Jump to content

Taper jeg mye på å selge båten nå?

olpi

Beste tidspunkt for salg av båt?  

141 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg sitter og funderer på om jeg skal legge båten ut for salg nå.

Årsaken til at jeg vurderer å selge er at jeg sliter med nyresvikt som bare blir verre og jeg har startet utredning for

nyretransplanatsjon. Slike ting kan ta en god del tid, og det kan drøye mange måneder, kanskje et par år før jeg forehåpentligvis

har mottatt ny nyre og er bra form igjen.

Kanskje like greit å selge båten nå og kjøpe en annen når jeg blir bra igjen?

.. eller er det så dårlige priser nå at jeg bør la være å selge?

Redigert av OLPI (see edit history)

Jeg har ikke stemt i pollen din fordi jeg er usikker på hva som kan være rett. Jeg mener det kan være greit å selge til en litt redusert pris nå, så slipper en styret med opplag og kostnader vedrørende dette, noe som vil komme om du beholder og om båten skal i opplag. Skal en ha båten ute hele sesongen, tror jeg vår og sommer er tidspunktet for salg.

En annen ting er det å finne en kjøper, det er vel ikke tiden nå og fremover å finne rette selger. De som kjøper nå er vel mest opptatt av å finne røverkjøp av folk som ikke gidder styret med opplag eller som må selge av ulike grunner.

Det er vel fortsatt sommermånedene når sola står høyt på himmelen og fjorden er blank som er den mest hotteste tiden for salg vedrørende å få best pris, slik er det vel bare.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

Slik avstemning fikk ikkje smilebåndet til å rykke til.

Først må eg sei lykke til med det fysiske.

Så til det med båten.....eg trur rett båt vil alltid selge uansett, dersom din båt blir gjort bra annonsearbeid på. Men du må avgjøre om den båt du har, er den båten du har lyst på til ditt bruk, når du er blitt bra. For det er utgangspunktet, at du skal bli bra. Finner du nokre små grunner til å bytte båt så bør du vurdere det ja. Det kan kansje bli problematisk med vedlikehold og tilsyn i perioder? De verste båtene eg har vert ombord i er de som har lagt i ro eit par år uten riktig stell. Mye mugg og fukskader, med påfølgende lukt som "aldri"går vekk.

EG trur prisene fortsetter nedover mykje ennå. Tipper minst det samme som alt har vert. Det baserer eg på omsetning eg ser på finn.no. Så om fire-fem år vil det nok være gode priser for gjennkjøp av tilsvarende båt trur eg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Først: Lykke til og god bedring! Så noen tanker om båtsalg:

- Du kan jo bestemme deg for en minstepris og legge båten ut for salg nå?

- Hvis helsen ikke er bra og du kanskje skal gjennom operasjoner osv, vil kanskje en båt du ikke får brukt og kanskje ikke passet på være en unødvendig bekymring..? Tidliger var jeg borte på jobb hver 6 uke, og jeg synes det var noe herk å måtte involvere slekt og venner til å passe på båten min når jeg var borte.

Som bruktbåtkjøper har jeg flere ganger under besiktigelse tenkt at folk skulle solgt i det øyeblikket de ikke lenger hadde tid til, eller klarte vedlikeholdet. Enten det er sykdom eller hyttebygging som er årsaken, så preges båter fort av manglende vedlikehold, og dette forringer verdien dramatisk. Samtidig så har jeg dessverre en del erfaring med sykdom, og vet at det kan være viktig å ha noe å se frem til, og "tømme hodet" med. Om båten betyr noe slikt for deg, kan det være et argument for å beholde den.

Uansett vil jeg ønske deg lykke til med både det medisinske og ett evnt. båtsalg.

Olpi - dette er jo trist. Men når først situasjonen er slik vil jeg si at dette er helt opp til hvordan du føler det. Om du føler at båten blir en belastning for deg og du får dårlig samvittighet over å ikke bruke båten nok og det blir et ork å holde den vedlike (for det må du jo selvom den ikke brukes ) så selg den.

Kan du ha litt glede av å pusle litt i båten så behold den. Det skal ikke mer enn en tur eller to ut og dra litt fisk eller nyte litt sol så er båte til stor glede.

Rent økonomisk må du veie opp et dårlig bruktmarked nå mot vedlikeholdskostnadene dine over den tiden du regner med å ikke bruke båten så mye.

Takk for hilsninger og tilbakemeldinger.

Jeg tror båten etter hvert vil bli en bekymring hvis jeg ikke får holdt den vedlike. Det er derfor jeg tenkte selge.

Det jeg nå skal gjennom kan ta lang tid, og fysisk form blir nok bare værre i tiden som kommer nå.

La båten ut for salg på FINN nå.

Så få vi se på responsen.

Lykke til...

Med både salg og det medisinske.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

jeg har solgt båt mellom jul og nytt år så alt er mulig - fikk foresten tidenes beste betaling for den båten jeg da solgte

det gjelder å treffe den ene riktige som vil ha akuratt den båten - noen tenker lengre en nesetippen og kjøper båt for å bli kjent med den etc før sesongen

solgte akuratt dracoen min og det var ikke mest gunstige tiden men det gikk og har handlet ny også

lykke til og god bedring :wink:

Redigert av Jarle B (see edit history)

Responsen, dvs antall som er inne og kikker på FINN er det lite å si på.

Hadde alle vært potensielle båtkjøpere så hadde jeg ikke vært bekymert for båtsalget fremover.

Mange har nok også egen båt ute for salg, mens andre bare er nysgjerrig.

Mener i hvertfall man får mye båt for penga i forhold til mye annet når jeg sammenlikner litt.

