Jump to content

Yanmar YM30 - ulyd


bjoris

Recommended Posts

På vei hjem i dag begynte det plutselig å komme en ulyd i Yanmaren, vi gikk da på feriemarsjfart 2500 o/min, normalt går jeg på 3000 (motoren får 3700). Det var en pikke lyd, men når jeg står ute så er motoren godt isolert så det har vært betydelig, jeg stod også å snakket i mobilen når jeg hørte det. Jeg tenkte ventillyd umiddelbart. Vel, vi stopper, sjekket olje, vann, alt ok. Samme lyd ved oppstart, det ble mye mer over 1500 opp til 2000 så vi stoppet motoren og seilte hjem. Ser ikke for meg at det er noe annet å gjøre enn å ringe Yanmarforhandler i morgen, servicer er holdt og ventilene ble justert på 285 timer nå er motoren gått 380.

 

Det er jo for ille at slikt skjer på en 2 år og 3 mnd gml Yanmar. Det triste her er jo at Yanmar gir 2 års garanti og så henviser de til importør ifht 5 års reklamasjonsrett (som kjent er importøren, Nelson Marine konkurs), jurdisk antar jeg at dette holder mål? Hva sier du Skipper Worse? Nå kan det virke som om jeg tar sorgene på forskudd, men jeg har nettopp fått avslag på en annen reklamasjon med denne forklaringen, det gjelder eksosbendet som er en form for forbruksvare så det KAN jo hende de ser litt på hvilken feil som har oppstått, men jeg har mine tvil... Det er forøvrig gjort meget tydelig oppmerksom på, fra dagens Hanse-importør, at det Hanse verftet tar ansvar for etter konkursen ikke omfatter annet enn det de alene har ansvaret for, dvs de tar ikke noe ansvar for feil på produkt de har montert i båten, men som andre har produsert...

 

Vel, vi får bare se hvordan dette går, men er takknemlig for tips om hva som kan være feil og hva jeg må forvente av omfang om det er mulig å sie noe fornuftig...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Mja, tviler på at det er rådebank, det har jeg vært bort i på en Saab 90 for lenge siden, på den var det iallefall mer banking enn pikking/rasling... slik det er her...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Da har jeg snakket med Yanmar i Haugesund, det tillates at en selv åpner opp toppdekslet og sjekker om ventilene fungerer som de skal så det blir prosjekt i kveld eller i morgen. Tilfeldigvis får vi besøk av en ferierende maskinist i kveld så det kunne ikke passet bedre, det blir nok ikke mye ferie på han:) Garantien kan en nok se langt etter, men de skulle nå hjelpe med å sende inn saken... Men siden vi allerede har fått nei på saken som gjaldt et lekkende eksosbend så er det lite trolig at svaret i denne saken blir annerledes, men det er lov å håpe. Gå på importøren er svaret, men den er som kjent gått konkurs! Vel, det er jo enda lov å håpe at dette ikke er den store saken, men jeg likte ikke at de snakket om at det kan være vann som har kommet inn pga det lekkende eksosbendet eller feil å kjølevannsventilen... som skal hindre tilbakeslag ved krenging. Det siste trodde de var mindre sannsynlig siden motoren starter og går like lett som vanlig...

 

For ordensskyld er jeg gjort kjent med at det var en viss fare for at motoren kunne få vann inn ved feil på eksosbendet dersom den dingsen inni var borte. Dette ble en sak da det første bendet vi fikk ikke passet og vi selvsagt ville på tur med båten. Vi sjekket med lykt og lys i det gamle bendet som lekker ørlite i nedre kant, slik at det drypper ned på motoren. Denne saken innvendig som skal sørge for at vannet ikke spurter feil vei på plass og stod fast så vi har valgt å bruke båten... Til info har vi nå fått nytt bend, men jeg rakk ikke å montere det før den siste turen, jeg anså det ikke som kritisk. Jeg har likevel mine tvil på at det kan være dette som har skjedd, ventilene ble justert for 100 timer siden og jeg har mer tro på at det da har skjedd noe, eller så er det fabrikkasjonsfeil...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Måtte du bytte eksosbend på en motor som er drøytt to år? Og leverandøren avviser garanti/reklamasjon med begrunnelsen at det er en "slitedel"??

 

Min egen Yanmar 3GM30F fra 1986 har gått som en klokke. For tre år siden ble det konstatert gjennomslag i to av sylindrene og motoren ble løftet ut og overhalt. Det ble mer omfattende (og kostbart) enn jeg hadde regnet med og jeg angret litt på at jeg ikke heller byttet til nytt, men nå begynner jeg jammen å lure på om ny motor er så mye å trakte etter..

 

I sommer har jeg på nært hold opplevd en to år gammel VP der et elektronikk-kort "ristet i stykker" (kjent feil) og lest om to som totalhavarerte etter få års bruk og der eieren får hele regninga. Nå hører vi om Yanmar-motorer som trenger reparasjoner og utskifting av deler etter drøyt 2 år, uten at leverandør synes veldig engasjert..

