Jump to content

Prosjekt: Ombygging av dynamo og montering av Sterling PDAR/PSR


Snekker'n

Recommended Posts

Dette blir et langt innlegg, men jeg vil gjerne beskrive hele det utførte miniprosjektet uten at tråden sporer av. Tenkte at en slik arbeidslogg kan være til nytte for andre senere. Jeg var totalt amatør på dette med lading før jeg startet. Nå forstår jeg litt mer.

 

Vi har en Inter 7700 fra 2006. Den er utstyrt med en Yanmar 96hk 4JH3-HTE. Yanmaren har en Hitachi dynamo, som etter hvert viste seg å være av type LR180-03C på 80A.

 

Jeg kontaktet Jörg her på Baatplassen og rådførte meg med han om hvordan optimalisere ladingen av våre batterier. Ser i en annen tråd at diskusjonen går hett om ulike teoretiske betraktninger rundt lading, temperaturer etc. Jeg forholdt meg til gode anbefalinger fra andre på forumet, og har hittil ikke angret på at jeg valgte å handle av Jörg, snarere tvert i mot. Servicen er helt unik! Etter litt epostskriving med gode forklaringer fra Jörg på mine amatørmessige spørsmål, bestilte jeg 3 produkter: En Sterling digital høyeffektregulator PDAR, en ”fjernkontroll” til PDAR (PDARRC = PDAR Remote Control) og en ProSplit R ”skillediode”. Pakken kom 2-3 dager etter bestilling.

 

Jeg har aldri tidligere ofret selve strømproduksjon i båt en tanke. En båtmotor har en dynamo som lager den strømmen batteriene trenger - trodde jeg. En dynamo har noe som heter en laderegulator. Sterling høyeffekt laderegulator krever at originaldynamoen blir ”tuklet med”/modifisert for at den skal virke. Installasjonsanvisningene ble lest nøye. En stund ble jeg forvirret av at det tilsynelatende var 2 overlappende bruksanvisninger. Grunnen til dette er at vår motor har en Hitachi dynamo, og det fulgte med en egen instruksjon for modifisering av denne.

Den vanlige bruksanvisningen til PDAR har også en seksjon om modifisering av dynamo, men denne kunne jeg hoppe over, i og med at jeg har en Hitachi.

 

Jeg forsto etterhvert at jeg i grove trekk skulle gjøre følgende: Demontere dynamo fra båten. Modifisere dynamoen. Sette dynamo tilbake i båten. Koble alle kabler for PDAR o ProSplitR.

 

Teorien var gjennomgått, kun arbeidet gjensto…..

 

Jeg var ikke veldig bekymret for selve koblingen eller inngrepet i dynamoen som jeg hadde lest at jeg måtte gjøre. Det som bekymret meg mest var å komme til i motorrommet. Som i andre snekker er motoren plassert i en brønn. Jeg er godt tilfreds med Yanmarmotoren, bortsett fra at interessante servicepunkter som f.eks impeller er plassert midt under motoren. Dynamoen satt plassert trangt, men jeg kunne akkurat berøre det meste av den med fingertuppene så det virket ikke helt håpløst.

 

img_5941.jpg

 

Jeg valgte en stille dag og startet skruingen. Blir dessverre fort kvalm av å stå med hodet langt nede i motoren hvis båten gynger noe særlig. Hadde aldri løsnet en dynamo før, så etter et overblikk trodde jeg at den satt fast med 3 bolter. Det så i alle fall slik ut. Den ene bolten så helt utilgjengelig ut. Det viste seg heldigvis at det kun var 2 bolter, én justeringsskrue oppe, og en gjennomgående bolt nede. Det var det delvis faste ”motstykket” til denne gjennomgående bolten jeg feilaktig hadde trodd var den tredje skruen. Noen såre knoker senere var dynamoen løs. Valgte å la den gjennomgående bolten nederst sitte, men fjernet den øverste. Måtte få kontroll på hvilke kabler som satt hvor, og få merket og demontert disse. Jeg stappet kamera ned bak dynamo og knipset et bilde.

