Jump to content

Før vinteren !


santho96

Recommended Posts

Hei

 

Kjør motoren i ferskvann, enten i en stamp eller bruk hageslangen inn i pluggen på motorstammen.

 

Skift girolje. Husk å skift pakningene til skruene. Det er to skruer, og giroljen skal presses inn nedenfra.

 

Press grease inn i grease nipplene.

 

Noen kjører også lagringsolje gjennom forgasseren. Jeg har sjelden gjort det.

 

Sikkert noe jeg har glemt, men dette er det viktigste. Så når sommeren kommer igjen er motoren klar til bruk.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kjør motoren i ferskvann, enten i en stamp eller bruk hageslangen inn i pluggen på motorstammen.

 

Skift girolje. Husk å skift pakningene til skruene. Det er to skruer, og giroljen skal presses inn nedenfra.

 

Press grease inn i grease nipplene.

 

Noen kjører også lagringsolje gjennom forgasseren. Jeg har sjelden gjort det.

 

Sikkert noe jeg har glemt, men dette er det viktigste. Så når sommeren kommer igjen er motoren klar til bruk.

 

 

Hvorfor skifte girolje før vinteren og ikke før den skal legges ut?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skifte girolje før vinteren og ikke før den skal legges ut?

Hvis det har kommet vann i giroljen i løpet av sesongen vil oljen og vannet skille seg i løpet av vinteren og den nedre delen av innmaten i girhuset vil kunne stå i vann og ødelegge lager o.l rust. den bør jo byttes uansett, så å ta den på høsten er jo like greit!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Sånn så oljen er et halvt år gammel når du skal bruke båten første gang etter vintern ja:)

Nei, sjekk før vintern om det er vann i olja. (Olja blir grå) Hvis det er det så skift olja og kjør den litt med ny olje.

Skift olje igjen på våren før den legges ut.

 

Jeg skifter ALLTID olje før båten legges ut. Men jeg kjører motor varm flere ganger iløpet av vinteren også.

Link to post
Share on other sites

Sånn så oljen er et halvt år gammel når du skal bruke båten første gang etter vintern ja:)

Tror det uansett er bedre enn om den står vinteren over med vann i olja, om olja står et halvt år i girhuset eller i flaska/tuben går sikkert ut på det samme.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg lar girhuset stå uten noe væske om vinteren (så sant motoren lagres tørt da). Så slipper man å bekymre seg over både gammel og ny olje.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Sånn så oljen er et halvt år gammel når du skal bruke båten første gang etter vintern ja:)

 

Er girolje ferskvare? Har en femliters kanne jeg kjøpte for fem år siden som det er litt igjen på og den har i allefall jeg tenkt til å benytte i år også.

 

Regner med at det er en to-takter og da ville jeg skrudd ut tennpluggene og dryppet noen dråper to-takts olje inn i sylindrene og dratt i snora noen ganger. I tillegg ville jeg også tatt av propellen og smurt opp akslingen med propellakselfett, fåes på Biltema til en billig penge.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skift giroljen om høsten, da har man tid til det og så er jo motoren klar til bruk ved første vårtegn. :smiley:

Bare husk å skifte pakningene på skruene, det er her det som regel kommer vann inn. Jeg fikk en motor en gang som hadde helt grå-brun girolje, skiftet oljen og pakningene, og etter 5 sesonger har jeg aldri fått vann i oljen igjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør følgende om høsten

 

kjører i ferskvann. sett på vann rett etter at motoren har startet om du bruker slike klokker å sette på vanninntaket

kjører motoren tom for bensin slik at det ikke ligger bensin og avleirer i forgasseren (noen bruker fog oil i innsuget her i stedet)

tømmer bensinfilteret

skifter gear oljec (bruker Biltemas lille pumpe - mye bedre enn disse tubene som skal presses inn)

sprayer veldig godt med CRC 5-56 e.l. over hele motoren, spesielt under svinghjulet (her er det eltroder som kan irre og da starter ikke motoren) og på gass og gear mekanisme

Skrur ut tennpluggene, tar noen dråper 2-takts olje inn i hver sylinder (bruker et sugerør til dette). Drar motoren rundt forsiktig på startstnora slik at oljen kommer godt inn i sylinderne

Setter i de gamle pluggene

fetter alle smørenipler

tar av propellen for kontroll samt å ha på fett på propellakselen

 

Om våren starter jeg opp motoren i ferskvann på de gamle pluggene - så setter jeg inn nye plugger

 

Tar vel en times tid - hyggelig jobb

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gammel olje ja...... Folk kjører jo med 10-15 år gammel olje på både gear og diff på bilene sine.

Filled for life :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Gammel olje ja...... Folk kjører jo med 10-15 år gammel olje på både gear og diff på bilene sine.

Selv tapper jeg og fyller ny olje på UV om høsten/vinter når jeg ikke gidder å ha båten på vannet mer.

 

 

Det er jeg som lastebilmekaniker fullstendig klar over, MEN er det dermed sagt at det er bra for girkasse, kardang og motor?

Jeg har sett kardanger som har blitt kjørt uten olje, med lite olje, feil olje og dem som holder service intervaller for dette og det er STOR forskjell.

 

Grunnen til at jeg bytter oljer såpass ofte er jo også fordi jeg får gratis olje fra Shell via jobben;)

Det var nok satt litt på spissen det at det ikke er bra å bruke et halvt år gammel olje, men at olje blir dårligere med åra er det ikke tvil om. Spesielt om den har vært åpnet.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...