Guest Kaptein Fredrik Startet 8.August.2010 Link til dette innlegget Startet 8.August.2010 Jeg har en drøm om å kjøpe meg en seilbåt om noen år(tiår kanskje?) og seile over atlanteren. Det hadde vært skikkelig kult og gjennonføre drømmen. Er det bare å gi en-to millioner for en skikkelig seilbåt av CE-kategori A(havgående fartøy)? Hvis du har seilt over atlanteren, fortell her. Mvh Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.August.2010 Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 Han her betalte ihvertfall ikkenoen million. Og hadde ingen problemer. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 8.August.2010 Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 Det er nok ikkje storleiken/prisen det kjem an på. Drøssevis av folk har segla over Atlanteren i Bostrøm 31, Albin Vega, og andre små og billege båtar. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
badkruka Svart 8.August.2010 Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 Noen prøver også å gjøre kunststykket i 11-meter, men faller i vannet mens båten seiler videre. Ikke kult midt ute på Atlanteren. Du får 11-meter for ca. 100 tusen på finn. Men jeg tror ikke det er å anbefale for noen Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 8.August.2010 Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 Hendinga som badkruka syner til kan også høyrast som ein NRK radiodokumentar: http://www.nrk.no/programmer/radio/radiodokumentaren/1.6476256 Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Lars Eide Svart 8.August.2010 Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 Den største fordelen du har med stor båt er større komfort ombord når du kjem i land. En skeiv båt er like skeiv, stor som liten. Det beste er å seile en båt som du enkelt håndterer uten å tappe deg for krefter. Om den er stor eller liten betyr mindre, det er korleis den er utstyrt, men en regel er at jo større båt jo større seil jo tyngre og håndtere. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 8.August.2010 Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 Har alltid vært litt imponert over han fyren her jeg da! http://www.adressa.no/forbruker/reiseliv/article1484320.ece Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 hvor langt er det over? Har ikke google earth her... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 (redigert) Jeg skulle gjerne hatt en seilbåt her i havna mi, men problemet er at når jeg skal ut av havna er det en bru med klaring på ca 2 meter. Finnes det noen seilbåter hvor man kan ta ned masta? virker det å seile i elv(nitelva, lillestrøm)? Skriveleif pga billig tastatur Redigert 9.August.2010 av KapteinFredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 (redigert) Det er vel noe sånt som 1400nm fra Island til Newfoundland, som sansynligvis er den korteste veien OVER atlanteren, selv om du havner langt nord. Mye dårlig vær, særlig ved kapp farvell. Hvis man reiser litt lenger sør er det vel en 800nm fra Portugal ut til Azorene, og deretter 2000nm over til Bermuda. hvis ikke jeg husker feil. Det beste er nok å krysse enda litt lenger sør, eventuellt å bli med ARC over fra gran Canaria til St. Lucia. De fleste seilbåter kan legge ned masten, men det er som regel så mye jobb å ta ned riggen at det ikke er noe man gjør hver gang man skal ut/inn i hjemmehavn. Redigert 9.August.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 adeneo skrev On 9.8.2010 at 9.04: Det beste er nok å krysse enda litt lenger sør, eventuellt å bli med ARC over fra gran Canaria til St. Lucia. Den ruten er, iflg maaange, den beste for en fin sommerseilas. 3 ukers tid, så er man i Karibien. En tur jeg absolutt kunne tenke meg når jeg får seilbåt Turen herfra og til Gran Canaria er jo ikke akkurat å forakte den heller! Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
OT-flyktning Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 adeneo skrev On 9.8.2010 at 9.04: Det er vel noe sånt som 1400nm fra Island til Newfoundland, som sansynligvis er den korteste veien OVER atlanteren, selv om du havner langt nord. Mye dårlig vær, særlig ved kapp farvell. Hvis du går Shetland - Farøer - Island - Grønland - Kanada er ingen havstrekk over 300nm, de fleste langt kortere. http://www.trikola.net/xanadu/xgmaps.php?links=off&mapClat=69.7790&mapClng=-36.0352&zf=4 Men du verden så kjølig det blir. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 (redigert) Å være med ARC over er nok det tryggeste for en uerfaren seiler, men det har vært nok av problemer med dårlig vær og båter som har forlist av forskjellige grunner under ARC også, fordelen er jo selvfølgelig at det er såpass mange andre båter i nærheten at redningen ofte kommer svært fort. Ellers er linken som jeg la inn over, om historien om Finn Ziem som seilte jorden rundt i en gammel seilbåt uten å noen gang ha satt sine bein i en seilbåt, og uten annet enn ett armbåndsur og sekskant (dette var før GPS) ganske inspirerende. Maritimstart har også en liste over Norske jordomseilere på sine sider (ikke helt oppdatert). De best kjente jordomseilerne på internett de siste årene er vel Bumfuzzle, linken til deres sider ligger sikkert her på forumet ett eller annet sted fra før, men legger den ut igjen for de som ikke har sett den : Bumfuzzle Har selv fulgt med på deres sider med ujevne mellomrom de siste årene, og må nok si at hjemmesiden deres nok er den beste blant langtursseilerene. Redigert 9.August.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Hva slags "skute" er best? tre eller glassfiber? kano eller skip? Jeg bare lurer fordi jeg er nyskjerrig Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Den skuta du kjenner og har er vel den beste? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Jeg seilte over for et par år siden i en 25 fots båt. Det var ikke noe problem! De jeg seilte sammen med hadde vel kjøpt båten for rundt 90000 og oppgradert den for rundt 100000, og var ute på eventyr i 14 måneder med den båten uten noen store problemer. Du trenger ikke så stor båt for å reise på tur. God sjømannskap derimot er helt essensielt for en vellykket tur, men slikt kan du ikke kjøpe for penger... Har du budsjett på en million har du mer enn nok for å kjøpe en helt topp langturbåt og lommepenger for å være ute i minst ett år uten problem! Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 adeneo skrev On 9.8.2010 at 9.45: Å være med ARC over er nok det tryggeste for en uerfaren seiler, men det har vært nok av problemer med dårlig vær og båter som har forlist av forskjellige grunner under ARC også, fordelen er jo selvfølgelig at det er såpass mange andre båter i nærheten at redningen ofte kommer svært fort. Nære og nære fru Blom, det som er så rart med havet er når du går ut fra kanariøyene med mange titalls seilbåter i følge, så går det en eller to dager så ser du ingen lenger. Da føler du deg litt ensom hvis du tenker å seile ARC'n fordi du vil ha følge med flere Ellers så er det bare å seile sørover til smøret smelter, så tar du til høyre Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
dhjerp Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Fru Jacobsen skrev On 3.9.2010 at 23.17: Ellers så er det bare å seile sørover til smøret smelter, så tar du til høyre Som forutsetter at du ikke har kjøleskap. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.