jeg klare å fikse den? skjønner det bare ikke...det er en hvis plastdings som den står i...og denne klarer jeg ikke å fjerne...

Link to post

Det var bra. synd det med giret, håper du får fiksa det. vet ikke noe om giret, beklager. Men husk det til neste gang, hadde du prøvd med diesel først hadde du ikke hatt problemet, men en lærer av sine feil. akkuratt som at vi var for utolmodige med motoren, du venta 3 månder, vi prøvde å løsne vær dag. siden den da ikke hadde løsna, slo vi så hardt at den ikke løsner helt, den bare snurrer en halv runde, før den setter seg å må slåes like hardt på igjen. den er nå hevet, delene som var brukbare har jeg beholdt.

Link to post

ja..litt drittdet med giret, men faktisk veldig greit å åpne det, bortsett fra selve girskifteren..der står jeg fast:(...hadde jeg fått ut den, så hadde den kostet 80 kr å bytte og motoren ville vært fin som snus:)

 

kjente at den begynte å løsne for en måned siden, satt den i diesel enda en måned og da var det relativt greit å få den rundt:)

 

har muligens et gir på gang, men innimellom så får en så lyst å klare det selv, at i dette tilfelle så er giret bare en reserve løsning;)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...