Lazyjack Startet 11.August.2010 Link til dette innlegget Startet 11.August.2010 (redigert) Har en liten 265 cm. gummibåt med oppblåsbar dørk/kjøl og 4 hk motor hvor jeg må krabbe helt frem for å få den i plan med voksen fører. Vil den komme lettere i plan med Smart Tabs? 4hk er maks. godkjendt motor for denne båten. Redigert 11.August.2010 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Ja, det tror jeg. En nabobåt hadde dette på en liten jolle og den smalt rakst i plan med 4hk Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Smart tabsene presser båten opp bak. Dette gjør at motoren ikke graver seg ned og går i plan istedet. Jeg har det på en 13 foter med 50 hk. Uten de går ikke båten i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Er det ikke en mulighet for at båten overplaner ? at baugen blir fot mye presset ned ? Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Nei Men det kan du også justere med tilt-pinnen på motoren. Smart-tabsene kan også justeres Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Jeg har en 230cm med 4HK som ikke planer i det hele tatt (men det er like før... ). Synes dette er litt rart, men lurer på om det rett og slett kan være at båten er for kort. Hekken ligger dypt i vannet, så det kan også være at motoren er for stor (tung) men den er jo godkjent for 230kg og 5hk. Det er en eldre Quicksilver så det burde ikke være noe å si på kvaliteten. Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 (redigert) prøv rorkult forlenger, da kan du sitte lenger frem, og hekken vil ikke lengre være så langt nede, så da tenker jeg du får den i plan. Redigert 12.August.2010 av NT503 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 (redigert) Terje: Hvor har du tanken ?? Selv har vi en Zodiak 245 m Yam4hk 2T og i den binder jeg tanken i baugen når jeg må i plan, så drar jeg i tampen så snart båten planer,da kommer tanken seilende bak til meg og vippps så øker farta Styrete? Ja, men overkommelig. Tør ikke røpe min vekt her på forumet men tror denne løsningen vil virke for gjennomsnittet.. (dersom dere bruker ekstern tank) Min erfaring er at det ikke er noe smart å velge ytterte tiltehullet Redigert 12.August.2010 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Dieselfan: Det er integrert tank på motoren, så der får jeg ikke gjort så mye Men jeg har forsøkt å bevege meg rundt ved gasspådrag (230cm er jo ikke så stort akkurat) men den vil ikke løfte seg opp av vannet, akterenden ligger ganske tungt. Mulig jeg hadde litt lite luft i kjølen og at det kan ha hatt noe å si, skal gjøre noen nye forsøk på neste tur. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 13.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 prøv rorkult forlenger,.... Ja har sett etter dette men har ikke funnet noe som passer, kulten er ca. 38mm. tykk. Ser for meg sort vannledningsrør e.l., noen som vet om det finnes i denne dimensjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Jeg har det på en 13 foter med 50 hk. Uten de går ikke båten i plan. En 13' med 50 hesters motor skal nærmest sprette opp i plan... hvis du virkelig mener at du ikke får båten i plan uten ST er det noe riv ruskende galt ett eller annet sted. En Hurrycane 360, Barracuda 13 etc planer greit med 9,9hk Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Atrox Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Ja har sett etter dette men har ikke funnet noe som passer, kulten er ca. 38mm. tykk. Ser for meg sort vannledningsrør e.l., noen som vet om det finnes i denne dimensjonen? Hva med denne? Rorkultforlenger hos BT Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 (redigert) En 13' med 50 hesters motor skal nærmest sprette opp i plan... hvis du virkelig mener at du ikke får båten i plan uten ST er det noe riv ruskende galt ett eller annet sted. En Hurrycane 360, Barracuda 13 etc planer greit med 9,9hk Haha, stemmer det Honduras. Båten plante også med 15 hk jeg hadde før. Men 50 er så tung at baugen går sky-high før den etter hvert detter ned igjen og skyter av gårde. Kan jo også balansere det med sandsekker, men det gir 3 knop mindr toppfart når jeg er alene (to pers vektmessig) Men er enig i at det bør sprette opp i plan. Men slik er det altså ikke Men har jo Smart Tabs nå, og da er det slik du beskriver det Redigert 13.August.2010 av Chipsrederx85 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.