Jump to content

Jobbmuligheter som Navigatør eller maskinist?


Kaftein ØL

Recommended Posts

Har vurdert å sette meg på skolebenken til høsten, og lurer litt på å studere nautikk eller skipsteknisk drift. Noen som har erfaringer å dele her? Jeg har stor interesse for tekniske duppeditter, men må si at det frister litt å stå på bro også. Hvordan er jobbmulighetene etter endt utdanning? Hvis jeg ikke husker feil må man ha et års fartstid før man kan løse klasse 4 sertifikat, men hvordan får man løst dette med fartstid i praksis? Slik jeg har forstått det er det ikke så lett å få noe jobb på skip, og i hvertfall ikke før man har kl. 4 sertifikat. Har jeg misforstått? Er det kurrant å få seg jobb som styrmann eller er det trangt om plassene? Hvordan pleier lønnsnivået å ligge f.eks når man har kl. 3 sertifkat og går som styrman? Hvilke arbeidsplasser er mest aktuelle? Har forstått det slik at i nordsjøen er det gjerne litt kortere tid på sjøen, mens det blir mere tid hjemme. JEg er nok ganske fleksibel, men har nok lyst til å komme tilbake til Kystvakta dersom den muligheten dukker opp da jeg hadde veldig spennende militærtjeneste der for 7-8 år siden. Har også vurdert Redningsselskapet da jeg hadde en fot innenfor det systemet for noen år siden. Det eneste jeg er redd for er at det kan bli mye stilletid i havn.

 

Noen som har noe spennende å si om maskinistyrket? Det er jo utrolig mye spennende tekniske duppeditter ombord i et skip. Har drevet båtservicefirma i 7 år, så den tekniske interessen er jo absolutt til stede. Hvordan er jobbmulighetene/lønnsnivå når man er nyutdannet?

 

Er det fortsatt noen gunstige skatteordninger for sjøfolk?

 

ER også interessert i å vite hvordan jobbmulighetene på land er etterhvert da jeg er litt usikker på hva jeg føler for å ha turnus på sjøen om 10-15 år.

Link to post
Share on other sites

har flere kamerater som er maskinister og navigatører , maskinist utdannelsen virker å være temmelig kronglete med krav om vekselvis skole / fartstid i flere runder... 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...