Båtleteren Startet 10.August.2010 Del på Facebook Startet 10.August.2010 Hei alle. Jeg har sett endel på SUN33 og fant dette forumet. Og da tenkte jeg at det kanskje var rette plassen å spør om noen ting. Vi (meg og fruen) er vant til noe mindre båter enn SUN33, så ved prøving av en nylig bemerket fruen at båten dro inn noe eksos bak. Kan dette skyldes at det blir uheldig turbulens/dragsug fra gummibåten på badeplattformen? Den henger på tvers, som et skilpaddeskall. Båten vi så på har singel Yanmar installasjon. Vi følte også at den kanskje slo litt i motsjø. Er denne typen båt lik tilsvarende båttyper, eller føles den verre enn andre? Vi syntes også at den kanskje rullet endel på seg sideveis, er det bare vi som er vant til åpen sports/kalesjebåt. Vet jo at med fly ligger tyngdepunktet høyere. Hvor mye sjø tåler båten greit, før det blir ubehagelig for passasjerer ombord? Har sikkert mer å spørre om, uten at jeg husker det akkurat nå, kommer nok mer senere... Båtleteren Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Godt å se at det er flere her som har spørsmål rundt SUN 33. Vi er også i en salgsfase / kjøpefase mtp båt og har funnet SUN 33 som interessant da denne ser ut til å ha mye sengeplass og ellers god innvendig plass for sittekomfort. Videre så ser det også ut som båttypen har et greit godt akterdekk og flybridge. Det vi lurer på er jo selvsagt det samme som forrige innleg mtp sjø egenskaper. Har vel hørt noe negativt om dette for denne båttypen men hadde jo vært kjekt å høre om nåværende eieres erfaringer. Salgsannonser på finn sier ikke annet enn skryt av båtene og noen test har ikke vært gjort av disse båtene som sier noe om sjøegenskaper. Her har jeg søkt på nettet men stort sett funnet en enkel test av båten rent kvalitetsmessig. Hører gjerne fra SUN eiere om faktiske erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Ein eg snakka med klage over slag i motsjø og lett avdrift pga vind. Det med vind var vel litt å forvente. Tre andre eg har snakka med er så lei at de aldri meir skal ha Sun. Sågar så ille at eine ikkje trivst i båten lenger fordi angsten sitter der under heile turen... Dette pga havari på drev og motortull. Dette er vel neppe Sun sin feil. Men ser ut til å være ein gjennganger? Kanskje de er levert med for svake drev i forhold til vekt? Ellers er Sun33 ein av de båtene vi "sikter mot" når ungane slutter å bruke penger skulle bare hatt aksel... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Speedy Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Det er akkurat dette med sjø og slag jeg har hørt mye om også. Har også hørt at de ikke tåler sidesjø noe særlig. hmmmm.. Kommentarer her SUN eiere (eller tidligere eiere). Når det gjelder båt med aksel kontra drev så sser jeg at det er etterhvert mange som har kostet på nye drev. Da spesielt Bravo 2X drev. De gamle drevene har vel ikke tålt nåtidens kjøring på sjøen med "råsterke" dieselmotorer og raskest mulig fra A til B. Har nå forhørt meg om dette med drev i sommer med en del forskjellige båtfolk jeg har delt en ankerdram med og felles for mange av disse er at ingen har noe å utsette på det å ha drev / drevbåt. Kan det være fordi de ikke har hatt havari enda? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 (redigert) Jeg har også tittet en del på SUN 33 da det fremstår som en båt med "ærlig mål" og generelt en stor 33 foter. Dette med drev er heller ikke jeg spesielt glad i så det har fått meg til å se på et annet alternativ i samme størrelse, men med V-gear og sandwitch-skrog, FLEM 340. Jeg vil tro dette kan være et alternativ til dere andre som også titter på SUN 33. Hvis noen har erfaring med Flem 340 kunne det kanskje også vært nevnt i denne tråden? Redigert 10.August.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
TwinCab Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Eller Riviera 925. Du får rettnok bare 2 sovekabiner (som dog er romslige), men du får et stort klosettrom/baderom der det er egen plass (god plass) for dusjing Sitér dette innlegget Link to post
