Proxor Startet 10.August.2010 Del på Facebook Startet 10.August.2010 Bytta ut 6 hesteren med 9,9 bigfoot mercury idag, på quicksilver 270 sport. Den har 3 trimminstillinger, har ikke gps for øyeblikket, men skal låne og få sjekka fart ein dag, men går utifra at båtn går raskest når motor ikke peker litt skå ned, men heller mest muli bein bakover? eller skal eg la den peke litt skrå oppover? foreløbi har eg den på 3 hakket alså at den går ein anelse skrå oppover, virker som bølgen bak hekken er lengre ifra da og det tyder vell på mer fart? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 (redigert) dette lurer jeg også på, men jeg skal ha med gps, så ser jeg først hvor fort den går nederst, så tar jeg den høyere. men jeg har zodiac YL rib med 15 hk. Redigert 11.August.2010 av NT503 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 Hei, nå må jeg si jeg ble grusomt nyfiken... Har du fortalt forhandler at du har en liten gummibåt og blitt anbefalt en Bigfoot motor ????? Den motorserien er slik jeg har oppfattet det konstruert for drift av tunge skategående skrog som seilbåter, arbeidsbåter og partyflåter.... Utvekslingen er tradisjonelt tilpasset maksimal skyvkraft og ikke toppfart, er det endret på de nyeste? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 ville testet ut alle 3 innstillingene og valgt den hvor båten planer finest og oppfører seg best i bølgene. Også enig med dieselfan, en bigfoot motor er beregnet til tyngre oppgaver enn en 9 fots gummibåt, en std modell vil nok gi bedre fart Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
J-R Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 Tilt ut til båten begynner å "hoppe" eller propellen drar luft. Tilt så ett hakk inn Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 Mest sansynlig må den stå på innerste hakk, dette er erfart fra egen båt. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Proxor Svart 11.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2010 (redigert) Hei, nå må jeg si jeg ble grusomt nyfiken... Har du fortalt forhandler at du har en liten gummibåt og blitt anbefalt en Bigfoot motor ????? Den motorserien er slik jeg har oppfattet det konstruert for drift av tunge skategående skrog som seilbåter, arbeidsbåter og partyflåter.... Utvekslingen er tradisjonelt tilpasset maksimal skyvkraft og ikke toppfart, er det endret på de nyeste? Han vet vilken båt eg har ja sia eg kjøpte den hoss samme fyren 2 uker tideligere, og han visste denne skulle på den. Men om denne eg har er bigfoot vet eg egentlig ikke, trodde det va pgr av utsende den hete bigfoot fordi den e så stor? er det andre varianter av 2010 modellen da? ser ikke alle nye mercury slik ut? Redigert 11.August.2010 av Kurt-Inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 11.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2010 (redigert) hvordan ser standar modellen ut da? om den ser lik ut som på bilde kan det godt vere standar eg og har. trodde det var bare utsende som hadde oppdatert seg til tøffere variant eg, og at alle 2010 mod ser slik ut? Men uansett er eg fornøgd med motoren og farten, er ganske sikker på at den går over 20knop da eg har hatt 20 knop båt før og vet fartsfølelsen, men dette skal eg finne ut av når eg får lånt meg gps, og eg har planer om og kjøpe ein større båt neste sommer, 11-13fot rib tenkte eg da, eller muligens 14fot av eit elleranet anna slag og da blir uansett motoren grei til det og, mer styrke er vel ein positiv ting og? fks har sikkert mer kraft til og plane med flere personer? Redigert 11.August.2010 av Kurt-Inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 Bigfoot-motorene har ett annerledes girhus som gjør at de kan bruke propeller med mye større diameter (og lavere stigning). Hvis forhandler har lurt på deg en bigfoot når han viste hvilken båt du skulle ha den på ville jeg gått tilbake og forlangt en standard 9.9 Med en BF vil du rett og slett ikke få noe særlig toppfart i forhold til en Std-motor. Men du kan jo leie den ut til tauing av andre båter etc... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Steffen Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 De ser vel helt like ut, men det er annen utveksling i gearet( og kanskje kraftigere gearhus?) på Bigfootmodellen. Som andre har skrevet her er den beregnet på tunge tak, ikke for å få mest mulig fart på en lett liten båt.. Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 11.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2010 ok ja da er det sikkert ikke noe bigfoot eg har, trodde det var pgr av det tøffe store utsende at det hete bigfoot, men ser på bigfoot motor bilde at det står bigfoot bak på selve deksele og, og det mener eg det ikke gjør på min Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 I alle tilfelle, Gratulere med ny båt og motor (rødbrus ) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