 

img_5942.jpg

 

 

Som et enkelt system for å holde orden på kablene brukte jeg to tynne ledningsbiter – en rød og en grønn – som ble surret på kabelen før demontering, og tilsvarende fargede ledninger ble festet på dynamoen der kabelen hadde sittet. Grunnen til at jeg ikke bare noterte hvilken farge som skulle hvor, er at alt var Yanmar-grått. Det var to kabler med ring-kabelsko som var festet med muttere, samt en dobbelt kabelsko som satt i et eget feste i toppen av dynamo. I dette bildet skimtes de to ledningsbitene jeg brukte som system for å sikre riktig tilbakekobling.

 

img_5944.jpg

 

 

Nå kunne dynamo tas ut av motorrommet og opp på land. Grønnfargen forsvant gradvis fra ansiktet, og humøret steg. Dynamoen ble lagt på utebordet og fotografert fra ulike vinkler.

 

img_5946.jpg

 

img_5947.jpg

 

img_5948.jpg

 

Jeg finleste ”Installasjonsanvisning for Hitachidynamoer”.

 

Punkt 1 var å markere alle kabler slik at man kan montere dem riktig igjen, samt å demontere dynamo fra motoren. Det hadde jeg allerede gjort. Jippi!

 

Punkt 2 var å tegne en tusj-strek over hele dynamo slik at den kan monteres igjen uten å fordreie den. Dette var også lett. Deretter skulle jeg fjerne alle muttere på baksiden av dynamoen. Etter å ha lest en annen tråd om modifisering av dynamo på forumet ventet jeg med dette til punkt 6.

 

Punkt 3 var å fjerne de store skruene som holder dynamoens halvdeler sammen. Dette gikk greit.

 

Punkt 4 var å dele dynamoen ved å trekke forsiktig. Jeg måtte hjelpe til litt med en skrutrekker for å trekke delene fra hverandre. Ikke stikk skrutrekkeren for langt inn. Det er viklinger der inne som ikke liker skarpe skrutrekkere. Delene kom greit fra hverandre.

 

img_5952.jpg

 

Punkt 5 var å konstatere at dynamoen nå lå i 2 deler. Det kunne jeg lett se, og gikk derfor raskt videre til punkt 6.

 

Punkt 6 var å skille den ene delen i 2 nye deler, stator med diodeblokk og regulator. Sikkert fint. Først et bilde før deling.

 

img_5953.jpg

 

Jeg vil komme med et tips angående deling. Plassér den halvparten som skal deles med bakstykket opp. Tegn opp hvor kablene sitter. Nå må nemlig de nyttige små ledningsbitene avmonteres. Deretter legger du merke til at det er noen små plastskiver. Disse har jeg merket med røde streker i bildet nedenfor.

 

img_5946a.jpg

 

Du kan gjerne holde dynamodelen i ulike vinkler mens du løsner bakstykket, men før du skiller delene så holder du bakstykket opp igjen. Grunnen til dette er at det er noen slike små plastskiver på innsiden av bakstykket også. Det er lettere å holde styr på disse om de ikke danser bortover bordet. Jeg er IKKE høy i hatten når det drysser deler uten at jeg har kontroll. Dette bildet viser et eksempel på plassering av slike skiver under bakstykket.

 

img_5955.jpg

 

Delingen gikk greit. Jörg skriver i anvisningen at ”OBS: Det finnes en liten gummiskive som kommer ut med det samme. Pass på denne pakningen. Det er viktig at den monteres på samme plass igjen!” Jeg kunne ikke finne noen liten gummipakning. Jeg tenkte at dette gjelder sikkert ikke meg og gikk videre til punkt 7. IKKE GJØR DET. Står det at det er en liten pakning som kommer ut, så er det en liten pakning som kommer ut. Enkelt og greit. For å foregripe begivenhetene litt, så fant jeg en liten pakning på bakken et par timer senere. Dette medførte at dynamoen (som selvfølgelig var forskriftsmessig montert igjen) måtte åpnes på nytt for å få den teite pakningen på plass. God øvelse. Legger inn et bilde av pakningen som altså så sitt snitt til å rømme ved første mulighet.