Båtleteren Svart 10.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2010 Ja, Riviera har jeg også sett så vidt på. Likeså Barracuda 1050/1125. Hvordan er Barracudaene i sjø da? Det var en som sa til meg at de var såpass lette i forhold til størrelsen, at de gynget mye i sjø... Båtleteren Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Du har tester på Riviera 925 her http://huseklepp.net/cms/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=18&Itemid=30 og her http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/3DAB2D7818152286C125761800481E1E?OpenDocument Rett nok ikke nye, men skal du kjøpe brukt båt, så er vel disse testene aktuelle. og nyere Barracuda her http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/C82454E5C303444AC125761800482B9E?OpenDocument og litt eldre Barracuda her http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/7523EE0C37EE734EC125761800482182?OpenDocument Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Har kjørt en SUN 33 ut å inn til opplag noen år, med to maskiner er den en drøm å kjøre å tåler masse sjø, motsjø er ikke et problem på den. Når det gjelder eksosen så tenker jeg at det har lite med jolla å gjøre, eksosen velter inn bak uansett.. er noe skeptisk til singelinstallasjon på båter i den størrelse og vekt. Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Jeg har også tittet en del på SUN 33 da det fremstår som en båt med "ærlig mål" og generelt en stor 33 foter. Dette med drev er heller ikke jeg spesielt glad i så det har fått meg til å se på et annet alternativ i samme størrelse, men med V-gear og sandwitch-skrog, FLEM 340. Jeg vil tro dette kan være et alternativ til dere andre som også titter på SUN 33. Hvis noen har erfaring med Flem 340 kunne det kanskje også vært nevnt i denne tråden? Har vært eier av Flem i snart 5 år. Kom med spørsmål om hva Du er ute etter så svarer jeg. Når det gjelder sjøegenskapene så er de til å anbefale :) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 (redigert) For meg ser det ut som Flem 340 har god plass på akterdekket(4-5 personer) er det slik at plassen på fly også er tilsvarenede? Er alle Flem 340 3/4 fabrikkferdige ? Hva er eventuelt svakhetene med båten? Hvor stor motor bør den ha for å ikke slite ferielastet? Har alle disse båtene V-gear eller er den også levert med hekkagregat ? Finnes det dusjmuligheter uten å ødelegge treverk på toalettet? Sikkert flere spørsmål etter hvert, men jeg må til Gardermoen nå og plukke opp folk.... Redigert 10.August.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Geirh Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 For meg ser det ut som Flem 340 har god plass på akterdekket(4-5 personer) er det slik at plassen på fly også er tilsvarenede? Er alle Flem 340 3/4 fabrikkferdige ? Hva er eventuelt svakhetene med båten? Hvor stor motor bør den ha for å ikke slite ferielastet? Har alle disse båtene V-gear eller er den også levert med hekkagregat ? Finnes det dusjmuligheter uten å ødelegge treverk på toalettet? Sikkert flere spørsmål etter hvert, men jeg må til Gardermoen nå og plukke opp folk.... Flybridgen er det god plass, jeg har 3 faste sitteplasser da er det plass til og legge seg ned og sole seg. Noen er fabrikkbygd blant annet er min det. Svakhet, kunne vært bredere,Inngangen akterut kunne med fordel vært i ene siden akterut. (gjelder mange båter) ellers vet jeg ikke helt hva jeg skal klage på. Yanmar 340 hk med V-gir er nok til denne båten da sliter den ikke. Prøvde med 12 voksne personer ombord fikk en toppfart på 26 knopp. Båtene er levert både med v- gir og hekkaggregat også med 2 motorer Dusjer i båten vi har dusjforheng og det fungerer meget bra og treverket er i like god stand siden det ikke kommer vann på det når man dusjer med forheng Skulle det være noe mere så er det bare å sende på mail om du ønsker det. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 (redigert) Takker for svar GeirH. Når jeg skulle til Gardermoen i går passerte jeg ei båthavn utenfor Sandvika. Her lå en Flem340 ved siden av en Scand 29 Baltic. Da så jeg hvor stor Flem var, den er jo en gigantisk 34 foter. Å sammenligne den med en Riviera 925 er jo rått parti. Rivieraen er jo ikke stort større enn Scand. Sun 33 derimot er vel antagelig en båt av noenlunde samme størrelse. Jeg så også på litt flere bilder av de tre Flemmene som ligger til salgs på FINN og når jeg ser hvor den 3.dje køya befinner seg så skjønner jeg jo også at opfølgeren til Flem 340 heter Spirit 360 og antagelig har det samme skroget. Spirit 360 tror jeg har vært testet i Båtliv eller Båtmagasinet for ikke så lenge siden. Redigert 11.August.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Blue_Dragon Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 Det finnes også noen Flem 350 som ble produsert helt på slutten. Dvs formene eksisterer fremdeles. De var til salgs for en stund siden. Flem er en veldig bra båt, dog med noe vindfang. Sitér dette innlegget Link to post
