Jump to content

Olje/smørefeil på tmd40a,tikkelyd, hva ryker først ?


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Vanskelig å lage emnetittel... Og vanskelig å forklare,

Dette gjelder ein bekjent som eg forsøker å hjelpe nå.

Han var mista oljetrykk, ringte meg, eg sa stopp- å skru ut sensor og så start 1 sek for å sjå etter oljesprut. Gjorde ikkje det. Han kjørte rolig videre siden han var 5 min heimefra. Etter 2 min fikk han to bank. Ganske kraftig sa han. Blei slept heim.

Dagen etter var det oljetrykk igjenn.....

Kjørte 5min til verksted og de lytta. Nå var der tikking. Justere ventiler sa de.

Så i går skulle eg justere til han. Men under toppdeksel var det tjære nesten....olja var så tykk at den hang i 3-4mm lag på alt.... Justerte ventiler. Allt oki der.

Vaska alt vi kom til med diesel, og helte 4-5ltr diesel nedi motor. Kinna uten å starte.

Sjekka at det kom "gørre" ut av alle vippearmer. Justerte oljevolum til midt mellom min og max. Starta opp å kjørte 15 min rolig tur og fikk 70 grader.

Kraftig tikking som av og til gikk vekk til å begynne med. Høres ut som det kjem fra øvre del av motor- med det forplanter seg vel over alt.....

Motor har fått olje og filter årlig de tre år han har hatt båten.

Håper nokon VP kjennere her inne har vert borti noko liknande...eller iallefall kan hjelpe å synse kva vi må gjere.

Så kva må vi gjere trur de?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

 

Håper nokon VP kjennere her inne har vert borti noko liknande...eller iallefall kan hjelpe å synse kva vi må gjere.

Så kva må vi gjere trur de?

 

Dette var et råd jeg fikk på verkstedet vedrørende ventilklikking på motor med gammel olje.

 

Kjøp Pennzoil motorolje. Denne oljen har et helt spesielt middel som åpner de finere kanaler i oljekretsen og smører ekstremt godt.

Bytt så olje og oljefilter og kjør på denne oljen i en periode... i alle fall noen uker med jevn brukt.

 

Bytt så Olje og Oljefilter en gang til.

 

I mitt tilfelle forsvant tikkelyden totalt.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Takker vi skal prøve meir rens og skift av olje + filter ! :flag_bp:

Siden denne lyden kom "plutselig" så tenkte eg at vi måtte leite etter mekanisk feil, råde/veiv/kamaksel/vippere feks. Men eg var ikkje med når oljetrykket forsvant. Og når en lytter etter noko så hører ein ekstra mykje. Tikkinga kan ha vert der i fra før og, men eieren trudde ikkje det. Kanskje den har vert der men vert svakere. Som kan indikere gansketett oljekanal ein plass....? Vi skal sjølvsagt gjere rein det vi klarer, og skifte olje+filter meir...

Håper jo ikkje på mekanisk slitasje, men forbereder alltid det verste vel....? Så i så fall hvor tetter det seg først når motorolja hadde kosistens som gammel husmaling....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Så i så fall hvor tetter det seg først når motorolja hadde kosistens som gammel husmaling....

 

Jeg er ikke reperatør av motor, men jeg mener at de finere kanalene i blokka er det første som tetter seg.

Og det er ikke så rart at oljetrykket forsvant grunnet seig olje. Oljepumpa er vel omtrent tett.

Og tikkingen er at ventilløfteren blir hengende igjen pga seig olje hindrer dem i å rekke å returnere i tide.

Når så kammen som styrer vippetassene tvinger ventilen åpen igjen så vil der være en åpning mellom vippetassen og ventilløfteren. Når vippetassen så treffer ventilløfteren høres denne tikkelyden. Så jeg vil anta at tikkelyd har vært der ganske lenge.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Vippetøyet er det første som mister smøringen og også der du finner de tynneste kanalene. Så det at du så at oljen kom ut her er et bra tegn. Jeg ville blandet halvt om halvt med motorolje og diesel i en oljekanne, og sprutet dette inn på ventilskaftene gjennom fjærene for å løse opp disse. Godt mulig dette hjelper på tikkingen.

 

Ellers tyder det at motoren ikke har skjært deg etter 4-5 minutt uten oljetrykk på at lykken er bedre enn forstanden. Min motor gikk knapt 2 minutt på tomgang før det var full stopp...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Fortsetter i kveld med positivt sinn da :flag_bp:

Takker masse for svar ang vippetøyet mister smøring først, var egentlig slik eg var på jakt etter.

Eieren ligger i båten å skifter filter + olje nå, så det blir prøvestart om ei stund. Fikk bare tak i eit filter, så vi prøver å kjøre motor god og varm på første skift nå.

 

Dersom vi vil prøve meir innvendig vask.....kan man kjøre motor med feks 30-40% diesel i olja? Eller er det for tynn blanding da? eller kan en risikere overrusing...?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Vippearmer osv. er da ikke trykksmurte slik veivlagre og rådelagre er.

 

Med mindre man har en gammel Sabb der vippearmene er vekesmurte, har da alle moderne motorer trykksmøring også på vippearmene! En annen sak er jo at veiv- og rådelager ofte er det første som ryker når oljetrykket forsvinner på grunn av belastningen på disse da, men hvis oljetrykket var normalt etter ny start tyder det på at lagrene har overlevd.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Vippearmene er trykksmurte, det kom ulje ut hull av de når vi kjørte startmotor.

Men joda....som den gode hjelper, tok eg med stetoskopet i går for å lytte meg fram til om motoren hadde tikkelyd fra topp eller bunn, framme eller bak.

I løpet av gårsdagen hadde motor fått ojleskift og oljerens med Forte, og ennå eit oljeskift.

Nå tikker den ikkje lenger.

Den banker..... og det så inni granskogen, at vi som satt å lytta etter hvor det kom i fra er nesten hørselsskadet. I heile natt har eg vridd meg i sveitte og drømt øm grønne motorer.

 

Så da var båtsesongen over for kompisen min....

 

Det må da være råde eller stempel eller noko slik. Motoren er nesten utav båten.

Ankommer nok tunet mitt om eit par timer på henger. Vi skal da lage renneløkke å talje den opp i taket, og så piske den.

 

Tenkte sjekke kompresjon først. Kva skal den være?

Er egentlig bensin-mekaniker eg....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Begynn i bunn, det er som oftest veivlagre og/eller rammelagre som først tar skade på grunn av belastningen der. Om disse ser fine ut, kan dere puste lettet ut og gå videre til å ta av toppen for å sjekke ventilsetene. Men det er jo ingen grunn til at ventilsetene skal løsne på grunn av manglende oljetrykk da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Off det var nesten heil vekke rådelageret på syl#5. Skikkelig skade på veiv. Fleire andre var dårlig. Også rammelager var gitt slitasje på veiv....Råde#5 var boss. Syl#6 er skjært....

 

Må nok utav med kam og sjekke der også om lagre har fått noko, men vi stoppa bare opp.

Må vurdere byttemotor trur eg, men en veit jo alfri kva ein får.

Nokon som kjenner til motor/deler.

Nokon priseksempel på stempel/sylinderforing/råde/veiv/lager/ ...evt kamaksellager... :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...