Jump to content

Tips for motorbytte??


Dodraugen

Recommended Posts

Jeg skal igang med prosjekt "bytte motor" på min Fram 19' i vinter. Skal bytte ut en en-sylindra FM S-15 med en to-sylindra FM S-22. Bør egentlig gå greit, men det er et par ting jeg gjerne skulle visst..

På den gamle motoren er det ferskvanns-kjøling, mens det nye er "rigga" for saltvanns-kjøling. Da den er helt nyoverhalt, vil jeg gjerne kjøre den også på ferskvann.

Såvidt jeg kan se er det bare to ting som evt. må gjøres: Sette på en ekstra reimskive på svinghjulet for å drive saltvanns-pumpa (og koble denne til eksoskjølinga), og bytte ut T-stykket der kjølevannet kommer ut av manifolden med et rørbend som leder alt vannet tilbake til varmeveksleren.

Da er det to spørsmål som melder seg:

Er varmeveksleren stor nok til å håndetere kjøling av en dobbelt så stor motor? Varmeveksleren er bare en sløyfe med kobberrør som går på utsida av kjølen på båten, samt en ekspansjonstank.

På den nye motoren er det gear istedetfor vribar propell, og kjølevannsinntaket går gjennom gearet før det kommer til pumpa. Dersom jeg legger om til ferskvannskjøling, blir vannet inn på gearet atskillig varmere enn vann direkte fra sjøen. Blir dette for varmt??

 

Som dere skjønner, mye å lure på. Håper det er noen her som har greie på dette, har ikke lyst å ta "prøve og feile" metoden i bruk!

 

Hilsen mekkern! :confused:

Link to post
Share on other sites

Hallo, og velkommen.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med FM: www.fredriksstad-motorfabrik.no

De kan sikkert svare deg på det meste. Litt farligt å prøve og feile.

Skriv gjerne om prosjektet, evt. med bilder.

Lykke til.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Er varmeveksleren stor nok til å håndetere kjøling av en dobbelt så stor motor? Varmeveksleren er bare en sløyfe med kobberrør som går på utsida av kjølen på båten, samt en ekspansjonstank.

Den gamle filosofien når det gjaldt å beregne denslags var stort sett basert på: "ta godt i..."

 

Derfor er jeg tilbøyelig til å tro at du har nok kjølekapasitet allerede. Men om du skifter motoren og finner ut at det blir lite ved langvarig hardkjør, så er det jo en smal sak å øke kjølekapasiteten. Det er jo bare til å sørge for at røret under bunnen får større overflate og/eller større gjennomstrømningshastighet.

 

Siden jeg ikke vet hvordan hullene for vann ut / vann inn er plassert i forhold til hverandre er det ikke mulig å komme med noe konkret råd. Noen ganger kan man lage en U-formet sløyfe, andre ganger passer det bedre å lage to parallelle rør.

 

Men når du er "Mekker'n" så finner du helt sikkert en fiks måte å gjøre det på  -  hvis det viser seg nødvendig.

 

Lykke til med prosjektet!

 

mvh

Poseidon

 

PS

En helt annen sak er at med en 19' båt så vil du bare unntaksvis ha nytte av å ta ut bortimot full effekt av den nye motoren. Stort sett kommer du nok til å ta ut omtrent like mye effekt som før  -  og dermed ha omtrent samme kjølebehovet som før....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...