querty Startet 12.August.2010 Del på Facebook Startet 12.August.2010 Hei! Da jeg skulle starte motoren min idag så fjusket den på tomgang, så da tok jeg av det dekselet som står foran forgasserne. Da kunne jeg se at det kom vann ut av den nederste forgasseren, da jeg ikke er noen motormekaniker så lurer jeg på hvorfor motoren fjusket på tomgang og hvorfor det lekker vann inn på den nederste forgasseren.. Evt. hvordan kan jeg stoppe denne lekasjen? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Det kan tyde på at nedre veivakseltetning er utslitt. Skru ut pluggene, hvis den nederste er betydelig renere enn resten må du nok skifte tetning. I så fall må hele motorblokka løsnes fra stammen, heises opp og tetningsringen byttes. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
querty Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 (redigert) Men hvis alle pluggene er like "rene", hva skal jeg gjøre da? Var ute å sjekket dem nå, og alle var like sotete. Men er det normal at pluggene blir kullsvarte i løpet av mindre enn 1 sesong? Har ikke brukt båten i år i det hele tatt ser du. Redigert 12.August.2010 av querty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 vannet kan komme fra bensinen, har du sjekket det lille filteret på motoren? Og hvis du ikke har ekstert drivstoff filter m/ vannutskiller så vil jeg anbefale å få det montert. Er også dreneringsskruer på forgasserne - greit å skru opp disse av og til... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
querty Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 Bensinen som er i tankene har stått ganske lenge. Hvor sitter dette filteret? Kunne du linket til en drivstoff filter m/vannutskiller? Og hvor er dreneringsskruene ? Jeg er ikke akkuratt en ekspert på motor Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 (redigert) kjenner ikke 90hk'en særlig godt, men på min 60hk er bensinfilteret i bakkant på høyresida sett forfra, en delvis gjennomsiktig "plastkopp" , ca 7cm høy. Dreneringsskruene er messingskruer (10mm m/ spor) som sitter i nedkant på flottørhusene på forgasserne. Skru ut disse etpar omdreininger til det begynner å renne litt Hvor lenge har bensina stått tror du? Redigert 12.August.2010 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
småbåtentusiasten Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Dreneringsskruen eller bolten sitter nederst på forgasseren, gjerne ut på en side. Bensin er ferskvare, fyll opp med ny bensin for å tynne ut den gamle. Det oppstår lett kondens i tomme tanker. "vannutskiller / drivstoff filter pris" er aktuelle søkeord på nett. Sitér dette innlegget Link to post
querty Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 Jeg kan ta kameraet og knipse noen bilder av hvor det lekker. Bensinen har vel stått siden april eller noe.. så den har stått lenge. Det kan vel ikke bare være at det har blitt dannet kondens i bensinen etter å ha stått så lenge ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 her er filteret jeg har: http://maritim.no/product.aspx?id=4320&groupkey=006003132 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
querty Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 (redigert) På bilde nr 2 kan du se forgasseren hvor det kommer vann utav Redigert 12.August.2010 av querty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 så vannet kommer ut av åpningen foran? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
querty Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 Jepp Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 (redigert) Er vannet salt? Kan det være vann fra dekslet foran forgasserne? Edit: ta ut tennpluggene og se om du kan se stempeltoppene (roter motoren uten strøm tilkoblet). Ser de like ut? Redigert 12.August.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
querty Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 Vannet er nok ikke salt da jeg ikke har hatt båten på vann denne sesongen.. så det må være ferskvann isåfall.. Men jeg lukta på vannet som kom ut av forgasseren og det lukta bensin som det holder, så det kan jo være kondens fra bensinen. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 (redigert) Fyll på ny bensin. Hvis du starter motoren og lar den gå seg varmt på høyere turtall enn tomgang. Er det OK. Blir tomgangen også OK etterhvert, tro? Edit: Pluggene skal ikke være kullsorte. Da må det f.kes ha vært mye tomgangskjøring eller feil justerte forgassere. Rens dem i bensin med tannbørste. Ser de slitt ut så bytt dem. Edit2: Selvfølgelig kan de være sorte av for mye olje i bensinen Link til hvordan "lese" tennpluggen: Tennluggtilstand Redigert 12.August.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
querty Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 Tror nok de er for sotete grunnet mye olje i bensinen.. Sist eier av motor sa at man måtte bruke noe olje i motoren, men kan være at jeg har tatt en litt for drøy blanding. Skal jeg kjøre motoren med høyere turtall ? Tror ikke naboene blir så glade når de får høre en bråket som kommer fra en sprek 2-takter Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 (redigert) Joda, litt høyere enn tomgang tåler de. F.eks 1200-1500 omdr, med noen kortere tidsrom med høyere turtall. Du kjører vel motoren i stor vannbøtte som dekker innsug og utblåsning ved kavitasjonsplaten? (Drar nå, lykke til!) Redigert 12.August.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
querty Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 Jeg kjører motoren med vannmuffe, har ikke noe stor vannbøtte.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.