Jump to content

Etterfylling av girolje i MS4A (VP)

erund

Recommended Posts

Girkassen er av type Volvo Penta sin MS4A. Den ligger i en Nidelv 26 fra 87 årsmodell der motorrommet er meget trangt :headbang:.

Når jeg skal etterfylle girolje i denne kassen, så velger jeg å bruke hullet som en måler oljenivået til å etterfylle oljen (fikk rådet av tidligere eier).

MEN jeg er litt skepsis da det skal finnes et eget hull for fylling av olje (tenker da på oljeskift annethvert år også). Det ligger like bak der oljenivået ligger, men den er umulig å nå fordi denne delen ligger under og enda under et drivstoffrør slik at det er umulig å nå dit.

Skal en måle oljenivået når motoren er kald eller varm? Merker også ulik farge på olje under kald og varm motor.

Er det noen som har et godt råd, tar jeg i mot med takk :wink:.

Redigert av erund (see edit history)

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Ikke sikkert jeg har lekkasje (har hatt båten siden oktober i fjor). Nivået står på rundt halve ved kald motor (full ved varm motor) og tenker derfor å fylle den opp. Mener du at girkassen ikke SKAL bruke en dråpe olje eller?

Jeg planlegger å skifte olje til høsten før vinteren kommer. Er det bare å pumpe oljen ut av oljepinnen og fylle på ny i samme hull? Det blir treg å fylle der.

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Normalt skal det ikke være nødvendig å etterfylle olje på gearet. Da er det noe galt. Om nivået er midt på peilepinnen, er vel ikke dette så ille.

Jeg husker ikke sikkert om peielpinnen skal skrus ned eller ikke for nivåsjekk. Mener den bare skal tres ned, men sjekk i manualen for sikkerhets skyld.

Ved oljeskift bør du absolutt prøve å komme til avtappingspluggen i bunnen. Det har lett for å bli en del bunnfall i disse kassene, og det bør ut. Jeg tviler på om du klarer å få ut all oljen via påfyllingen, men mulig det går.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...