 

Jeg får jo håpe at dette er enkelttilfeller, men det undrer meg at leverandørene ikke gjør mer for å "dysse ned" slike saker. Det gir jo et

merkelig inntrykk til de som vurderer nye motorer...

 

Beklager at jeg drar tråden litt ut på viddene, - men er slike holdninger blitt standard i båtmotorbransjen,- eller har Volvo og Yanmar blitt for dominerende? Er det slik hos leverandørene av mindre kjente motormerker også?

Link to post
Share on other sites

La det først være sagt at jeg ikke har fått svar fra Yanmar Norge i denne "ulyd" saken enda, bare på eksosbendet som ja, lekker. I eksosbend-saken tror jeg mest sannsynlig at det er en svakhet i sveisen, det er neppe tært opp og bendet ser like pent ut ellers, lekkasjen har vært meget konstant over flere måneder og relativt mange timer, har nok gått en 50 timer siden mai. Dette ville vært en klar reklamasjonssak, men jeg blir henvist til importøren og Yanmarforhandleren sier at Yanmar Norge er ganske konsekvente på den 2 års fristen når det er snakk om importbåt, dvs der de ikke har levert motoren selv.

 

Jeg har pt ikke tatt kontakt med Yanmar Norge (jeg venter til jeg har svaret på hva som gir ulyden). Jeg vet ikke om de har tenkt over/er klar over at min importør er konkurs og at det derfor er eieren av en 2 år gmnl Yanmar som sitter igjen med regningen. De 2500 kr for eksosbendet hadde jeg ikke orket å legge så mye energi i, men nå stiller saken seg helt annerledes. Jeg håper det finnes mulighet for sunn fornuft og ikke bare hvordan ting stiller seg juridisk. Inntil jeg har fått svaret så er det ikke noe poeng i å klage på noen. Når det gjelder den generelle kvaliteten så er jeg også begynte å lure på om ikke ting var "bedre før"... Jeg har også eid enn 222 hk Yanmar der dyserøret sprakk og det antakelig bare var flaks at ikke hele båten tok fyr... DET fikk jeg dog fikset på garantien selv om motor og båten var mer enn 2 år, både Yanmar og Viksund var fantastisk flinke den gangen. Men Viksunden er jo lagd i Norge og dermed var motor kjøpt via Yanmar Norge...

 

Når holdningen er slik at importør må ta ansvar for ting mellom 2 og 5 år så er det jo ikke rart at det er vanskelig å være importør. Skal også snakke med Fjordboats nå for å høre om de kan ha bedre påvirkningsmulighet på Yanmar Norge, Hanse er jo en rimelig stor Yanmar-kunde så... Ellers har jeg jo også forsikringa, men det er vel mer med totalhavari...?

 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Blir riktig imponert hvis Yanmar Norge tar denne saken.

Er vel det samme for de som importer Toyota biler fra danmark, der kan man gjerne spare 30 000.-

Men det nytter ikke å komme til et Toyotaverksted i Norge å klage på feil som oppstår etter 2 år.

 

Hvis man vil ha norsk reklamasjonsrett må det handles i Norge.

Den norske reklamasjonsretten er blant annet årsaken til at det gjerne er noe dyrere å handle akkurat i Norge.

 

At man ønsker å få i både pose og sekk er imidlertid svært forståelig.

Men å håpe på at de store importørene skal ta seg av reklamasjoner fra paralellimport....

Skeptisk.....

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Toyota har de 3 års verdensgaranti, men de 3-5 årene har du rett i. Det er greit å forholde seg til, det blir et veddemål. Her er jo saken en annen. Båten er kjøpt i Norge av norsk forhandler, men denne har jo da gått konkurs... I motsetning til Toyota eksemplet har jeg en 5 års reklamasjonsrett, men mot en part som er konk...

 

Du skal forresten være god om du klarer å kjøpe en ny seilbåt med motor kjøpt gjennom en norsk forhandler, det måtte være en Abelone det da:) Innser at det må være knyttet stor risiko til det å være importør i Norge når det er så stor forskjell mellom den garanti som gis av produsent og den rettighet en forbruker har.

 

Snakket med Fjordboats nå som har stor forståelse for problemet, men sier at de får samme svar når de tar kontakt med Yanmar, deres inntrykk er at de er svært nøye på 2 årsfristen.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ja, du kan tro det var en hyggelig overraskelse og også en lærepeng om at en ikke skal male fanden på veggen med en gang. Jeg er uansett bygd slik at jeg er ikke redd for å innrømme at jeg har tatt feil og mine tråder her har jeg som mål at alltid skal avsluttes slik at de kan være til nytte for andre også i ettertid. Det er irriterende i mange tråder at trådstarter bare forsvinner og løsning/årsak ofte ikke kommer frem. Så må jeg nok innse at jeg kommer til å bli litt mobbet for å ha ropt ulv, ulv uten grunn denne gangen:giggle: Mor er forøvrig strålende fornøyd med at det planlagte kjøkkenet likevel ikke havnet under dørken i båten:tongue:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...