 

img_5965.jpg

 

 

Punkt 7 sier at regulator og diodeblokk har forbindelse til statoren med 3 kabler. Jeg vet ikke helt hva som er hva, men fant noe som var identisk med en tegning i bruksanvisningen. Lykkefølelsen nådde uante høyder!

 

img_5957.jpg

 

img_5956.jpg

 

Punkt 8 fortalte meg at ledningen på høyre side er noe som heter DF-koblingen. Jeg har fortsatt ikke helt forstått hva dette er for noe, men på denne skulle det loddes en grønn eller hvit kabel. Jeg valgte en grønn. (Tenkte på historier om grønn overledning mens jeg loddet). Resultatet ble slik:

 

img_5958.jpg

 

 

Punkt 9 ba meg om å sjekke at loddingen var bra. Det var den.

 

Punkt 10 ba meg om å føre den grønne kabelen ut gjennom et dertil egnet hull i bakstykket på dynamoen. På dette tidspunktet hadde jeg for lengst begynt å stille en del kontrollspørsmål til Jörg. I et av svarene rådet han meg til å beskytte den grønne kabelen med en krympeslange, helt fra loddepunktet og ut gjennom bakstykket. I tillegg skulle jeg sette sammen de to delene jeg tok fra hverandre i punkt 6. Siden jeg hadde kontroll på de små plastskivene gikk dette rimelig greit.

 

Punkt 11 ba meg om å være nøye med den lille gummipakningen jeg nevnte i punkt 6. Dette hoppet jeg som tidligere sagt galant over, da jeg ikke hadde sett noen gummipakning. Til dere andre som har tenkt å gjøre tilsvarende jobb vil jeg bare si som Jörg: Vær nøye med den lille gummipakningen!

 

Punkt 12 sa at alle mutterne på baksiden nå skulle skrues på plass igjen. Jeg passet også på å få med mine jukse-ledninger som skulle fortelle hvilken kabel som skulle hvor ved remontering i båten. Nå satt jeg med en modifisert dynamo i 2 deler i stedet for 3 framfor meg. Dette måtte feires med en kaffekopp. :drink:

 

Punkt 13 omhandler starten på hva som må gjøres for å få de 2 gjenværende delene sammen. Det som kompliserer monteringen er at kull-børstene innerst i den ene delen vil brekke av om du stapper den andre delen på plass. Disse børstene må parkeres. I det følgende bilde av dynamobaksiden vil dere se at jeg med lommekniven løsner på en liten gråmalt klistrelapp. Denne klistrelappen skjuler et helt genialt plassert hull, nemlig et som gjør at børstene kan parkeres.

 

img_5960.jpg

 

Start med å hente en spiker, f. eks en 50 mm. lang, tynn panelingsspiker. Den nå følgende omtalen kan nesten virke erotisk. Kan bekrefte at tilfredsstillelsen over å klare dette var herlig, dog ikke på dét planet. Bruk dine mest lange og varsomme fingertupper og press børstene varsomt inn. Mens du holder børstene inne så fører du forsiktig spikeren inn i det tidligere omtalte hullet. Spikeren skal gli lett inn. Ikke bruk makt. De 2 neste bildene viser spikeren fra begge sider av bakstykket.

 

img_5961.jpg

 

img_5962.jpg

 

Punkt 14 sa at jeg skulle sjekke at den grønne kabelen ikke henger løst inne i bakstykket, eller at det var fare for at den skulle få kontakt med andre deler.

