Jump to content

Gjort et røverkjøp, Evinrude 100hk V4 for kr 6000


bilo3

Recommended Posts

av de jeg kjenner som har hatt gamle OMC, så har de gått relativt økonomisk på lavere fart - og vært kjempetørste på full fart. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ligner litt på Selco 16ht, men syns også den minner meg om noe svensk...?  (Cresent / Monark eller n' sånt...??) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Når jeg for noen år siden jobbet på ett omc værksted så tok vi og testet forbruket på full gass på flere motorer (Og merker): Vi startet motorene og kjørte de varme for deretter å ta en 1,5l flaske og ta tiden de brukte på å bruke det opp, Det var ikke store forskjeller på de forskjelige merkene. Testen ble gjort med test propell til de forskjelige motorene.

 

Så jeg tror det med forbruk har mye med hva slags båt, service og belastning de blir brukt mot.

Bernt

Link to post
Share on other sites

Hadde selv en 90 Hk, ellers identisk med din motor. Anbefalt maxturtall var mellom 4500 og 5500 o/min hvis jeg ikke husker helt feil. Fikk best økonomi med en propell som ga meg 5500 o/min på max, hvor jeg deretter holdt en cruisefart på ca 4000 o/min. Dette med en båtstørrelse som var noe tilsvarende din.

Link to post
Share on other sites

Nå er det bare trimflaps som mangler, slik at båten slutter å hoppe så mye. den hopper selv om det er ``flatt hav``

 

Hoppingen kommer gjerne av at motor er tiltet for langt ut. Du bør bli kvitt hoppingen uten trimplan, men trimplan kan hjelpe deg med å holde båten i plan lenger ned i fartsområdet og en del andre ting. Men båten er bygd for å kunne brukes uten bare du trimmer motoren riktig.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med et bra kjøp!

 

Selv ser jeg alltid etter et godt kjøp og får gjerne et par treff i året.

 

sist høst kjøpte jeg en yamarin 4500 br 1999mod med 25 hp motor med startproblemer til 27000,- betalte båt og motor og hentet senere båten.

Kom hjem med båten og så motoren var en 2006mod mercury som var en skikkelig bonus :smiley: (selges på finn for 18-25000) renset filter på denne og blåste rein gasser .

Den starter tvert nå og maler som en katt.

Får vel igjen 60 for denne nå på finn nå, mener selv dette ikke er dårlig over selger da jeg kjøpte et objekt som i værste fall kunne vært skåret og da hadde jeg betalt for en rimelig båt :smiley:

 

En kjøper lurer aldri en selger da det er selger som priser varen og at det er lov å prute i tillegg...

Link to post
Share on other sites

er det powertrim på motoren? 

 

Og hopper det også i lavere fart?  

 

Det at man ikke får trimmet langt nok inn for å få ned nesa kan f.eks komme av at motoren er tyngre enn båten opprinnelig er beregnet for, eller at akterspeilet ikke er vinklet riktig.   Hvis det siste så kan man kjøpe (evt lage) såkalte "transom wedges" , dvs en kile som minteres mellom motor og skrog, og som gir etpar grader ekstra trim. 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det fint å få høre om lykkelige båteier som har gjort "gokjøp". :yesnod:

Tar man sjans på å kjøpe objekt som er uvis tilstand på, fortjener man å lykkes en og annen gang !

Gratulere så mye :flag_bp:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle gratulasjoner !! Joda, det er powertrim på motoren, og den hopper fra ca halv gass og oppover, med motoren helt ned-tilta. Hvis det sitter en person fremme i båten, så går den helt fint. Har tenkt på å legge ballast fremme i båten, men da vil den jo bli tyngre, og bruke mere bensin, så derfor har jeg bestilt meg Smart tabs i dag. Kr 1022 på nett, hos stokken båt og motor. www.stokken.no Skal gi beskjed når de er montert og prøvekjørt !

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå har jeg fått, og montert smart tabs !! De kom den 20.08 og ble montert samme dag. Monteringa tok ca en time, inkludert landsetting og sjøsetting av båten. Vi (jeg og kjerringa) var ute Lørdag 21.08 for å teste toppfart, på blikkstille hav og helt vindstille. 41 knop målt med gps ble resultatet, så jeg er mer en fornøyd ! Hadde håpet å komme over 30 knop, siden båten gjorde 24 knop på max før, med gammelmotoren. Båten ble også mye bedre i vannet med smart tabs. Den ligger som en strek i vannet, og tar bølger mye bedre en den noen gang har gjort ! Alt i alt er jeg superfornøyd både med båt, motor og smart tabs !!! Anbefales :) Det blir leeeeenge til jeg selger denne båten :flag:

Link to post
Share on other sites

Det kan du si deg fornøyd med.  Og så får du finne deg en marsjfart der motoren går noenlunde økonomisk. :cheers: Monterte selv smart tabs på Yamarinen, monterte iht beskrivelsen med alt i midtstilling , men det ble for mye løft i hekken. Så med alt på minimum så ble det bra.  (Men kaldt å flytte boltene under vann med en vanntemperatur på +5C..)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Ta med deg ett rettholdt, og sjekk bunne på en siste meteren før akterspeilet. Hvis det buer innover/oppover før akterspeilet har du en såkalt "hook" i skroget. Da vil du få hopping du aldri blir helt kvitt i høye hastigheter.

Pusset opp en Dalla Pieta 16' speedbåt, og på disse skal man ikke ha mer enn 1-2mm hook på den siste meteren før det begynner å gå ut over sjøegenskapene. Nå ligger de i en annen klasse en din båt, men sjekk det, og hvis det er hook i skroget kan du vurdere å sprakle opp med epoxysparkel og slipe bunnen rett.

 

Hook/svai trenger ikke være feil i utgangspunktet. På båter hvor man ønsker at de skal komme raskt i plan og gå fint med moderat motorisering kan hooken være lagt inn i designet, da den hjelper båten til å få presset ned nesa og gå flatt og fint i 20-25 knop.

Problemet kommer når man bytter ut 40 hester med 115, og presser båten til 40 knop. Er den konstruert med svai i bunnen får du det resultatet du nå opplever.

Ved å sparkle bunnen rett vil du få bedre høyfartsegenskaper med stor motor, og så kan den bli litt dårligere med liten motor i middels fart. Båtkonstruksjoner er en nsamling kompromisser, og tar jeg ikke mye feil er båten din kontruert for en annen motorstyrke enn det som står på nå.

 

Men det er morro å overmotorisere små båter og kjøre fort.. :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...