Jump to content

Hvem har konstruert våre båter?

avmønstret5

Recommended Posts

Betyr det noe at en kjent konstruktør står bak båtskroget? Eller at konstruktøren er ukjent, er det helt ok? Jeg spør fordi det ser ikke ut til å ha særlig stor betydning her i landet. I mange andre land er konstruktørens navn en garanti for fart-og sjøegenskaper, men i liten grad her hjemme. Blir f.eks. skrog til snekker og cabincruisere vanligvis tanktestet ?

Jeg hadde også en Amblekonstruksjon, Hero 101 i mange år. Kanskje tidens mest populære norskbygde og norskkonstruerte seilbåt.

Men jeg lurer på om hva folk mener? Betyr konstruktøren noe..blir vedkommen på en måte personlig ansvarlig for en vellykket båt eller er det mer komfortabelt for båtbyggerene at ingen vet hvem som har tegnet/beregnet båten? Vil det være en fordel å kunne vise til tanktester og en kjent konstruktør?

Jeg tror man i liten grad bruker tanktester. Det er svært dyrt. Et fullt sett med stillwater og openwater tester kommer fort på et par mill.

VO 70 og rekordforsøksbåter testes i tank.

Stillwatertest kan i stor grad erstattes med modellering og simulering. Det du derimot ikke kan med en simulering er å visualisere hvor et eventuellt problem ligger. Jeg tror vel at man gradvis utvikler basert på erfaring og eksisterende skrog.

Når det gjelder konstruktør så er det jo noen som prøver seg med "namedropping". Bavaria bruker jo Bruce Farr for hva det er verdt. Beneteau har brukt dem i årevis uten at det har vært ropt så høyt om det. Det betyr jo heller ikke at Farr sjøl står bak. Det er et digert designkontor med mange ansatte.

Det sagt, Farr gjør skjelden eller aldri noen feil som jeg har hørt eller lest om.

Ja Bruce Farr er vel ett av dagens merkenavn, men vi har også hatt gode konstruktører/-kontor

i Norden også. Det finnes f.eks neppe en Norlinkonstruksjon som ikke har seilegenskaper i overkant av snittet. Hjemme har vi Linge og Amble av de gamle gutta, men hvem konstruerer snekker og cabincrusere? Vet at både Linge og Amble står bak noen bra båter, men hva med alle de andre?

Fjord har jo vært Norges største båtprodusent og hatt mange konstruktører innom i deres tjeneste. Et utviklingsteam som skulle tengne Fjord inn i fremtiden var sammensatt av Eivind Amble, Otto Scheen Jr. og Geir Grung. Linge har også vært innom og bl. a. tegnet Fjordling.

Jeg fant for øvrig en veldig utfyllende sak om Fjord og deres historie(pdf. dokument som må lastes ned) HER

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

.......men vi har også hatt gode konstruktører/-kontor i Norden også. Det finnes f.eks neppe en Norlinkonstruksjon som ikke har seilegenskaper i overkant av snittet.

Vi har mange flinke konstruktører i Norden.....veldi mange :smiley:

tror det er litt viktigt att de har fått flere båter på vannet....ikke bare en konstruksjon, erfaring som i alle bransjer

Peter Norlin har tegnet min, Najad 371

jeg har snakket med Peter om 371an, han sa, att han fikk ikke gjennom alle sine ideer, - de der nede på Orust vet hur de vill ha sine båter..........:smiley:

(hun hade antagligen seilt ennu fortare om han fått igjennom allt.....men sikkert på bekostnad av noe annet !)

S/Y Gunga Din

God tråd.

Den får mig til at overveje om ikke traditionen i Norden har været at værfter er opstået omkring en enkelt konstruktør. Det kunne være Pelle Pettersson med Maxi-bådene, Halberg/Rassy, Brødrene Jeppesen (X-yachts), Børresens Bådbyggeri, Benny Martinsson fra Nord West, Peter Bruun med "hval-serien" (Grinde, Spækhugger) osv...

Dermed er personen og værftets "brand" jo vævet sammen og er umulig at adskille? "Problemet" opstår jo så når den oprindelige designer dør/trækker sig tilbage.

Andy

Det er nok slik som Major Andy beskriver inntil verftet kommer til en viss størrelse. Så kommer alltid "gründer fellen" inn når det kreves mer administrasjon enn en gründer klarer å håndtere. Skal verftet vokse må det da inn god administrativ kompetanse.

For NordWest sin del er det ganske så tydelig at fremtaking av nye modeller i stor grad henger på Benny selv. På godt og vondt

Vår 30 fot motorseiler, en Johnsenkrysser, er bygd av Odd Johnsens trebåtbyggeri i Gressvik.

Han og hans to brødre jobbet i mange år hos Bjarne Aas i Isengran i Fredrikstad,

starta sitt eget båtbyggeri da gamle Aas overdro sitt verft til sønnen.

Johnsenkrysserne har godt rykte og jeg har fått mange kommentarer langs bryggene om

at Odd Johnsen & Co virkelig kunne konstruere snekker og motorseilere.

Så det ser ut til at også for slike båter betyr konstruktørnavnet litt.

Redigert av MS Ørnen (see edit history)

vimpel_signatur.gif

Vel og bra med anerkjente konstruktører. Har i løpet av årene ønsket meg mange Windy båter konstruert av både Linge og Amble. Det er ikke navnet på konstruktøren som er avgjørende, men om jeg rett og slett liker den aktuelle modellen basert på hva jeg ser selv, samt egne og andres erfaringer.

Selv om en har lang erfaring med båter og liker det en ser, synes i alle fall jeg at det er betryggende at en erfaren konstruktør ligger bak både med tanke på styrkeberegninger og skrogets egenskaper.

John Bennett.

SunQuest, SunCruiser, Dominator, Atlantic 42

Fant for øvrig en internettside hvor jeg tror det meste av båtdesignere/konstuktører kan finnes. Det er alfabetisk sortert og linken peker tilfeldigvis på bokstaven J hvor man også finner Jan Herman Linge :smiley:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...