 

Punkt 15 ba meg om å montere sammen de 2 dynamodelene som lå på bordet. Jeg førte den ene forsiktig inn i den andre, samtidig som jeg passet på at tusj-streken jeg tegnet i punkt 2 viste at delene ble montert som før. Det føltes som om delene ikke ville gå sammen de siste millimeterne, men med litt lirking gikk det bra. De lange skruene som holdt dynamodelene sammen ble skrudd på plass igjen.

 

Punkt 16 var lett, men spennende. Spikeren jeg satte inn i punkt 13 skulle fjernes igjen. Den ble forsiktig trukket ut, og jeg ble belønnet med lyd og følelse av 2 børster som smatt pent tilbake på plass.

 

Punkt 17 instruerte om å feste den grønne kabelen godt med strips på baksiden av dynamoen. Jeg brukte 2 for å være sikker. Kabelen kunne ikke bevege seg etter at jeg var ferdig.

 

Punkt 18-22 omhandler tilbakemontering i båten. Deretter skulle man teste at alt fungerer som før. Etter dette kan man starte med kobling av PDAR. På grunn av at dette er så trangt valgte jeg å utsette dette, men heller forberede sammenkoblingen med PDAR. Jeg ville ha et system der jeg senere kunne ta ut dynamo og lett fjerne alle ledninger. Valgte derfor å forlenge/skjøte flere av kablene fra PDAR og koble disse sammen med kabelsko en drøy halvmeter fra dynamo.

 

Kommer delvis tilbake til punkt 18-22 senere, men gledet meg allerede nå over at det i punkt 20 sto at induksjonen var NEGativ.

Det var forresten først på dette tidspunktet jeg fant ut hvilken type Hitachi-dynamo jeg faktisk hadde. Så antydning til en etikett under alt det Yanmar-grå. Brukte kniven og skrapte bort litt farge.

 

img_5963.jpg

 

img_5964.jpg

 

 

Jeg gikk nå over til å følge PDAR installasjonsveiledning.

 

Som en del av forberedelsen ble det anbefalt at jeg fylte ut en meget enkel tabell:

1) 12V eller 24V dynamo 2) POSitiv eller NEGativ induksjon 3) Batteritype

For meg var svarene 12V, NEGativ induksjon og åpent bly/syre.

 

Jeg startet med å skru av dekselet på PDAR-enheten for å vippe over de riktige bryterne basert på batteritypen nevnt over. I tillegg sjekket jeg at den interne sikringen sto på negativ induksjon.

 

Det står i veiledningen at PDAR skal monteres så nær dynamo som mulig. Tenkte derfor å plassere den i motorrommet. Dette ble jeg frarådet av Jörg på grunn av varmeutviklingen fra motoren. Konkluderte derfor med at jeg ville plassere PDAR i ”batterirommet” like aktenfor motoren. Da sto jeg klar med PDAR med en ”spagettibunt” ledninger og en dynamo.

 

img_5966.jpg

 

Det første som skulle kobles var en temperatursensor på dynamo. Sensoren skulle festes på dynamoens hus og ikke på bakstykket. Jeg valgte å skru ut en av de lange skruene som holdt dynamo-delene sammen, og feste temperatursensoren på denne.

 

Deretter skulle jeg feste temperatursensoren på referansebatteriet. Dette forsto jeg ikke om var start eller forbruk, så jeg sendte epost til Jörg. Fikk snarlig svar om at referansebatteriet er forbruk. Løp ned i båten og festet denne ledningen til batteripolskoen.

 

Det neste som skulle kobles var 2 svarte ledninger fra PDAR til dynamo. Begge skulle inn på B minus på dynamo. Jeg laget til 2 skjøteledninger i 2,5kvadrat sort kabel og klemte på isolerte kabelsko. Forstår fortsatt ikke poenget med at det skal være 2 sorte kabler som går fra/til samme sted, men det er sikkert en god forklaring.

 

Så skulle jeg ha montert en sort/hvit-stripet kabel til minus på referansebatteriet. Det ventet jeg med, da jeg fortsatt hadde PDAR og dynamo på terrassebordet.

