Jump to content

Hjelp til identifisering av min bestefars trebåt, ca 1940? mod


gammabusa

Recommended Posts

Hei,

lurer på om noen vet hvilken båt dette er, min mor har mange gode minner men også noen redselsminner fra ville høstkvelder både over sletta og boknafjorden.Bestefar ble født i Tananger og flytta til Haugesund når han kom hjem fra sjøen etter krigen så båten er kjøpt i området rundt her.Motoren gikk alltid....hadde vært gøy å visst hvilken båt det var.Bildene er fra rundt 1955 + -

 

best01.jpg

 

best02.jpg

Redigert av gammabusa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ganske vanlig halvdekker dette, en båttype som var svært vanlig på den tiden. Tipper den er bygget et sted i Sunnhordaland? Rolfsnes på Bømlo kanskje? De bygde slike kravellbygde båter med denne fasongen i alle fall...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Siden Lyngholm kun bygde to kravellbygde skrog i sin tid, er vel sannsynligheten liten for at dette var en av dem. Men det ble jo bygget trebåter på hvert nes på den tiden, så det er noen å velge i...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kjekke bilder av en tidstypisk båt :sailing:

 

Når det gjelder opprinnelsen er jeg langt fra sikker, men jeg må innrømme at den ut fra bildene ser ut for å være langt mer krumstevnet enn det som har vært vanlig på vestlandet. Derfor tror jeg at både Lyngholm, Rolfsnes og muligens hele hardanger kan kuttes ut.

 

Ut fra det krumme stevnet ville jeg tenke meg på østsiden av Lindesnes; gjerne opp mot Risør og Søndeled. Men da blir jeg samtidig usikker på hvorvidt de bygget kravelte båter som ikke var dekkede skøyter....

 

"Just my two-cent"

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kjempegøy med tilbakemeldinger 8-)))

 

...får leite videre på "østlandet" da tenker jeg....hakke peil på trebåter men innbilte meg østlendingene stort sett hadde klinkebygde båter så har ikkje sett den veien engang...huh....

 

Stor takk igjen folkens 8-))

Link to post
Share on other sites

Åneiduguttenmin, husk at her lå fiskerene å trakk hummerteiner og bakka på de ytterste skjæra. Det krevde båter som både skulle bringe fangst og skipper levende hjem, selv om man kakket litt nedpå nå og da. Kravellbygde båter med stilk, kjøl og stevn i eik med furu hud var det beste. Husk at Sindig og senere Archer snekret sine båter etter modell av båtene som ble brukt på strekningen Koster til Nevlunghavn.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder opprinnelsen er jeg langt fra sikker, men jeg må innrømme at den ut fra bildene ser ut for å være langt mer krumstevnet enn det som har vært vanlig på vestlandet. Derfor tror jeg at både Lyngholm, Rolfsnes og muligens hele hardanger kan kuttes ut.

 

 

Uten at jeg skal påberope meg all verdens kjennskap til trebåtbyggere, så støtter jeg Poseidon i at slik stevn ikke er vanlig på vestlandsbåter. Krummingen på vestlandet går heller motsatt vei...

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Fantastisk!!!! masse kjekke info her, man lærer så lenge man lever heldigvis.....er vel det vi kaller sørlandsnekke som har brent seg fast...at sånn ser båtene ut på sør/øst landet...hehehe.. takker igjen 8-))))

Den er ikkje bygget i Sunnhordland, men eg trur me skal halde oss vest for Lindesnes. Er det ikkje noko som heiter "Kvitsøybåt", det er noko med den hekken som seier medg at me ikkje skal lenger aust.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...