Båtleteren Svart 11.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2010 Var ute og prøvde en 32 fots Nimbus i dag. Det var noe helt annet enn SUNen. Fly er ikke et must, så vi får heller se videre på Nimbuser, og godta å re opp og ned i salongen hver dag... Båtleteren Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 VannTro Å sammenligne den med en Riviera 925 er jo rått parti. Riviera 925 er en rendyrket båt for inntil fire personer (noen har ekstra stikkøye). Rivieraen er en liten 35 foter og passer for to voksne med to barn eller et ekstra par på tur. Fås med både fast aksel som trekvart planer (ca. 26 knop) og som helplaner (inntil ca. 40 knop). Både med FLY og som HT. Den har to separate sovekabiner med ståhøyde og plass for omkledning i begge. God lengde og bredde på begge sengene. Stort bad med egen dusj som gjør at man kan dusje uten å sprute ned resten av badet. Mye stuverom, klesskap og hengeskap. Kan nok ønskes noe bredere i salongen av noen men helt ok. Trekvartplaneren har nok noe bedre sjøegenskaper en helvplaneren som slår noe slik som mange helplanere i denne vektklassen/størrelsen med bokomfort. Fordelen med helplaneren er at den støyer mindre. Selv har jeg HT varianten. Her kan du åpne en stor luke i taket som gir godt med frisk luft. Får litt bedre plass på akterdekket da stigen til Flyen er borte. På nyere modeller (etter 2002) er det stor badeplattfor med integrerte snappdavitere i en smart løsning. Byggekvaliteten er veldig bra også på selvbygde da disse leveres som byggesett med all ink. Servicen fra produsenten (Huseklepp) er suveren og ekstrautstyr er uproblematisk å få ettermontert. Sitér dette innlegget Link to post
Båtleteren Svart 28.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2010 Nå har vi sett litt på forskjellige båter, uten å finne akkurat den vi har lyst på. Enten er de for dyre, for gamle eller noe annet. Vi fikk forsåvidt en grei deal, pris og innbyttesum på den SUNen vi kikket på... Vi hadde sansen for selve båten, motoren er ikke gammel og slitt og drevet trenger jeg ikke bekymre meg for, så lenge det får servicene sine og jeg ikke høvler over teinetau eller annet rusk... Synes at denne tråden fikk få erfaringsinnlegg fra SUN eiere/x-eiere, og masse tips om andre båter og annenhånds"erfaringer". Er det noen her som kan SUN godt og som kan hjelpe med å tippe vektskåla den ene eller andre veien? Båtleteren Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Da så jeg hvor stor Flem var, den er jo en gigantisk 34 foter. Å sammenligne den med en Riviera 925 er jo rått parti. Rått parti ja. Riviera 925 har en netto skroglengde på 914 cm. Og er 30 fot Trond Huseklepp er ærlig og bruker heller ikke juksefot som blant annet Skilsø gjør. Noen Riviera 925 selgere annonserer dem med juksefot. Ikke Trond selv. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22588377 Flem 340/350 har en netto skroglengde på 1035 cm, og er 34 fot. Flem kunne sikkert blitt kallt en 38 foter idag. SUN har har en total lengde på 1035 cm med nebb og klør, hva den er i netto skroglengde aner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
milli Svart 29.August.2010 Del på Facebook Svart 29.August.2010 Har vært eier av Flem 340/350.Snakket med tidligere eier av Spirit Boats om bakgrunn for skifte av modellbetegnelse fra 340 til 350.Han begrunnet det med mye "juksefot" på andre båter,bl.a Riviera som ble avertert som 34 fot.Flem 340/350 er totalt nesten 37 fot. Hadde selv en Yanmar 6lya-stp på 340 hk,med v-gear,som absolutt kan anbefales. Båter i denne størrelsen blir altfor tunge for drevinnstallasjon, med havari på drev som følge av dette. Det har ingenting med god eller dårlig service å gjøre. Har fulgt meget nøye med på båtmarkedet i flere år, og ser altfor ofte i annonser på ca.10 år gamle båter i denne størrelsen at drev enten er overhalt eller skiftet. Dette gjelder også litt større båter med dobbel innstallasjon.Når det gjelder Flem, så ble det levert ca 130 båter. Veldig mange som selvbyggerpakker,så det er store kvalitetsforskjeller( og bør også være store prisforskjeller) på disse båtene. Sitér dette innlegget Link to post