 

Så var turen kommet til en hvit kabel. Denne skulle parres med den grønne jeg hadde hatt så mye jobb med å få ut av dynamoen. Jeg klemte på en isolert hunn-kabelsko på den grønne kabelen som stakk ut av dynamoen, og en hann-kabelsko på enden av den hvite kabelen fra PDAR.

Hoppet så videre til brun kabel og gul kabel. Begge disse skulle inn på D+/61/R/IG utgangen på dynamoen. Etter litt leting i dokumentasjonen fant jeg ut at dette var den ene av de to kablene som gikk inn i dynamoen med en dobbeltkabelsko. Hos meg var dette den vertikale kabelskoen med den blåstripede kabelen. Gikk ned i båten, laget en Y-kobling og satte på en kabelstump med en isolert hunn-kabelsko. Fikk en plutselig innskytelse, og begynte å bla i manualen til den siste dingsen som skulle monteres: Skilledioden ”PSR”. Ganske riktig. Denne trengte også en forbindelse til ovennevnte punkt, og her fulgte det ikke med kabel. Jeg endte til slutt med å klippe til en 120 cm kabel til, tror jeg brukte gul, og klemme de 3 kablene gul, gul og brun sammen i en hann-kabelsko. Disse skulle senere kobles til D+ på dynamo.

 

Nå satt jeg bare igjen med en rød kabel. Denne hadde jeg fått epost om fra Jörg at skulle kobles til PSR sitt punkt merket ”Sense”. Klemte på en ring-kabelsko og gratulerte meg selv. :flag_bp:

 

Nå var jeg riktig tilfreds med meg selv og skyndte meg ned i båten for å montere alt. Det var dumt. Måtte ut med dynamoen igjen litt senere, men det visste jeg ikke på dette tidspunktet. Monterte altså dynamo, strammet kileremmen, men koblet ikke til noe PDAR-kabler. Startet maskinen og konstaterte lettet at alt fungerte som før. Da hadde jeg gjort mesteparten av de punktene 18-22 jeg utsatte tidligere.

 

Skrudde derfor fast PDAR-boksen i ”batterirommet” og begynte å dandere all spagettien. Stripset og koblet ledninger med hodet ned og ”beina opp”. Stadig tiltagende grønnfarge i ansiktet på grunn av litt vind og bølger hørte bare med…

 

Gikk nå med friskt mot og kledelig grønnfarge løs på det jeg trodde var siste del av jobben – montering av Prosplit R (PSR) skillediode. Jeg demonterte den manuelle hovedstrømsbryteren av typen 0/1/2/1+2 og satt med masse feite plusskabler.

Koblingsskjemaet var lett, selv for en grønnskolling (i dobbelt betydning) som meg. Det var eget koblingspunkt for startbatteri, eget for forbruksbatteri og eget for strøm inn.

Strøm inn??? Jeg hadde ingen kabel for strøm inn. Jeg forsto jo at strømmen måtte komme inn gjennom den tykke kabelen som kom fra/gikk til motorrommet, men den gikk etter hva jeg kunne se til starteren. ÆSJ! :headbang: Startern sitter komplett utilgjengelig under motoren. Logikken tilsa at den relativt tynne kabelen fra dynamo B-plussen gikk til et koblingspunkt ved starteren og der ble sammenført med den tykke som gikk til ”batterirommet”.

 

Ny epost til Jörg. Nytt svar like etterpå. ”Koble av den tynne kabelen som sitter på dynamo B+, isoler den godt og fest den slik at den ikke kan komme i kontakt med minus (blokka). Koble deretter en tykk kabel, 35 kvadrat, på B+ og strekk denne til PSR.”

 

Som sagt, så gjort. På grunn av at det er grusomt trangt i motorbrønnen måtte selvfølgelig dynamoen løsnes på nytt og ansiktet fikk en ny grønn-nyanse innen jeg var ferdig med denne skru-jobben.

 

Nu jävlar, som svigerfar sier, begynte det å gå mot slutten av jobben.

