Lettrus Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Noe annet er det med 2taktsmotorer som har egen oljetank, enten under motordekslet eller i bensintanken som f.eks. tidligere Evinrude. Da vil jeg i hvert fall fylle tanken full av olje før vinterlagring. Full tank hindrer kondens, som vil legge seg nederst og komme i stedet for oljen en kort periode. Vann har ikke tilstrekkelige smøreegenskaper for en totakter... Om det i praksis kan danne seg så mye kondens at det er et problem vites ikke, det er jo grenser for hvor mye fuktighet 5 liter luft kan inneholde. Uansett har jeg en skvett totaktsolje i første bensintank etter vinterlagring, just in case. Hvorfor frost skulle påvirke olje vites ikke, olje skal jo uansett ikke inneholde vann/vannforbindelser (som jo er det som påvirkes av den magiske grensen på 0 grader.) Sitér dette innlegget Link to post
bille Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 (redigert) Litt vanskelig å skifte olje hver høst på en totakts outboard. Enten er den forbrent sammens med bensinen, eller så er den utblandet allerede med bensin på en bensinkanne. Hvordan en da skal kunne separere ut 2taktsoljen fra bensinen vet ikke jeg? Ja stemmer det att jeg ikke tenkte på det da. Ha en fin høst da. Redigert 20.August.2010 av bille (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Hvorfor ikke bare kjøpe en ny? Jeg hadde aldri brukt 2år gammel olje. Med eller uten lokk.. Hvorfor hadde du ikke brukt 2 år gammel olje med lokk? Har aldri hørt at ublandet 2-takts olje blir dårligere av å stå i en tett kanne? Lurer på hvor mange millioner år olja har ligget på havbunnen jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Lurer på hvor mange millioner år olja har ligget på havbunnen jeg.. Ja det kan du! Men dette dreide seg om 2-taktsolje. Den som ligger på havbunnen er til 4-takt.. Sitér dette innlegget Link to post
suzumer 290 Svart 20.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 hvor kommer 2 takts oljen fra da... blomster Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 hvor kommer 2 takts oljen fra da... blomster Dette trodde jeg du visste! 2-taktsoljen kommer fra nøtter, med 2 skall/takter! Sitér dette innlegget Link to post
suzumer 290 Svart 20.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 fra spøk til alvor. komemr ikke 2 takts oljen fra nord sjøen den og ? Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Som en generell kommentar til mange av disse innleggene: Hvis leverandøren av smøreoljen du har på motoren sier at oljen ikke tåler frost, skift olje hver gang bilen har sått ute i minusgrader, eller skift oljeleverandør. Hvis leverandøren av smøreoljen du har på motoren sier at oljen ikke tåler eksponering mot luft, skift olje hver gang bilen har stått stille, eller skift oljeleverandør, for det kommer alltid luft ned til oljesumpen når motoren ikke er i bruk. Forøvrig er det opp til hver enkelt å vurdere hvor kvalifisert den som uttaler seg på vegne av leverandøren er. Er vedkommende god på mer enn bare å steke pølser (for å være litt provoserende). Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 (redigert) Oljen i bilen er jo i en tett "beholder". Var det ikke snakk om en olje som var blitt full i støv og andre luftlegeme som KAN ha gjort skade på oljen? Uansett ville jeg kjøpt en ny oljeflaske. Koster jo ikke all verden og kan jo være svært greit å ha litt til overs når situasjonen skulle komme hvor det er et behov for noen ekstra liter. Redigert 20.August.2010 av Chipsrederx85 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 (redigert) Hvordan står det til med eldre Snøscotere hvis 2taktsoljen ikke skal tåle frost? Nå nevnte ikke trådstarter om dette var en 1l kanne eller større. Men bensintanker kan fange opp mye mere fukt / kodens i løpet av vinteren enn hva det er plass til i denne oljekanne.... Så hvis trådstarter ikke ser mere enn 2 - 3dl vann i olja, ja da kan han bruke den, hvis han blander den i bensinen. Noe annet kan det sikkert bli på motorer med egen oljetank under motordekslet. Er trådstarter redd for å ødelegge motor, så bland den gamle olje 50/50 med ny olje til den er brukt opp. I tillegg må jeg tilføre at jeg i over 35 år har brukt bensin med innblandet olje som har stått vinterlagret. Har aldri hatt problemer grunnet dette. Støv og tunge luftlegemer som har måttet finne vei igjennom denne lille sprekk?, vil bli fanget opp av eventuelt bensinfilter eller bli liggende på bunn av bensintank grunnet sin vekt. Svevestøv går rett gjennom motoren hvis det ikke er flere kg av det da, og igjen ble ikke størrelse på oljekanne nevnt. Redigert 21.August.2010 av Auskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Noe annet kan det sikkert bli på motorer med egen oljetank under motordekslet. Er trådstarter redd for å ødelegge motor, så bland den gamle olje 50/50 med ny olje til den er brukt opp. I tillegg må jeg tilføre at jeg i over 35 år har brukt bensin med innblandet olje som har stått vinterlagret. Har aldri hatt problemer grunnet dette. Nå ser ikke jeg helt vitsen med å ta vare på noen få liter med olje som kan være full av støv, for å si det slik, for olja er billig og det å bytte bensinfilter samt tiden som går med til å bytte er "dyrere". Ellers bør man være forsiktig med å blande forskjellige typer 2t olje, spessielt hvis de ikke blandes med bensin. Forskjellige produsenter benytter forskjelllige tilsetningsstoffer i oljen, og noen av disse KAN reagere med hverandre og gi en uønsket effekt. Skal du blande "ny" og "gammel" olje, så bland med samme type olje. Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 (redigert) Hvor full av støv kan en kanne olje bli når det ikke er brukt olje fra denne kanne fra før? Hvilken 2taktsolje blir ikke utblandet med bensin til syvende og sist? Har aldri tømt tanken for bensin før påfylling av ny bensin, med mange ganger 2taktsolje av annen produsent. Som regel ( praktisk talt alltid ) er det bensin igjen på kannen når jeg etterfyller. Vil tro at etter 1 - 2 år har det blitt sauset sammen bensin fra Statoil og Shell, innblandet 2taktsolje fra 2 - 4 forskjellige fabrikater. Ville vært det rene Westen hvis man skulle rengjøre bensinkanner hver gang man fylte dem med bensin / 2taktsolje fra forskjellige produsenter, ikke minst siden dette er miljøgifter, og slike avfallstoffer skal leveres til godkjente mottakk. Har aldri hatt problemer med dette helt fra 1970 På det tidspunktet gikk det olje, 1l olje på 24l bensin til en Suzuki 150 ( 9.9hk) Redigert 23.August.2010 av Auskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 (redigert) Jeg kjøper ikke konsekvent bensin fra ett utsalg som f.eks. Shell Jeg kjøper bensin der den til enhver tid er billigst, jeg kjører ikke tanken tom før jeg fyller bensin, hverken til outboard eller bil. Samme gjelder olje, 2taktsolje er klassifisert som all annen olje. har bodd i fjæresteinene siden 1960, og har aldri hørt om motorhavari grunnet bruk av flere typer 2taktsolje på en og samme motor eller blanding av forskjellige produsenters 2taktsoljer. Har hørt om motorhavari grunnet bruk av bensin uten 2taktsolje, bensin innblandet sukker, og motorproblemer grunnet kodens/mye vann i bensintanken. Jeg bruker også konsekvent 2% olje, selv om det står 1% i brukermanualer. Redigert 23.August.2010 av Auskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 (redigert) Ville vært meget interessant å vite hilken produsent som leverer 2taktsolje som ikke lar seg blande med andre produsenters 2taktsolje, og således kan være årsak til motorskader. Er vi strenge hadde vel 2taktsmotorer en levetid på minimum 10 år, og gjerne det dobbelte eller mere. I løpet av denne tid har produsenter fornyet sine produkter deriblandt 2taktsolje flere ganger. De fleste om ikke alle outboard produsenter anbefaler sin egen olje, enten det er gearolje eller motorolje, i denne sammenheng 2taktsolje. Ikke desto mindre har jeg sjeldent eller aldri brukt motorolje levert av motorprodusent. Aldri opplevet ett feilslag av den grunn. Tror at den produsent som påstår at deres 2taktsolje ikke lar seg blande med andre produsenters 2taktsolje skviser seg selv meget fort ut av markedet. Om man blander 2taktsoljene før eller etter oljene blir blandet i bensin har ingen betydning. og som nevnt er det de færreste som kjører sin bensintank klin tom før de refyller. Dermed vil bensintanken inneholde både eldre bensin og kanskje annen produsents 2taktsolje. Når det gjelder bensin, så fant jeg en 5l tank på snaufjellet ca 1995 under rypejakt. Denne var nesten helt nedgrodd der den lå på ca 1000m høyde. Jeg regner med det var Rødekors som hadde hatt øvelse med Snøscuter, eventuelt Samer i området som hadde glemt/mistet denne dunk i sneen vinterstid selvfølgelig Jeg brukte denne bensinen etter at jeg hadde forsikret meg at det var bensin som var på dunken. Motoren en 80-tall 7,5hk Mercury gikk som en klokke med denne bensin, ikke ett feilslag der heller. Bensinen kunne sikkert være minst 10 år gammel. Det som tok knekken på motoren, var tauverk i propellen, og dermed knust gearhus. Redigert 23.August.2010 av Auskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Virker som noen her tror at all bensin solgt på f.eks en Shell-stasjon er raffinert på et og samme raffineri alltid og til all tid og ingen andre selger bensin fra samme raffineriet. Tror noen kan bli litt overrasket når/hvis "sannheten" om dette en dag kommer for dagen! Kunne også vært av interesse med litt dokumentasjon på at noe har gått galt på en motor hvor det over tid har vært benyttet forskjellig type to-taktsolje beregnet på utenbordsmotor? Sier ikke at det ikke kan ha skjedd, men aldri hørt om det eller opplevd det selv annet enn at det blir til tider hevdet som et problem både "her" og både "der"? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.