Jump to content

Bytte fra Mercruiser til VP drev(og motor). Hva må modifiseres?


timon90

Recommended Posts

Heisann allihopa! :cheers_wine:

 

Etter mye iherdig leiting så fant jeg endelig båten jeg vil ha, en Scand 24 HC! Riktig nok trenger den en skikkelig oppussning innvendig, men det går jeg på med godt mot.

 

Sitter nå i tenkeboksen, og vurdere å sette inn annen motor enn det som sitter der. Nå er det en Mercruiser 3,0 135hk med Alpha One drev montert. Det blir litt for slappe saker i mine øyer, så lurte på å bygge meg ny V8 og kombinere det sammen med et 290 DP drev.

Har lest en litt om adapterplate fra Gamle VP til Merc og fra Gamle VP til VP SX drev, og på Scand'n, så ser det ut som det sitte adapterplate fra gamle VP til Merc.

 

Spørsmålet mitt blir da; kan jeg fjerne adapterplata, og bruke det opprinnelige hølet igjenn(forutsatt at alt er helt og fint i akterspeilet)?

 

Noen vil nok kanskje si jeg går feil vei med tanke på merke(fra Merc til VP og ikke andre veien), men det er nå sånn jeg foretrekker det.

 

Og forresten, hvem utveksling skal brukes for V8? Fortsatt snakk om 290DP drev. Ser at det er vanlig med 1:1,61 på SP drevet når det sitter sammen med V8.

Link to post
Share on other sites

Utveksling for 290Dp til V8 er 1.95:1

 

Hvilket drev som passer din båt er vanskelig a si uten å se det, men dersom det sitter adapterplate fra Volvo til Merc, så vil selvfølgelig det RETTE orginale Volvo drevet passe i hullet.

Forøvrig passer ikke AQ290 i åpningen til AQ280, som det også kan være en mulighet for at det har vært på din båt.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye forskjell er det på hølet fra 280 til 290 da? Innebærer det å plaste igjenn og skjære nytt? Vil det også si at det kan ha vært både det ene og det andre drevet fra før, og så satt på adapterplata? Eller er det kun én type plate?

 

Her er hekken på Scand'n nå, riktig nok uten at drev er avmontert.

87_52501651.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er litt vanskelig å se på bildet, men er temmelig sikker på at dette er Mercruiser orginale adapterplate for bruk der hvor det tidligere har vært andre drev.

Adapterplaten har delenummer 827691A1 i Mercruisersystemet, dersom den informasjon av en eller annen grunn skulle være interessant :fishing:

 

Du må ta av transomfeste for å se hva som er under, eller forsøke å se bak motoren hvordan det ser ut der, Volvo bruker 6 bolter, 3 på hver side, AQ280 har de midtre boltene litt lenger ut i forhold til AQ290, og AQ280 har derfor ett litt større hull enn 290.

AQ 280 er mer eggeformet, mens 290 er mer firkantet.

Link to post
Share on other sites

Blir nok ikke noe over 300hk nei. Tipper på rundt 250 kanskje. Hva er egentlig forskjellen på AQ280 og 290? Har inntrykk av at 290 er det nyeste, men litt info på området mottas med takk!

 

Ser at det finns DP på AQ280 også. Er det greiest å velge drev etter høl da kanskje? Får ikke båten hjem før neste hælj, men alt skal inspiseres nøye når den er på plass her.

Link to post
Share on other sites

Som du ser på Plutonium sine skisser over har Alpha drevet betydelig mindre festeplate enn Volvo, men man kan få kjøpt orginal festeplate til Mercruiser drev som er såpass stor at den dekker de gamle hullene i fra det gamle Volvo (eller andre) drevet. Dette selges faktisk fra Mercruiser som ekstraustyr ved montering over gamle hull.