Koblet den røde kabelen fra PDAR inn på PSR sitt ”sense”-punkt. (It makes sense…)

Den gule ekstrakabelen jeg beskrev over, som var koblet på dynamoens D+/61/R/IG ledning ble koblet på ”pos ign feed”

En svart kabel ble strukket fra minus-banken til ”negative”-punktet på PSR.

Ferdig resultat ble seende slik ut:

 

img_5987.jpg

 

De av dere som fortsatt leser dette lange innlegget vil se at det er 2 tykke kabler som er koblet sammen på PSRs punkt START. Dette er kabel fra startbatteri og kabel videre til startmotor som ”skjøtes” her. Det samme er gjort på ”Batt 2/Forbruks”-punktet.

Monterte så fjernkontrollen; PDARRC. Her var det ingen koblinger, kun en firkantet plugg som skulle plugges inn på PDAR og PDARRC. Enkelt og greit

 

Som aller siste punkt ville jeg gjerne ha hovedstrømbryter på plass. Liker å vite at INGENTING tapper strøm hvis jeg ikke vil. Kom derfor på en løsning til gjenbruk av eksisterende ressurser: Jeg monterte den gamle hovedstrømsbryteren på minus-kretsen. Tror at Jörg rynket litt på nesa av dette, men han ga et diplomatisk svar. Jeg synes personlig at løsningen ble bra, og var nøye på å merke med MINUS, samt å teipe over alle andre valg enn 0 og 1:

 

img_6021.jpg

 

 

Hva har jeg så oppnådd?

Jeg forstår nå mye mer av strømproduksjonen om bord.

Jeg har kontroll på vesentlige/betydningsfulle kabler.

Jeg er sikker på at batteriene får så bra ladning som mulig.

Jeg har et automatisk skille som sørger for at startbatteriet er skjermet mot forbruk.

Jeg har opplevd Jörgs flotte serviceinnstilling.

Jeg er tilfreds med egen innsats.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Flott beskrivelse!

- og beundringsverdig at du oppi det hele tok deg tid til å dokumentere alt på en slik fin måte!

 

Jeg gjorde gjorde samme jobben med montasje av PDAR på samme type dynamo for tre år siden. Jeg hadde heller aldri før "satt mine ben" i en slik dynamo, og kjenner igjen den litt skrekkblandede spenningen da dynamoen lå der med sine store og små "edlere deler" spredd utover bordet. Det jeg husker aller best var imidlertid den gode følelsen da alt var montert, motoren ble startet, tenningslampa slukket og voltmeteret la seg til ro på 14,72 volt. Siden da har PDARen fungert glimrende med tanke på å stresse dynamoen til å gjøre det som er dens oppgave - å lade batteriene på en tilfredsstillende måte!

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Flott beskrivelse!

- og beundringsverdig at du oppi det hele tok deg tid til å dokumentere alt på en slik fin måte!

 

Takk for hyggelige ord. Det var en lærerik øvelse, og jeg håper at innlegget kan være til nytte for de som skal gjøre tilsvarende jobb senere.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd Jörgs flotte serviceinnstilling.

jeg har opplevd det samme, senest i formiddag. Knallbra :-)

 

Jeg er tilfreds med egen innsats.

Selvskryt skal man høre påm det kommer fra hjertet :-)

Meget bra forklaring!

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Dette var utrolig interessant! Visste ikke om dette, men kjenner gamle gode råd for å få mer fres på sakene. Fungerer dette bra over tid, så er det supert! Jeg ivlle nok fått litt sperre av alle ledningene, men det er godt å vite hva som kan gjøres. Trolig mye hodebry for meg, men for å si som en nordlending jeg kjenner: "jeg har nå vært borti det", men så vet jeg også hvem jeg kan spørre om sånne ting...

på min er gamle båt er det litt enklere anlegg...

marsjfart...

Ha en fin båtpåske!

Redigert av Torbo3 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...