Jump to content

Ny Magellan GPS i VGs GPS-test


Tore_L

Recommended Posts

De sier at den ikke kan kobles til PC, og da vil jeg tro den er uaktuell for mange.

 

En annen ting som jeg synes er vesentlig når man kjøper ny GPS i dag er at den har Egnos.

Sikkert ikke så viktig for jakt, men i båt bør man ha best mulig nøyaktighet.

 

Selv valgte jeg en Geko 201. Fungerer ypperlig som signal-kilde for PC, samt at display'et gjør den brukbar i andre sammenhenger også. (Ift til en GPS-"mus")

Eneste ulempe er at den ikke har USB, man får en ekstra kabel.

Link to post
Share on other sites

For båtbruk bør du gå for den nevnte versjonen med kartmulighet. Jeg vil tro den har PC-tilkobling, men er ikke sikker.

 

Da kan du sannsynligvis benytte Magellan BlueNav sjøkart, som gir mye for pengene. Eller du kan bruke laptop som kartplotter, om plassen ombord tillater det. Hos meg er ikke det tilfelle, og kjørestilen i høy sjø gjør også at jeg vegrer meg for å drasse med duppeditter uten tilstrekkelig IP-klassifisering ombord.

 

Derfor har jeg en Magellan Meridian med utdrag fra World Wide Basemap som hovednavigeringsenhet ombord. Dette er en håndholdt sak, men jeg har satt den i dashbord-holder. Skal jeg til ukjente farvann, kikker jeg på papirkartet og legger inn grunner og skjær før turen gjennomføres. Disse waypointene overføres til GPS'n, og alt har fungert såre vel så langt. Man får på den måten en mental gjennomgang av turen, før den starter. Om noen impulsive kursendringer skulle inntreffe underveis, er selvfølgelig papirkart med i tillegg ombord.

 

I tillegg bruker jeg GPS'n både under langkjøring med bil, og fjellvandring. Min erfaring er at Magellan har mere pålitelig mottak av signal under dårlige forhold enn alt jeg har sett av konkurrenter, og det ble for meg utslagsgivende ved kjøp. I kombinasjon med at den flyter, er vanntett og rimelig støtsikker.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...