bavariaeier Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 (redigert) Ant tilting: Normalt får en båt størst fart når man har tiltet så langt ut som mulig uten at propell spinner eller båt hopper med baugen. Imidlertid viste gpsmålingene på min gummibåt (277 lang m/ 9,9 hk) at det gikk ca like fort uansett hvor tilten stod. Derimot var båten MYE (!) lettere å få i plan med tilten langt inne. (Med tilten helt ute var båten virkelig tung å få i plan med 2 personer. Da stod baugen rett til værs og begge måtte frem i båten) Redigert 11.August.2010 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 (rødbrus ) Liker de der! Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 Da fekk eg filma ein liten videosnutt av den idag, her har eg den trim 2 av 3 noe som virket passe, da dytter den ifra rett bakover.. http://www.youtube.com/watch?v=N_UB4lxyCLM Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Var jo grei fart det der!! Hva bruker dere egentlig disse båtene til? Sånn bare av ren nysgjerrighet. Jeg har nemlig holdt meg unna gummibåter grunnet at jeg fisker mye, gjerne med flere kroker på snøret (som lett kan bli litt overalt) og var dermed ikke fan av spisse gjenstander og en båt av gummi. Har alltid vært mer fan av glassfiberbåter (selv om de er litt tyngre å drasse rundt på...) Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 13.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2010 (redigert) dem fleste har vel dem med på moderskipet slik at dem kan bevege seg rundt der dem ligger fortøyd når dem reise på lengre båturer, og som livbåt, ellers er det helt greit til en som bare trenge noe og komme seg på sjøen med:) selv har eg ingen moderskip hehe, kun denne, kjøpte den så eg fekk komt meg på sjøen litt, og når vinteren kommer er det jo bare og pakke den sammen og hive den inni baki stasjonsvogna og kjøre den heim. får den også med meg ferdig opplåst på takstativet på stasjonsvogna, trenger 2 for og løffte den oppå, klare skyve den oppå selv og men greiast og vere 2 så får man ikke slitasje:) slik at om eg skulle bli uten båtplass er det ikke krise. vurderer og kjøpe ein litt større gummibåt/rib noe rundt 330 neste sommer, men skal beholde motor, da denne blir litt i minste laget i litt røff sjø. selv fisker eg ikke så mye, mest bare for og kjøre rundt og nyte sol og komme meg på sjøen, har ein kajakk også. Redigert 13.August.2010 av Kurt-Inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Ok, nei da er det jo flott å ha en slik båt. Jeg tenkte faktisk på det selv, bare for å kunne komme meg ut til holmer etc. Men ettersom jeg er fan av fisking, og det brått kan bli mye sjø, så kjøpte jeg en skjærgårdsjeep. Er jo mer styr da selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Hvad blev det af videoen her...?? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 16.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2010 Filmet ein ny, har motor tiltet på 3 hakket nå. http://www.youtube.com/watch?v=oCGQBCsqBog Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 16.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2010 ja det bør ikke vere formyebølger da blir denne lille saken litt ubehagli og kjøre, tenkte kjøpe ein 340 gummibåt neste sommer det er mer passende størelse, da er det også ok plass om man skal ha med seg flere Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 16.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2010 Da har eg fått målt farta på den og, 1 tilt hakket 19,5knop - 2 tilhakket 20,6 knop - 3 tilthakket 21knop. motoren har bare 3 tilthakk så på nr 3 er den slik som på siste video, ein anelse skrå mens hakk 2 ganske rett bak. sia det var bare ein halv knop forskjell skal eg kjøre den på hakk nr 2 sia den planer raskere da og sån. båtn hadde nokk sikkert gått rundt 23 knop om ikke mer med ein 2 takter, men nå er jo det 4 taktere så gjelder så det er nå bare og leve med. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 (redigert) har du forsøkt å heve motoren ca 25mm ved å fore opp med en plankebit etc ?? Det er vel kjent som rimligste måten å få 1 knop ekstra på disse kanter av landet.... Redigert 16.August.2010 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 16.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2010 har ikke prøvd det nei men er ikke så nøye, går greit nokk synest eg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.