ut mot havet Startet 12.August.2010 Del på Facebook Startet 12.August.2010 Hei. Eg har forstått det slik at enkelte deler er vanskeleg å skaffe til denne motoren men ser at hos enkelte utenlandske firma også norske, er det deler til B utgaven, er dette like motorer bortsett frå enkelte kjøledetaljer? Er det nokon som har A utgaven og kan gi meg råd om kvar det er greiast å få tak i deler, eg har ikkje noko akutt behov men får vel det i framtida. Ser i ein annan tråd at eg bør etterteite toppen av og til, er det mange av dåke som gjer det? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 ....................... Ser i ein annan tråd at eg bør etterteite toppen av og til, er det mange av dåke som gjer det? ....og da er det "kjekt" å kontrollere/justere ventilene etterpå Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 ....og da er det "kjekt" å kontrollere/justere ventilene etterpå Kor ofte bør dette gjerast? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Iallefall etter at du har ettertrekt toppen. Sitér dette innlegget Link to post
Smellingen Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Ingar har lagt ut MD21 info her: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/6-md21-div-informasjon/ Forskjellen på A- og B-utgaven er varmeveksleren. A har platekjøler, B har rørkjøler. Impellerpumpa kan også være ulik. B-utgaven og seine utgaver av A har en 6-kantet type (lokket). Ellers er det bare å søke på "MD21" her i forumet så får du opp masse treff. Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
milo Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 http://crommarine.bai.se/ der fikk jeg bl.a kjøpt pakningsett til denne motoren. Søk på tråder jeg har startet, der er det en del om denne motoren. Mener å huske att etter topp pakningskifte, så skal den ettertrekkes etter 20 timer. Det er en spesiell prosedyre på det. Det ligger bruksanvisning og verkstedbeskrivelse på denne motoren her på baatplassen. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 (redigert) Ingar har lagt ut MD21 info her: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/6-md21-div-informasjon/ Forskjellen på A- og B-utgaven er varmeveksleren. A har platekjøler, B har rørkjøler. Impellerpumpa kan også være ulik. B-utgaven og seine utgaver av A har en 6-kantet type (lokket). Ellers er det bare å søke på "MD21" her i forumet så får du opp masse treff. Takk her var det nyttige opplysninger. Har kjøpt ein Viksund 880 med denne motoren men har ikkje fått henta den pga at eksosmanifolden lakk sjøvatn. Ein kar i Bergen prøvde å sveise men det førte til at sprekken vart større. ¨Nå er den innlevert hos Auto 23 som skulle støype i den. Håper at dette vert ein fullgod reperasjon. Ny manifold er ikkje i handelen i følge forhandler. Redigert 12.August.2010 av ut mot havet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Ny manifold er i handelen men kostet 18000 SEK sist jeg så etter hos drevia.se. Da kan du likegodt kjøpe Bowmans kombiveksler og få ny varmeveksler på kjøpet. Ellers så har jeg en brukt en i garasjen som det ikke er hull i ennå. Geir Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 13.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2010 Takk for tilbudet GeirKS, dersom reperasjonen til Auto 23 ikkje vert velukka så skal eg ha deg i tankane. Går det å bruke ein kombikjøler altså? kan jo vere noko å tenke på dersom varmevekslaren ryk. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Det er et annet medlem på forumet som vurderer den løsningen nå, håper han kan legge ut noen bilder dersom han bytter. Vannpunpa "må" da byttes, usikker på hvordan det passer med resten av kilesporet/reimhjul på VP. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 13.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2010 (redigert) Har funne ei anna løysing: Ein kar på Stavanger kanten lager nye eksosmanifolder til MD21A, veit ikkje navnet på han endå, skal legge det ut når eg får det. Selger har bestilt ein til motoren min. Trur han lager den i svart stål og koker den i olje som ei slags "impregnering". Denne karen har laga til fleire motorer og det fungerer fint. Redigert 13.August.2010 av ut mot havet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
milo Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Har funne ei anna løysing: Ein kar på Stavanger kanten lager nye eksosmanifolder til MD21A, veit ikkje navnet på han endå, skal legge det ut når eg får det. Jeg er også inntressert i å høre om denne karen som lager manifoiler. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 15.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2010 Skal legg ut navn og tlf.nr når eg får det... Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 hm intressant... egentlig er det vel såpass mange md21 ute å går.. rart det ikke er mulig og finne stål topper til de:-) at noen finner på og lage kjølere og manifoiler , tipper de vil bli solgt ganske lett annonsert i riktig fora :-) Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 17.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2010 Skal legg ut navn og tlf.nr når eg får det... Her er navnet på ein kar som lager eksosmanifolder til MD 21 og andre motorer. LYSE SVEIS Geir Lyse 4127 Lysebotn Tlf: 48139955 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.