Jump to content

Hvor mange har opplevd taubrudd?

MrQuiet

Recommended Posts

Det er brå vinkler i tauet som gir den største svekkelsen. Derfor reduserer de ulike knutene tauets styrke i ulik grad. Mindre sjakkel gir skarpere bue i tauet og større svekkelse enn en større sjakkel.

Dreggen som jeg mistet røk i løkken ved sjakkelen etter elde og slitasje, knuten holdt.

Logikken er enkel. I en skarp bue ryker de taufibrene ytterst i buen først uten å få særlig hjelp av fibrene innerst i buen, og tauet svekkes. Prøv å sett en papirblokk fast med to tvinger og bøy den 180 grader. De ytterste arkene revner først.

Ser en på større skipstrosser så er disse flettet på en måte som reduserersvekkelse i tauet når det bøyes.

Finnes bøker og tabeller på hvor mye de forskjellige knutene svekker tauet i prosent, og tilsvarende for 180 graders bøyer i tauet oppgitt i prosent i forhold til tautykkelse og type. :wink:

Redigert av jernkjøl (see edit history)

Det er brå vinkler i tauet som gir den største svekkelsen. Derfor reduserer de ulike knutene tauets styrke i ulik grad. Mindre sjakkel gir skarpere bue i tauet og større svekkelse enn en større sjakkel.

Logikken er enkel. I en skarp bue ryker de taufibrene ytterst i buen først uten å få særlig hjelp av fibrene innerst i buen, og tauet svekkes.

Dette understøtter vel Index` teori om at kausa øker sikkerheten mot brudd...

Redigert av Komodo (see edit history)

Et tykkere/tyngre tau vil også fungere som en daumann

Ok! Så et tungt tau fungerer som daumann. Men vil ikke et passende tykt (tynnere) tau fungere som en strikk. Fortøyningstau er jo konstruert for å forlenge seg når det påføres last og de har jo et sted mellom 10 og 30% bruddforlengelse. Et (for) tykt tau vil jo ikke fungere som strikk, da lasten er for liten i forhold til tauet. Jeg vil tro man må balansere daumann-effekten med strikk-effekten (i tillegg til styrke og andre preferanser) når man velger tau som skal gi en behagelig oppførsel på den fortøyde båten.

Et annet moment er at tykke fortøyningstau blir tyngre og virker som en fjær i seg selv. Dersom båten blir liggende å nappe i en tynn hyssing er det ikke særlig behagelig ombord.

Det tror jeg ingenting på.. Hvis man har la oss si 1,5 meter fortøyningstau , er ikke da vekten på tauet ( eller forskjellen på vekten på 14mm vs 10mm ) forsvinnende liten? jo.. Det er snakk om gram , og det vil ikke virke som daumann med mindre man bruker hundre meter fortøyningstau.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

hvis vi snakker om daumann så snakker vi vel om dregg/anker?

Jeg ser mange som har lite tau ute der men har til gode å se noen som kun har 1,5 meter ute med mindre dybden er 70 cm...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Det tror jeg ingenting på..

Det blir jo opp til deg om du tror på meg eller ikke, men hvis du husker litt fra fysikktimene vet du at du aldri klarer å rette ut et tau 100% uansett tykkelse. Det har med noe som heter "tyngdeloven" å gjøre. Denne effekten øker jo tykkere tauet blir og jo lengre fortøyningstau man bruker. Høyden fra en rett linje og ned til buen på tauet kalles "pilhøyde", det er enkle former for å regne ut dette i mekanikken. Det er en av grunnene til at jeg ofte slår ned bergkilene lengre vekk enn strengt tatt nødvendig og drar tauet gjennomm og tilbake til båten. Ligger vi ute i skikkelig ruskevær, som stormen her på østlandet i fjor sommer, henger jeg dødmanslodd på alle fortøyningstau i tillegg. Det blir mye mer behagelig ombord da.

Og til MrQuiet, jeg syns du har en merkelig teoretisk tilnærming til dette. Jeg foreslår at du gjør det noen erfariger slik at du kan skaffe deg litt empirisk kunnskap. Selv er jeg stort sett autodidakt innen emnet.

Et annet moment er at tykke fortøyningstau blir tyngre og virker som en fjær i seg selv.

hvis vi snakker om daumann så snakker vi vel om dregg/anker?..

:confused: Så lenge han skriver fortøyningstau og skiller mellom det og ankertau i samme innlegg.

Nå skriver han at man må ha fulgt med i fysikktimen for å forstå, og derfor tror han 10m tau vil fungere som daumann pga vekten.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Det er en av grunnene til at jeg ofte slår ned bergkilene lengre vekk enn strengt tatt nødvendig og drar tauet gjennomm og tilbake til båten.

Dette høres jo fint ut, du får en bedre daumanns-effekt og du får økt strikk-effelten som følge av at du har mye lengre tau.

Men siden du tviler på strikk-effekten så tenkte jeg å stille deg et hypotetisk spørsmål:

Du er ute å klatrer i en vertikal fjellvegg. Mellom et fast punkt i fjellet og deg selv har du 20 meter tau. Du mister taket og faller 3 meter vertikalt før tauet begyner å stramme og bremse ned farta. Hvilket tau ville du helst hatt mellom det faste punktet i fjellet og deg selv? Hva vil være mest behagelig?

A) 10mm klatretau (Med lang bruddforlengelse)

eller

B) 10mm fortøyningstau (Med mindre bruddforlengelse enn klatretau)

eller

C) 20mm fortøyningstau

Og til MrQuiet, jeg syns du har en merkelig teoretisk tilnærming til dette. Jeg foreslår at du gjør det noen erfariger slik at du kan skaffe deg litt empirisk kunnskap. Selv er jeg stort sett autodidakt innen emnet.

Det er fordi jeg ikke tror empiri alene bringer verden fremover ... ;)

Men jeg mener selv jeg har både empirisk of teoretisk kunnskap om emnet, dog ikke enorm marin empiri. Jeg har erfaring med fjellklatring, fjell- og elveredning, tur- og regattaseiling. Jeg har seilt rundt 50 døgn i ytre Oslofjord med fortøying i hovedsak i uthavn. Og til daglig driver jeg bl.a. med utvikling av mekanismer, inkludert styrkeberegninger. Teorikunnskapene kommer hovedsakelig fra sivilingeniør-studiet i maskin på NTNU.

Redigert av MrQuiet (see edit history)

Hvordan er levetiden på klatretau egentlig? Jeg har hatt stor glede av å bruke utskiftet klatretau til fortøyning i marinaen i noen år. Strikkeffekten der er veldig passe og jeg slipper de hersens gummistrikkene på tauet. Dog har jeg sett at tauet på en måte strekkes og mister elastisitet over tid. Hva det har å si for bruddstyrken vet jeg ikke.

Hvis jeg hadde valget mellom å fortøye med daumann og litt kjetting mot ankeret (som i tillegg til strikkeffekt på mange meter, drar tauet ned og bidrar til hensiktsmessig retning på presset mot ankeret), eller å benytte klatretau for å få kun strikkeffekten, ville jeg valgt det første. Pris kommer muligens også inn i bildet.

Redigert av Tintin (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...