Jump to content

Gjort et røverkjøp, Evinrude 100hk V4 for kr 6000

bilo3

Recommended Posts

hehe det er vel der sakens kjerne ligger... Tipper den er uten serienummer.. og derfor usikker årsmodell.. En 100-hester kan da ikke ha hatt så mange eiere at man ikke vet hvilket årstall den er, klare å fremvise kvitteringer etc....og diffus eierhistorikk. Tyvgods tipper jeg.. men det er det kun trådstarter som kan gjøre rede for. Om jeg blir tilbudt en 100-hester med så usikker historikk som det her gis utrykk for og til den prisen, så hadde jeg vært meget skeptisk. Jeg ville ihvertfall undersøkt med politiets stjåletregister før jeg inngikk handlen. Om det viser seg at det er tyvgods er man like fult en heler, selv om man ikke kjente til at det var tyvgods. Om man blir forundret over den MEGET lave prisen... ja...da bør det ringe en bjelle.. Plutselig er man uten motor og 6000 kroner mindre på konto.

Årsmodellen er "grei" å bestemme, dette er en V4, og de ble frem til 95 produsert med 90° vinkel på sylinder rekkene, og 60° etter det.... Denne ser nokså bred ut akter men vet ikke vinkelen..

Jeg tror dette er en nyere enn 95 modell av den enkle grunn at Evinrudes minste motor var 120hp på 90°

From 1985-1994 these outboards were commonly called the V4 "loopcharged" engines. When

the compact "60 degree" V4 engine was introduced in 1995 the 1985-1994 engines were called

the "90 degree" V4 loopcharged engines. Although manufactured from 1985-1998 they received

no significant design changes after 1995. The 90 degree V4 loopcharged engines have come in different horsepower ratings between the 120 hp (smallest) and 140 hp (largest).

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

I lovens forstand har kjøper garantert ikke gjort noe klanderverdig (forutsatt at dette ikke er tyvgods). Hvis han på kjøpstidspunkt visste at motoren var nyere, eller visste at feilen var enkel å utbedre, så kan det hevdes at han har opptrådt moralsk klanderverdig, men ikke lovstridig.

Nei, ikke engang moralsk klanderverdig?

Salgsobjektet var defekt. Det er implisitt (underforstått/innebygget) i situasjonen at kjøper håper at han kan få ordnet feilen fordi har har tilgang på ressurser/kunnskap som selger ikke har eller kan/vil ta i bruk.

Skulle kjøper opptre slik?:

"Jeg ser en løs ledning. Det er sikkert den som forårsaker hele feilen.

Vil du fremdeles selge den til foreslåtte summen eller la være å selge?"

De flestes svar er antagelig slik: Ja, hvis det var salg blant venner/bekjente eller familie. Ikke ellers.

Problemstillingen er interessant innen kristen etikk.

En av tilhørerne spurte Kristus "Hvem er min neste?"

Svaret ble gitt gjennom fortellingen om "den barmhjertige samaritan" der svaret i realiteten var "alle".

De fleste av oss (inkludert undertegnede) har imidlertid en nærhetsrelatert moral.

Da unngår vi lettere ubehageligheter for oss selv gjennom å være mest ærlige for dem som lettest kan konfrontere oss.

Hvis det ikke var slik ville handelen vært mindre oppblåst og antagelig uten børsbobler.

Ellers aksepterer vi at noe informasjon er tilbakeholdt. F.eks. koster en viss joggesko tre ganger mer enn konkurrende merke, men merkelappen sier ikke "Det er kun normal levetid på denne skoen."

