janivar Startet 12.August.2010 Del på Facebook Startet 12.August.2010 hei.noen som har peil på om det holder med en eberspacher d2(eller åssen det skrives) holder til en 27 fots båt.eller om den blir for liten?takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 (redigert) Vår Eberspächer D2 holder vår Saga 27 god og varm selv uti oktober med +5gr. ute. Men da klarer vi ikke å ha 20gr. både i salongen fremme, toalettet, rommet under kalesjen og akterkabinen samtidig. Men i salongen og rommet under kalesjen holder den den fin T-skjortetemperatur Lars H. Redigert 12.August.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
janivar Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 ok.tusen takk for svar.en som sa at jeg måtte gå for d4.men jeg tror nok jeg går for en d2 da.hvor mange uttak kan man ta ut av en sånn for det blir tap av varm luft?og hvor trekker man inn friskluft? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Trekk friskluft utenfra. D2 bør holde i massevis. Jeg har D4 i en 42 fots båt, men denne er meget godt isolert. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Hei. Jeg har d4 i min båt. og da holder jeg god lunk i hele båten, selv med 0 grader. Har byttet varmer fra en ardic 2.4 kw. Ville ikke hat noe mindre i båten nå lenger. så det kommer litt an på hvor lenge du vil bruke båten om høsten. Jeg har 3 uttak på min varmer Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
janivar Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 tusen takk for mange svar.jeg kan jo ikke si annet en at jeg glad i varme, men jeg pleier jo som regel og ta opp båten slutten av september/oktober ca.tenker mest på å få litt lunk og at det ikke blir så rått.men om vinteren sette inn ovn på 220v hvis jeg har behov for å være ute i båten å pussle litt. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Da er jeg enig med deg. I sept/okt. går for det meste min d4 på tomgang. Er først når kalenderen viser nov-april at det er bruk for full effekt. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Lars H. Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Det er helt greit at en har stor nok varmer for å holde båten varm. Men noen kjøper seg nok for stor (og dermed for dyr) varmer, og det kan fort bli et problem. Eberspächer varmerne er driftsikre, men går de stort sett og tusler på tomgang, kan de sote ned. Så har man en litt for stor varmer, så lukk heller opp vinduer og kjør den på full guffe innimellom. Lars H. pt. Källö Knippla Sverige Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Du har en Master 820. Det er en båt med mye volum. Du trenger minimum 2 uttak. Volumet i din Master er ikke veldig ulikt min Fjord 880 og jeg hadde helt klart valgt en D4. Selv her jeg en gammel Volvo Flygmotor tilviket varmer. Det er den varmeren som senere ble til D2. Den er for liten når det blir 5 grader ute. Selv har jeg planer om å skifte til en D4. Subjektiv mening dette her da. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Har sjølv 27 fot og ville aldri vurdert D2. Har D3L i dag, og denne gjer jobben greit, men kunne ikkje vert mindre. Ville heller hatt muligheten til å hatt ei luke på gløtt og hatt varme til å være under kalesjen. D4 ville vert mitt valg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Eberspächer varmerne er driftsikre, men går de stort sett og tusler på tomgang, kan de sote ned. Det virker som at Eber`n når den starter opp, går på full effekt en stund, for å blåse seg ren. Selv om det er ganske varmt i båten. Er dette noe som er lagt inn fra produsenten tro, eller er det bare jeg som tror det er sånn? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Lars H. Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Dette er nok lagt inn fra produsenten. Ser en på diagrammet for oppstart og drift, ser en det. I tillegg får glødepluggen spenning i et minutt etter at en har stoppet apparatet og dieselpumpen er stoppet. Dette for å brenne den ren for eventuell sot. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Flott Lars H. Så fikk jeg bekreftet den mistanken jeg hadde. Jeg Er nok ikke helt enig i at det er dumt å kjøpe for stor varmer. Men ser selvfølgelig problemet som du nevner med mye sot på tomgang. Når en derimot er blitt litt kald, feks ved bålet en kveld. så er det deilig å ha litt ekstra varme å gå på. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Lars H. Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Ikke misforstå, hvilken varmer som passer best for din båt og trådstarter sin båt, skal jeg ikke si noe om. Jeg svarte bare på hvordan det fungerte for meg. Hadde tidligere en Termo/Termic 2000 varmer som også ga god varme, men Ebern er myyye raskere med å komme med varmen, og så går den på diesel og ikke på lampeolje med stadige skifter av veke og glødetråd. Glødestiften i Ebern er omtrent uslitelig (men koster en formue om den må skiftes!). Lars H. pt. Källö Knippla med landstrøm og vifteovn om det skulle trenges web cam fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ribtjenester Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Jeg har D4 i bav 27, skal du bruke båten i 10 minus grader så er d4 greit, ellers anbefaler jeg nok d2. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
eivindl Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Har også D2 i en Bavaria 25. Har ett uttak oppe og ett nede. Funker fint til sen høst. Men blåser det mye påvirker det varmetapet mye under kallesjen. Du kan jo også lese inst. veiledningen på begge spesielt om du planleger mange uttak. Vurder også slange diameteren, mener å huske du må kjøre grøvere slanger på D4. Og det tar jo plass.. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 (redigert) Har du kjøpt deg varmer enda:)? Jeg har en for salg:) Redigert 10.September.2010 av Bavaria.Morten (see edit history) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.