Jump to content

Smart Tabs på liten gummibåt med 4HK - er det noen vits?

Lazyjack

Recommended Posts

Jeg har en 230cm med 4HK som ikke planer i det hele tatt (men det er like før... :smiley: ). Synes dette er litt rart, men lurer på om det rett og slett kan være at båten er for kort. Hekken ligger dypt i vannet, så det kan også være at motoren er for stor (tung) men den er jo godkjent for 230kg og 5hk.

Det er en eldre Quicksilver så det burde ikke være noe å si på kvaliteten.

Synspunkter?

Terje: Hvor har du tanken ?? Selv har vi en Zodiak 245 m Yam4hk 2T og i den binder jeg tanken i baugen når jeg må i plan, så drar jeg i tampen så snart båten planer,da kommer tanken seilende bak til meg og vippps så øker farta :wink:

Styrete? Ja, men overkommelig. Tør ikke røpe min vekt her på forumet men tror denne løsningen vil virke for gjennomsnittet.. (dersom dere bruker ekstern tank)

Min erfaring er at det ikke er noe smart å velge ytterte tiltehullet :nonod:

Redigert av dieselfan (see edit history)

Dieselfan: Det er integrert tank på motoren, så der får jeg ikke gjort så mye :wink: Men jeg har forsøkt å bevege meg rundt ved gasspådrag (230cm er jo ikke så stort akkurat) men den vil ikke løfte seg opp av vannet, akterenden ligger ganske tungt. Mulig jeg hadde litt lite luft i kjølen og at det kan ha hatt noe å si, skal gjøre noen nye forsøk på neste tur.

Jeg har det på en 13 foter med 50 hk. Uten de går ikke båten i plan.

:lol:

En 13' med 50 hesters motor skal nærmest sprette opp i plan... hvis du virkelig mener at du ikke får båten i plan uten ST er det noe riv ruskende galt ett eller annet sted. En Hurrycane 360, Barracuda 13 etc planer greit med 9,9hk

:lol:

En 13' med 50 hesters motor skal nærmest sprette opp i plan... hvis du virkelig mener at du ikke får båten i plan uten ST er det noe riv ruskende galt ett eller annet sted. En Hurrycane 360, Barracuda 13 etc planer greit med 9,9hk

Haha, stemmer det Honduras.

Båten plante også med 15 hk jeg hadde før.

Men 50 er så tung at baugen går sky-high før den etter hvert detter ned igjen og skyter av gårde.

Kan jo også balansere det med sandsekker, men det gir 3 knop mindr toppfart når jeg er alene (to pers vektmessig)

Men er enig i at det bør sprette opp i plan. Men slik er det altså ikke :cheers:

Men har jo Smart Tabs nå, og da er det slik du beskriver det :cheers:

Redigert av Chipsrederx85 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...