Jump to content

Eberspächer d3l


bjoernpl

Recommended Posts

Hei.

 

Har en sånn varmer i min båt.

Når jeg slår på varmeren starter den og etter ca 30 sek. så stopper dem.

Vifta stopper og den starter ikke igjen selv om termostaten står på 30 grader.

Har sjekket at den får diesel også. Hører ihvertfall at pumpen går.

 

Er det noen som har noen tips å komme med?

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

.............Når jeg slår på varmeren starter den og etter ca 30 sek. så stopper dem.

Vifta stopper og den starter ikke igjen selv om termostaten står på 30 grader.

Har sjekket at den får diesel også. Hører ihvertfall at pumpen går.

 

Er det noen som har noen tips å komme med?

 

:confused:

Litt følsom for spenning i tennings minuttene .... viften starter, glødepluggen begynner å varme opp, men når pumpen starter tenner ikke varmeren og stenger av... Det er en automatsikkring som skal trykkes inn etter dette... skal være på undersiden av apparatet så vidt jeg husker ... rød, eller orange knapp... Prøv deretter å starte mens maskinen sviver / lading pågår... og hvis den da starter har du et spenningsproblem ...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Sjekk at den virkelig får diesel. Jeg hadde samme problemet hos meg og der var stigerøret i tanken nesten helt tett. Pumpa gikk og jeg kunne se diesel i slangen, men det var ikke nok. Hvis du løsner en kobling på diesel røret slik at den dieselen som står i røret renner tilbake i tanken, kan du sjekke om pumpen klarer å suge ny diesel fra tanken igjen. Hvis ikke har du sansynligvis noe rusk i stigerøret.

Link to post
Share on other sites

Den kan også være tilsotet. En fagmann lærte meg engang at det var lurt å starte den på lampeoile i ny og næ. Farget diesel brenner vist ikke så rent som blank. Lampeolie brenner litt for godt, dvs. at brennkammeret i varmeren bliver brent opp ved konstant bruk av lampeolie, men det går helt fint som "forebyggende" tiltak.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Jeg har har en gammel eberspacher i min Nidelv (1980). Den virker bare når motoren går.

Starter jeg den uten at motoren går, så suser det i vifta en stund (1-2 Min ??), og så stopper den. Omtrendt som når jeg stopper den med vilje, for da suser den også en stund før den stopper.  Har vært slik siden jeg kjøpte båten (i vår) så jeg trodde det skulle være slik (har ikke hatt varmer før).  :wink:

 

Er det meningen at den skal kunne starte og stoppe selv (basert på termostaten) UTEN at motoren sviver?  Er det også slik at den kan benyttes om natta, mens man sover? Jeg driver i tanker om 220V anlegg og elektriske ovner ombord, og ligge i gjestehavn med strøm i løpet av høst/vinter/vår, men dersom jeg kan kjøre varme aparat uten motor blir jo verden straks lysere :wink:

 

Er alle varemere slik, eller finnes det typer som MÅ ha motoren i gang (for da har jeg sikkert ett slikt). :wink:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Er alle varemere slik, eller finnes det typer som MÅ ha motoren i gang (for da har jeg sikkert ett slikt). :wink:

 

Neida, er spenningen på batteriet i orden, og varmeren ok, skal den stoppe og starte selv. Jeg ville dog ikke satse på å bruge den som vintervarme. Den kreveren del strøm i startøyeblikket.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Er det meningen at den skal kunne starte og stoppe selv (basert på termostaten) UTEN at motoren sviver?  

Ja, det skal den.

Sannsynligvis er problemet ditt underdimensjonerte kabler slik at du får for stort spenningsfall under gløde-perioden. Evnt. dårlig kontakt.

Glødepluggen bruker mye strøm, og varmere med bare ett effekt-trinn er ikke så godt egnet til termostat-drift.

Det fungerer mye bedre på varmere med effektregulering, altså slik at termostaten veksler mellom full og min effekt.

 

Når det gjelder varmere som konsekvent stopper etter en tids drift så kan dette være relatert til temp-sikringer.

Varmeren skal ha oppnådd en viss temperatur innen en viss tid, ellers slår den seg av.

Tilsvarende kan den også slå seg av hvis temperaturen blir før høy, f.eks. pga mangelfull luft-sirkulasjon.

Men denne sikringen pleier å være av en type som må resettes manuellt.

 

Noen Eberspachere har også en optisk flamme-vakt som kan sote igjen, men da stopper den ganske raskt.

Link to post
Share on other sites

:seeya:Jeg skal nesten garantere deg at problemet ditt skyldes manglende resetting av automat-sikringen. Har selv hatt samme problem. Dersom varmeren har flere termostat-trinn, kan sikringen sprette ut dersom varmeren blir overbelastet som følge av at varmen ikke blir transportert rundt i båten. Prøv å holde den på laveste trinn.

:eek:NB! Det er svært viktig at brenneren er koplet direkte til batteriene slik at den brenner opp all diesel som stårt i brennen, og at vifta får kjølet brenneren tilstrekkelig før den tar kvelden

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...