Har kjøper like moralsk informasjonsplikt som selger (som er forventet å kjenne produktet gjennom lengre tids eierskap)?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

hehe det er vel der sakens kjerne ligger... Tipper den er uten serienummer.. og derfor usikker årsmodell.. En 100-hester kan da ikke ha hatt så mange eiere at man ikke vet hvilket årstall den er, klare å fremvise kvitteringer etc....og diffus eierhistorikk. Tyvgods tipper jeg.. men det er det kun trådstarter som kan gjøre rede for. Om jeg blir tilbudt en 100-hester med så usikker historikk som det her gis utrykk for og til den prisen, så hadde jeg vært meget skeptisk. Jeg ville ihvertfall undersøkt med politiets stjåletregister før jeg inngikk handlen. Om det viser seg at det er tyvgods er man like fult en heler, selv om man ikke kjente til at det var tyvgods. Om man blir forundret over den MEGET lave prisen... ja...da bør det ringe en bjelle.. Plutselig er man uten motor og 6000 kroner mindre på konto.

Har sett denne ligge på autodb en liten stund nå med pris på 8000, noe som vell er litt mye for en motor med feil på som på toppen av alt er fra en gang på 80 tallet(vil jeg tro). Å vri fokus på dette mot tyveri mm er vell litt hardt?

Skjønner godt at det spekuleres i tyveri så lenge man ikke vet hvilken årsmodell det er.

Ofte er det ikke tyveri likevel men tanken ser jeg.

Nå lurer jeg på hvordan trådstarter fant ut hvilken årsmodell det var da...

Må jo være et serienummer der.

Synes forresten ikke denne båten ligner noen Selco heller...

så virkelig evinrude så gammelmodige ut for 14 år siden????

Dette er nok helt sikkert en arbeidsklassemotor.

De hadde serier som de solgte til forsvaret og fiskere etc.

De har gjerne litt mindre hk enn fritidsmotorene og er bygget på eldre teknologi.

Noe lignende Yamaha Origin for de som kjenner til det...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Ja her ble det masse skriverier både fram og tilbake. Motoren er ikke tyvgods, det har jeg sjekka. I følge motornummeret (som jeg ikke husker i farten,og som ikke er fjærnet) er det en 96/97 modell. Jeg kjøpte motoren ``som den var`` uten å få prøvd den. Det var først etter at jeg hadde montert motoren på båten, og etter at jeg hadde bestilt ny CDI-box at jeg fant den egentlige årsaken til mangel på gnist. Den nye CDI-boxen var forresten ikke så svindyr : 1318kr + frakt. Båten min er vel egentlig ikke en selco, siden det er en privatperson som har støpt den, men han sa den var støpt i en selco-form, og den står i båtregisteret som selco. Akkurat hva slags fabrikat det er på båten er ikke så viktig for meg, så lenge jeg er fornøyd med den. Motoren er forresten opplakkert i sort silkematt, og det kan jo være derfor noen ikke er enig i årsmodellen. Hva vat jeg. Grunnen til at jeg skrev det første innlegget var at jeg var glad for å endelig gjøre et godt motorkjøp, siden den forrige motoren ( en Suzuki DT55 fra 1985 ) absolutt ikke var et godt kjøp. Den har jeg plagdes med de to årene jeg har hatt den. Fikk heldigvis solgt den til en som skulle bruke den som delemotor. Håper dette ga svar på noe, men bare spør hvis det er noe !! Hilsen lykkelig båteier.

Tror det surres litt her med Evinrudes 90 graders V-motor. LoopCharged serien i V-4 var 120 og 140 Hk. I 1986 og 87 var de på 1800ccm og fra 1998 var de på 2000ccm. I tillegg hadde de sine 1632ccm motorer i V-4 på 90 og 115 HK. Alle disse var 90 graders V-4. Den avbildede motoren er en motor basert på 1632ccm blokka. Etter som jeg kan huske var denne motoren ikke i Evinrudes hovedserie som var 90 og 115 med denne blokka, men spesialmodell serien. Noen ble kalt arbeidsmotorer og f.eks. 90 HK ble levert som 85Hk, da med rorkult!