 

Den festeplaten du har med de 8 boltene som synes rundt kanten av platen er sannsynligvis en slik orginal Mercruiser plate (eller tilsvarende uorginal), og denne dekker da over de gamle hullene. Ved montering borrer man bare nye hull på utsiden av de gamle Volvo hullene, og monterer platen slik at den dekker over alt det gamle, slik at det ikke spiller noen rolle hva som har stått der før, da adapterplaten er såpass stor at den dekker over det meste. Tror kanksje at de platene der bruker to av de orginale hullene til AQ280 men ikke til AQ290, men dette er sannsynligvis bare noe jeg inbiller meg da jeg ikke har sett en slik plate på minst ti år :tongue:

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fant forøvrig ett bilde og en beskrivelse av adapterplaten etter litt søking på nett:

 

3367_reg.jpg

 

Transom Adapter Kit. For use when replacing a Volvo or BMW sterndrive with a standard MerCrusier Alpha or Bravo sterndrive assembly. This kit provides a rugged mounting support that seals the competitors' larger transom cutouts and eliminates costly rework to fiberglass, aluminum, or steel transoms.

Link to post
Share on other sites

Da gjenstår det bare å se hvem høl som skjuler seg bak plata når jeg får balja hjem :smiley:

Hva ligger brukte AQ280/AQ290 både SP og DP til egentlig? Eller, hvor mye er et OK drev verdt? Ligger ikke så mange på finn akkurat nå, men det dukker vel opp noen etterhvert

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hørte at det gikk ann å tilpasse hullet fra AQ280 til 290 uten alt for store grep, uten behov for å støpe igjenn. Er det noen her inne som kan bekrefte dette, evt om noen har bilder fra en slik prosess. Både 280 og 290 har fordeler og bakdeler, men er ikke helt sikker på hva jeg skal gå for.

Link to post
Share on other sites

Gå for 290 da får du power trim også.Det pleier og gå helt fint og gå fra 280 hull til 290 uten å plaste noenting.

 

 

Du bare trer på transomplata, borrer nye hull på de midtre festene, og det blir sannsynligvis som under. Pakningen ligger heldigvis på utsiden av boltene på AQ290 platen, så det blir sannsynligvis tett.

 

stbd_transom_ctr_hole_s.jpgport_side_ctr_hole_s.jpg

Link to post
Share on other sites

Var ute å tok noen bilder i motorrommet i dag. Kanskje ikke helt 100% tydelig, men gjorde så godt jeg kunne. Takk og lov for god plass. Kunne sitte ved siden av motoren på begge sider :tongue:

 

 

dsc00621.jpg

dsc00631.jpg

dsc00633.jpg

 

For meg ser det vel egentlig ut som det er kantete og mest likt et hull for AQ280. Men kan hende jeg tar feil her da.

Link to post
Share on other sites

Jeg er temmelig overbevist om at hullet ditt har vørte fylt med ein slik ein Arneson, nå som jeg ser det på nært hold.

 

image008.jpg

 

Fra spøk til revolver :eek: så har du snakket om dette her i denne tråden i en måned nå, det er på tide å få ut fingeren å ta av drevet, slik at du ser hvordan det ser ut.

En annen løsning er å finne en sånn dings til å måle med, å måle de gamle hullene, for så å sjekke det mot de målsatte tegningene som Plutonium har lagt inn litt lenger opp i tråden.

De er litt vanskelige å lese, men hvis du spør Plutonium så kanskje han kan sende tegningene til deg i litt bedre kvalitet, slik at du kan sammenligne dine mål med tegningene, som er av både AQ280 og AQ290.

Link to post
Share on other sites

Jada jada :tongue:

 

Drevet skal av, og motor skal ut, men så langt har jeg ikke kommet enda. Men jeg er en skikkelig skeptiker når det gjelder båt, så derfor liker jeg å litt oversikt før jeg begynner å rive ut alt som sitter der.

 

Men da får jeg heller etterlyse hullmaler for AQ280 og 290 i f.eks i PDF, format 1:1, så for jeg holde munn til jeg har målt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...