Jump to content

Vann i forgasser Yamaha 90hk


querty

Recommended Posts

Hei!

 

Da jeg skulle starte motoren min idag så fjusket den på tomgang, så da tok jeg av det dekselet som står foran forgasserne.

Da kunne jeg se at det kom vann ut av den nederste forgasseren, da jeg ikke er noen motormekaniker så lurer jeg på hvorfor motoren fjusket på tomgang og hvorfor det lekker vann inn på den nederste forgasseren..

 

Evt. hvordan kan jeg stoppe denne lekasjen?

Link to post

Det kan tyde på at nedre veivakseltetning er utslitt. Skru ut pluggene, hvis den nederste er betydelig renere enn resten må du nok skifte tetning. I så fall må hele motorblokka løsnes fra stammen, heises opp og tetningsringen byttes.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

vannet kan komme fra bensinen, har du sjekket det lille filteret på motoren?  Og hvis du ikke har ekstert drivstoff filter m/ vannutskiller så vil jeg anbefale å få det montert.  

 

Er også dreneringsskruer på forgasserne - greit å skru opp disse av og til... 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

kjenner ikke 90hk'en særlig godt, men på min 60hk er bensinfilteret i bakkant på høyresida sett forfra, en delvis gjennomsiktig "plastkopp" , ca 7cm høy.

 

 

 

 

Dreneringsskruene er messingskruer (10mm m/ spor) som sitter i nedkant på flottørhusene på forgasserne. Skru ut disse etpar omdreininger til det begynner å renne litt

 

Hvor lenge har bensina stått tror du?

 

 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Fyll på ny bensin.

Hvis du starter motoren og lar den gå seg varmt på høyere turtall enn tomgang. Er det OK. Blir tomgangen også OK etterhvert, tro?

 

Edit: Pluggene skal ikke være kullsorte. Da må det f.kes ha vært mye tomgangskjøring eller feil justerte forgassere.

Rens dem i bensin med tannbørste. Ser de slitt ut så bytt dem.

 

Edit2: Selvfølgelig kan de være sorte av for mye olje i bensinen

Link til hvordan "lese" tennpluggen: Tennluggtilstand

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Tror nok de er for sotete grunnet mye olje i bensinen.. Sist eier av motor sa at man måtte bruke noe olje i motoren, men kan være at jeg har tatt en litt for drøy blanding.

 

Skal jeg kjøre motoren med høyere turtall ? Tror ikke naboene blir så glade når de får høre en bråket som kommer fra en sprek 2-takter :cheers:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...