Der tror jeg gutta i Bodø tar fullstendig feil. Er temmelig sikker på at Commercial motoren i V-4 kom i 2 utgaver. 1 med 1632ccm blokka på 100Hk og en med 2000ccm blokka "LoopCharged" på 125 Hk. Du har den minste, kan se det på at håndtaket i dekselet for manuel tilt av motoren er betydelig mindre på 1632ccm enn på 2000ccm.

Ut i fra bildene og dømme er denne motoren fra første halvdel av 80-tallet.

I 96/97 het motorene "Ocean Pro", var hvite og hadde den smale v-rekka på 60 grader. Ser helt anerledes ut...

Var forøvrig en skikkelig drittmotor som ga mye hodebry og utgifter. Når den først virket gulpet den i seg bensin over en lav sko :cryin:

Noen bilder fra finn...

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22386661

61_-689252289.jpg

61_-1904288515.jpg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Alle som selger noe de selv eier mener jeg bør klare å finne ut av markedsverdi.

Jeg har selv gjort røverkjøp tidligere, spesielt ved skadede båter. På den ene satte faktisk jeg verdien. Men nå skal det faktisk sies at båten hadde 10 hull i bunnen etter å ha kjørt på grunn, og motor hadde stått i 12 år, og ingen visste tilstand.

Åpen båt + motor til 10.000,- (begge fra 1985). Syns dette var en bra pris å gi for min del. Brukte 2000,- og en god del timer på å fikse opp, og hadde perfekt båt i 3 år, til den sank i en storm. Da fikk jeg 22.000,- fra forsikringsselskapet.

Vil ikke påstå jeg har svindlet noen her. Jeg ga en pris jeg antok var korrekt, og det var en takstmann fra forsikringsselskapet.

Jeg vil ikke si jeg utnytter det om selger ikke vet hva han holder på med, men om jeg ser mulighetene med f.eks. en båt, og ca. kostnader og arbeid for å få den pen, så gir jeg en pris og sier jeg tar det usett. Dette pleier selger normalt sett å gå med på.

Småbåtmarkedet i Norge trenger en utfordring til prisene. Det er rart når man kan kjøpe en båt som er fra 1970-2000 til samme pris så lenge båten er OK. Det er 30 år i mellom!

Har nylig kjøpt en båt nå som jeg fikk prutet ned en del, men vil fortsatt si den ligger innen markedsverdi. (Lager egen post om dette senere)

evinrude_225_med_novescone_1989.jpg

225 Hk 89 modell

evinrude_140_hk_1990_mod.jpg

140 Hk 90 modell

evinrude_90_hk_fra_1992.jpg

90 Hk 92 modell

evinrude_1996_30_hk.jpg

30 Hk 96 modell

Bilder og info funnet på Finn.no

Kan bekrefte at jeg Kjøpte spell ny 60 hk 95 modell, og den hadde lik farge og dekaler som 96 modellen her.

Tror trådstarters motor er langt eldre en 95 modell, med mindre det er en såkalt komercial (eller hvordan det skrives) motor med traustere utseende.

Men....Jeg tror jeg skal ta noen bilder av båten å legge ut i en ny tråd, for å finne ut hva slags båt det egentlig er. Ikke det at det betyr noe, men det hadde jo vært morro å finne ut av. Selger sa at den var støpt i en Selco-form, og den er 15 fot. Lengda har jeg

sjekka, og den stemmer, men har leta litt på nett, og aldri funnet noen Selco som ligner på min...

Var forøvrig en skikkelig drittmotor som ga mye hodebry og utgifter. Når den først virket gulpet den i seg bensin over en lav sko :cryin:

Hmm, hadde en 1997-model i ti år, aldri et feilslag, aldri en reparasjon utover vanlig vedlikehold/konservering osv, men ja, uten tvil tørstere enn moderne fire-taktere. Målte forbruket på min (115hk) til ca 1 liter per n/m på marsjfart rundt 25/30 knop på en forholdsvis tung 18 fots skjærgårdsjeep - White Shark.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...