Jump to content

holder eberspacher d2 diesel varmer til 27 fot?


janivar

Recommended Posts

Vår Eberspächer D2 holder vår Saga 27 god og varm selv uti oktober med +5gr. ute. Men da klarer vi ikke å ha 20gr. både i salongen fremme, toalettet, rommet under kalesjen og akterkabinen samtidig. Men i salongen og rommet under kalesjen holder den den fin T-skjortetemperatur

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

tusen takk for mange svar.jeg kan jo ikke si annet en at jeg glad i varme, men jeg pleier jo som regel og ta opp båten slutten av september/oktober ca.tenker mest på å få litt lunk og at det ikke blir så rått.men om vinteren sette inn ovn på 220v hvis jeg har behov for å være ute i båten å pussle litt.

Link to post

Det er helt greit at en har stor nok varmer for å holde båten varm. Men noen kjøper seg nok for stor (og dermed for dyr) varmer, og det kan fort bli et problem. Eberspächer varmerne er driftsikre, men går de stort sett og tusler på tomgang, kan de sote ned. Så har man en litt for stor varmer, så lukk heller opp vinduer og kjør den på full guffe innimellom.

 

Lars H.

pt. Källö Knippla Sverige

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Du har en Master 820. Det er en båt med mye volum. Du trenger minimum 2 uttak. Volumet i din Master er ikke veldig ulikt min Fjord 880 og jeg hadde helt klart valgt en D4.

Selv her jeg en gammel Volvo Flygmotor tilviket varmer. Det er den varmeren som senere ble til D2. Den er for liten når det blir 5 grader ute. Selv har jeg planer om å skifte til en D4.

 

Subjektiv mening dette her da.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Eberspächer varmerne er driftsikre, men går de stort sett og tusler på tomgang, kan de sote ned.

Det virker som at Eber`n når den starter opp, går på full effekt en stund, for å blåse seg ren. Selv om det er ganske varmt i båten. Er dette noe som er lagt inn fra produsenten tro, eller er det bare jeg som tror det er sånn?

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Dette er nok lagt inn fra produsenten. Ser en på diagrammet for oppstart og drift, ser en det. I tillegg får glødepluggen spenning i et minutt etter at en har stoppet apparatet og dieselpumpen er stoppet. Dette for å brenne den ren for eventuell sot.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Flott Lars H. Så fikk jeg bekreftet den mistanken jeg hadde. Jeg Er nok ikke helt enig i at det er dumt å kjøpe for stor varmer. Men ser selvfølgelig problemet som du nevner med mye sot på tomgang. Når en derimot er blitt litt kald, feks ved bålet en kveld. så er det deilig å ha litt ekstra varme å gå på.

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Ikke misforstå, hvilken varmer som passer best for din båt og trådstarter sin båt, skal jeg ikke si noe om. Jeg svarte bare på hvordan det fungerte for meg. Hadde tidligere en Termo/Termic 2000 varmer som også ga god varme, men Ebern er myyye raskere med å komme med varmen, og så går den på diesel og ikke på lampeolje med stadige skifter av veke og glødetråd. Glødestiften i Ebern er omtrent uslitelig (men koster en formue om den må skiftes!).

 

Lars H.

pt. Källö Knippla med landstrøm og

vifteovn om det skulle trenges

web cam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Har også D2 i en Bavaria 25. Har ett uttak oppe og ett nede. Funker fint til sen høst. Men blåser det mye påvirker det varmetapet mye under kallesjen.

Du kan jo også lese inst. veiledningen på begge spesielt om du planleger mange uttak. Vurder også slange diameteren, mener å huske du må kjøre grøvere slanger på D4. Og det tar jo plass..

Link to post
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...