Skjærgårdsjeppen Startet 8.August.2010 Del på Facebook Startet 8.August.2010 litt historikk først: I fjor sa den gamle AQ175A (3,8L) takk for seg pga tæring og vann i sylindere++. Satte derfor inn en 4,3L GM erstatningsmotor, edelbrock innsug og forgasser. MSD elektronisk tenning, ny elektrisk bensinpumpe (racing modell), nytt bensin/vannfilter og ferksvannskjøling. Eneste gamle som fortsatt sitter der er dynamo, manifoil og raisere. resten er byttet. Allerede første test tur ville den ikke være helt med i område 2000 - 2700rpm, ellers var den veldig fin. Noe justering måtte til da fordeler hadde løsnet, vet ikke helt hvordan det kunne skje men det gjorde den nå. Da fungerte den helt enormt bra og den gikk veldig fint med masse moment til den plutselig stoppet og der drev jeg rundt, det passerte 3 båter forbi meg som ikke stoppet eller ga noe tegn til å se meg enda jeg sto med knallrød jakke og vinket febrilsk på dem på maks 100m avstand, men tilslutt stoppet det et hyggelig og hjelpsomt par som selv hadde problemer med hull i en manifoil og mistet kjølevann på en SABB diesel motor og han hjalp meg tilbake til båsen min....tusen takk til dem og til dem som bare passerte forbi. Jeg hadde VHF og mobil tlf så hjelp skulle jeg klart å få uansett, men når det passerer så mye båt forbi der jeg lå å drev rundt skulle det være "greit" å få assistanse for neste gang kan det være deg. Så er noen i nød så hjelper mann dem UANSETT. Det viste seg at pluggkablene jeg hadde fått anbefalt fra MSD i USA var av feil type og hadde for mye motstand og beregnet på konvensjonelle coiler med 20 000Volt, min nye SS-power coil gir ut et sted mellom 40-50 000Volt og skal ha egne kabler. Resultatet ble at rotor ble svidd og fordeler lokket skadet. Satte inn fordeler fra den gamle motoren i påvente av deler fra USA som fort tar et par uker, dette fungerte fint, ikke like bra som den elektronisk men greit nok i en innkjøringsfase der en skal være forsiktig med motoren likevel. Så på vei hjem etter en fin dag på fjorden mistet jeg plutselig effekten i motoren og motoren ristet og bråkte ved pådrag, det var liksom ikke noe krutt i den lengre. Dette kunne tyde på at den manglet en sylinder, ikke ristingen men tap av effekt, så jeg tøffet inn til båsen. Ved sjekk så har jeg gnist på alle pluggene, propellen ser hel og fin ut, men når jeg tar av pluggledningene på sylinder 2 og 4 skjer det ingen endring i motoren, motoren høres ut som en gammel "boble" når jeg gir litt raskt gasspådrag. Har bytet om på plugg kabler og plugger for og se om problemet flytter seg men det gjør det ikke. Pluggen er våt av bensin så det får den ihverfall, men den tenner ikke. Når jeg tar ut pluggen er den blitt varm bare av at blokken er varm og ikke pga tenning slik f,eks den gjør på sylinder 1 som jeg vet tenner. Har hatt litt problem med at blandingsskruen til ene porten er litt løs, men tror ikke det kan være problemet, justerte den riktig og har hatt på litt blå loctite slik at den ikke løsner igjen. Tenningen ser ok ut (10-12 grader ved 600rpm). Hva kan være feil da Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 Sjekk kompresjonen, så du vet om det har skjedd noe mekanisk. Siden du har nybygd motor er jo sjansen der for at kammen har blitt flat på de to sylindrene. Faren er nok mindre på denne motoren, enn om den hadde glidekam. Jeg mener alle 4,3 litere har rullekam (?). Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 prøvd å bytte pluggene? Sitér dette innlegget Link to post
Skjærgårdsjeppen Svart 10.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2010 Testet kompresjonen i dag og den er omtrent halvparten av det som det står i papirene til leverandøren, testet sylinder 2, 4 og 6. på 2 og 4 var den helt lik på litt over 4 kg, men på nr 6 var den på ca 8,5 kg. Tok av ventildeksel men alt ser bra ut så det blir nok å ta av den ene toppen og se om topppakning eller om det er en sprekk mellom sylinder 2 og 4. Ryker nok denne sommeren nå med alt annet å fordrive tiden med og vente på deler osv fra USA igjen. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 En kompresjonstest er som regel ikke så veldig nøyaktig men gir en god pekepinn på om det er alvorlige feil, noe det helt klart er på din motor hvis kompresjonen ikke er mer enn 4 kilo (ca 4bar). Det du kunne trenge nå er en sylinderlekkasjetest for å finne ut hvor lekkasjen er. Ble kompresjonstesten utført vått og tørt da dette ofte kan gi svar på om lekkasjen er over eller under stempelet. Hadde sjekket en del ting før jeg begynte å demontere motoren!! Er forgasser, tenning osv beregnet for marin bruk? (også starter og dynamo, selv om det ikke har noe med dette å gjøre) Har du bygd motoren selv eller kjøpt den komplett? I såfall hva har du montert selv? Banking og ulyder, effekttap osv. på ny motor kan være begynnende skjørtebank pga. feil på stempelringer e.l. Ble disse kjørt inn riktig ved oppstart av motoren? Ble det skjekket klaringer hvis du monterte de selv? Tap av kompresjon må være enten stempelringer eller toppakning/ventiler. Ble peilepinnen blåst ut eller vet du om det var trykk i bunnpannen/veivhusutluftingen eller er pluggene veldig oljete, i så fall er det stempelringene. Prøv om du kan se baksiden av rosen på ventilene med ett lite speil inn i plugghullet, hvis det er mye sot der kan det tyde på utette ventiler. Utette ventiler kan komme av dårlige seter/ventiler som er feil slipt, dårlige styringer, at kammen har blitt rund, noe som faktisk kan skje ved første oppstart dersom kam og løftere er nye og ikke er smørt skikkelig, eller at motoren blir stående på tomgang lenge rett etter første oppstart slik at olje ikke kastes opp av veivakselen (skal litt til på motorer med rullekam). Løftere eller støtstenger har feil? Hvis noen av delene av en eller annen grunn ikke passer sammen eller hvis det har kommet skitt under monteringen kan det føre til all mulig elendighet. Dersom man ikke finner rimelige klare tegn til noe av dette, er det sannsynnligvis toppakningen, og det er bare å begynne å demontere for å se ett brudd. Å sjekke litt mer er fort gjort i forhold til å begynne å ta av toppene, og anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.