Båtleteren Svart 29.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2010 Synes at denne tråden fikk få erfaringsinnlegg fra SUN eiere/x-eiere, og masse tips om andre båter og annenhånds"erfaringer". Er det noen her som kan SUN godt og som kan hjelpe med å tippe vektskåla den ene eller andre veien? Båtleteren Ok. Må vel kanskje skrive litt tydeligere. Er noen som har noe mer å si om SUN33? Ønsker jeg tips og råd om båtlengder, Flem eller Riviera, lager jeg et emne om det, slik at tråden om råd og tips om SUN33 inneholder nettop det... Båtleteren Sitér dette innlegget Link to post
hapetra Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Er eier av en Sun 33 som jeg har hatt i 7 sesonger. Mercruiser 300 hk med Bravo 2X drev. Når det gjelder eksos som du skriver om er ikke dette noe problem i det hele tatt med denne motorinstalasjonen. Den lille eksosen som slippes går gjennom propellen og ut i sjøen. Finnes ingenting eksos inn i båten under fart. Om jeg ikke tar feil slipper endel (eller alle) Yanmarmotorene ut eksosen gjennom skroget. Mulig det kan forklare eksoslukt. Når det gjelder sjøegenskaper så må man ta i betraktning at dette er en båt som er bygget for å gi et stort volum innvendig . Den er ikke bygget som en smal racerbåt for å kjøre gjennom store bølger i toppfart. Når det er sagt, så oppfører den seg helt greit i motsjø om man tilter inn motoren og flapser skikkelig. Og bruk av fart er selvsagt vesentlig, den må avpasses forholdene, som med andre båter. Du får med andre ord ikke både i pose og sekk. Sannsynligvis må du bestemme deg for hva som er viktigst for deg, racingegenskaper eller god plass. De andre båtene vil jeg ikke sammenligne med da jeg ikke har erfaring med disse. En kjempefordel med Sun er at den er veldig retningsstabil og har minimal planingsterskel. Du kan med andre ord kjøre i hva fart du vil. Skroget på Sun er "ekte" 10 meter med pontongene under badeplatformen. Så kommer de 35 cm i tillegg på 2004 modeller, eller nyere. Sitér dette innlegget Link to post
Båtleteren Svart 1.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2010 Tusen takk for fornuftig svar hapetra. Har tenkt på i det siste å gi et bud på den vi kikket på. Et som hvis det blir godtatt, gjør at vi kan ha båten en stund og prøve den, og så selge uten å tape for mye (forhåpentligvis)... Båtleteren Sitér dette innlegget Link to post
Sunny33 Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Spar tellerskrittene, båten er solgt. Sitér dette innlegget Link to post
Mamma Mia Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Riviera 925 er en rendyrket båt for inntil fire personer (noen har ekstra stikkøye). Rivieraen er en liten 35 foter og passer for to voksne med to barn eller et ekstra par på tur. Fås med både fast aksel som trekvart planer (ca. 26 knop) og som helplaner (inntil ca. 40 knop). Både med FLY og som HT. Den har to separate sovekabiner med ståhøyde og plass for omkledning i begge. God lengde og bredde på begge sengene. Stort bad med egen dusj som gjør at man kan dusje uten å sprute ned resten av badet. Mye stuverom, klesskap og hengeskap. Kan nok ønskes noe bredere i salongen av noen men helt ok. Trekvartplaneren har nok noe bedre sjøegenskaper en helvplaneren som slår noe slik som mange helplanere i denne vektklassen/størrelsen med bokomfort. Fordelen med helplaneren er at den støyer mindre. Selv har jeg HT varianten. Her kan du åpne en stor luke i taket som gir godt med frisk luft. Får litt bedre plass på akterdekket da stigen til Flyen er borte. På nyere modeller (etter 2002) er det stor badeplattfor med integrerte snappdavitere i en smart løsning. Byggekvaliteten er veldig bra også på selvbygde da disse leveres som byggesett med all ink. Servicen fra produsenten (Huseklepp) er suveren og ekstrautstyr er uproblematisk å få ettermontert. Jeg har akkurat kjøpt en Riviera 925 HT med 2 x Kad 42. Er strålende fornøyd og hoppende glad. Venetr bare på sommeren gjennom en laaaaang vinter Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 Gratulerer med flott båt Å kjøpe båt på høsten er seigpining, jeg kjøpte min stående på land det ble en laaaang vinter... 2xKAD42, da går det unna tenker jeg? Hvordan er båten å kjøre med to motorer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.