Mange som har fått vist annonsen på et par dager (over 700). 2 har lagt den i sine lister og 16 har åpnet annonsen under ekstraprofilering.

Ingen har foreløpig tatt kontakt.

Tiden vil vise om noen kjøper dukker opp. :rolleyes:

Kona håper vel på at ingen dukker opp selv om hun er enig i at båten kan bli en bekymring mer enn glede når jeg er "indisponibel"

Redigert av OLPI (see edit history)

Jeg kan godt se at det er vanskelig å bestemme seg for hva dere skal gjøre med båten i denne litt uklare situasjonen. Det kan godt være at dere vil få nok utfordringer fremover, og at det således kan være godt å slippe tanker og bekymringer knyttet til en båt i opplag. Jeg tror jeg ville solgt hvis den rette kjøper dukker opp. Det vil ikke være vanskelig å få tak i en ny båt når dere føler dere klare for det.

Men - først og fremst: Lykke til med de helsemessige utfordringene!

Stusser litt over visningstallene man får oppgitt på FINN. Regner jo med at ikke over 700 har åpnet min annonse, men at forsiden av annonsen er vist under 700 søk. Det betyr jo uansett at det er en del som ser på brukte båter.

Det selges jo en del nytt sies det. Begynner å lure på om det er mange førstegangskjøpere eller folk som er lite båtkyndige som velger nytt da de anser det som er trygt selv om det er kostbart. Alternativt kjøper de kanskje enn mindre ny båt til samme pris som en brukt større båt?

Ja, ja det blir jo uansett bare spekulasjoner.

Som potensiell båtkjøper så sitter jeg veldig mye på FINN og drømmer meg bort. Jeg gjør det mest pga min interesse for båter og at jeg liker å holde meg oppdatert på priser og modeller. Men kjøp har jeg lagt på hylla inntil videre siden jeg og fruen venter barn nr 2 om et par måneder. Dessuten mener jeg at markedet er såpass i ubalanse nå at jeg som kjøper ikke burde ha hastverk i det hele tatt. Prisene slik jeg oppfatter det er i dag overkant høye. Noe den lave omsetningshastigheten til en viss grad også bekrefter. Og siden jeg tipper det er flere som meg med usikkerhet og spekulasjoner til hvilken retning prisene skal så er det nok mange i dag som bare benytter FINN mer som et oppslagsverk for prissammenligning enn som en reell markedsplass. Tror derfor du skal ta oppgitte sidehenvisninger med en kraftig klype salt i forhold til et potensielt salg. Dessuten, som førstegangskjøper så vil jeg nok foretrekke nytt hvis har råd pga de garantier som ligger i dette.

Ikke meningen å ta fra deg motivasjonen men du har ikke vurdert utleie i stedet? Er jo ganske bra priser for leie i Oslofjorden i høysesongen. Kanskje kan en slik ordning innbringe nok inntekter til at man kan outsource alt vedlikehold til man igjen er klar for å bruke båten.

Uansett, lykke til både med helsa og båt!

Kostnader til opplag er ingen, med untak av utgifter til vedlikhold av motor, konservering etc.

Hvis det ikke er noen kjøpere som dukker opp så beholder jeg båten og legger den på land. Om den kommer på sjøen neste sesong er tvilsomt, men det koster meg ingenting annet enn bekymring for at jeg ikke får stelt nok med den.

Mht at noen er redd for å kjøpe brukt og kjøper nytt pga garantier så skjønner jeg argumentet, men personlig velger jeg mer ut fra behov (størrelse) enn å kjøpe en ny mindre båt man raskt vokser ut av. De fleste har vel et budsjett for hva de kan bruke på båt. Kjenner jo etter hvert mange med både nye og brukte båter, og jammen tror jeg feilfrekvensen på de nye er høyere enn på de nyere brukte.

Joda, man får fikset feilene på garantien, men jaggu har man også betalt veldig godt for denne garantien. Man sparer i hvertfall ikke hverken penger eller ergrelser på å kjøpe nytt. Dessuten tar det ofte mye tid før ting blir ordnet.

Uansett om man selv har 10 tommeltotter så vil jeg hevde at de aller fleste vil spare mye på å kjøpe brukt fremfor nytt, alt tatt i betraktning.

Det mener nå jeg ... :smiley:

Hva slags båt er det snakk om at du skal skille deg fra? :) Er dette en båt du uansett hadde komt til å beholde i mange år fremover? -isåfall kan det likevel være greit å beholde den.

Solgte en Uttern tidligere i år. Den lå ute på finn i 1 måned før den ble solgt. 2 som ringte, begge kom på visning og en som gav bud, som ble avslått... nytt bud som ble avslått...og til slutt ett siste bud som ble godtatt. det er nok 700 som har vært inne på annonsen og jeg tror treffet er knyttet til IP-adressen til den enkelte PC som har åpnet annonsen. Så tallet er høyt, og det sier vel litt om hvor mange som sitter og trykker seg gjennom jungelen av båter... Om båten blir stående på land i ett år eller to så taper den seg jo i verdi..den blir to år eldre.. og som man sier... det er ikke nødvendigvis det at båter blir brukt som forringer dem...det er det at de ikke blir brukt...

Du sier at du ikke får noen ekstra utgifter av at båten står på land, bortsett fra utgifter på motor.. hva med forsikring som løper? renter på lån?

De to siste punktene kan jo fort utgjøre noen tusner på en ny båt ihvertfall.. Og et generelt argument for å selge båt på høsten om man uansett vil kjøpe ny til våren.. Samt, det viktigste punktet, salg nå frigjør kapital til å kjøpe båt idet man kommer over drømmebåten...kuppet..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...