Jump to content

Tips til lydisolering av motor?


HenrikOrrskär

Recommended Posts

Hei

Som nevnt i en tidligere tråd bytter vi motor fra D40 til en D3 200 hk. Pga at moderne løsninger ikke harmonerer med den eksisterende motorkassetten vi har i Orrskären i dag, har vi valgt å ta vekk denne og montere motoren i skroget som de fleste andre båter. Men så går gamlingen rundt med en ekkel følelse av at lydnivået i båten vil øke betrakelig.. Jeg lurte derfor på om noen her inne har erfaringer eller tips til å lage en isoleringskasse rundt, evt kle motorrommet o.l? Alle tips mottas med Stor TAKK:)

Link to post

Egen motorkasse eller ikke er vel mest et spørsmål om tilgjengelighet til motoren, samt lufting.

Lyder under 700 Hz dempes dårlig av skumplast. Dypere lyder går gjerne gjennom motorfester til skroget.

Forskjell på motorfester også, da.

 

Lydiolasjonsmaterialet må være flammedempet, dvs ikke bidra til forbrenning eller underholde egen forbrenning.

 

Den ideelle utforming er lange spisser som bryter lyden, for praktisk bruk: Eggekartongmønster i modifisert utgave.

Det må ikke drysse selv om det eldes.

 

Gisa Tex RG35 Multi-nopp er nok blant de beste dempningsmaterialer som finnes. Produseres i Tyskland.

Link: Gisa Tex

Frakt til utenfor EU-land koster mer enn en plate som koster 30 Euro.

(Jeg søker etter andre tyske firmaer som eksporterer rimeligere.)

 

Fås også gjennom Watski, som kaller den Multinopp. Da er prisen mer enn doblet.

 

Egen produksjon: Kjøpe profilert skumplast og sprøyte eller dynke den i flammedempende væske/spray og la det stivne.

 

Porolon (Ålesund) produserer store matter: Porolon lydisolasjon

Skumtex i Neuberggaten 9 på Majorstuen i Oslo selger Porolon (gjorde ihvertfall for noen år siden).

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
  • 1 år senere...

Vil jo tro at en gammel 80-talls dieselkonstruksjon støyer mere enn D3 common-rail motoren.

Denne blir vel rimeligste løsning http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-369220/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

ja forsåvidt, men det er 5 syl. 2,4 liter mot 6 syl 3,6 liter, og jeg mener da bestemt at en moderne common rail motor ikke har spesiellt hard gange (gjelder ikke VW pumpedysemotorer, f.eks. Transporter 5 syl 2,5 liter :smiley: )

Tilfeldigvis har disse to motorene samme slaglengde (81 mm) så de stammer kanskje fra samme grunnkonstruksjon.

Hvorfor Volvo Penta (og Volvo biler med D5 motor) måtte begrense seg til 2,4 liter og ikke kjøre på 2,5... ? Vet ikke.

 

"This 2.5-litre 'row' five engine (R5), wholly designed and developed by Audi, was the first Turbocharged Direct Injection (TDI) diesel engine in 1989, initially used in the Audi 100. This engine was also used in some Volvo Cars models in the 1990s."

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

på biltema har de sånne isoleringsplater, med sølvfolie, som er selvklebende, de er veldig gode i motorrom og demper fint.. jo mere jo bedre, men husk lufting

 

hadde den typen i båten før jeg tok ut en bit å tente på den. da rev jeg ut resrten og bytta til den tunge "eggekartong" isolasjonen. den er ikke selv livnærende så evnt brann

vil være mye lettere å ha kontroll på. samt et viktig punkt er at den ryker mye mindre og støy isolerer veldig godt.

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...