Jump to content

Elvefestivalen 20-22 August 2010, Drammen

VannTro

Recommended Posts

Ja, da nærmer det seg med stormskritt ny Elvefestival i Drammen.

Denne festivalen har tiltatt i popularitet år for år. Siden byen også profilerer seg som "Elvebyen" og de siste årene har lagt ned betydelige ressurser i å tilrettelegge for aktivitet i og rundt "Ælva" så er det heller ingen stor overraskelse at festivalen brer om seg. "Ælva" har de siste år fått ytterligere oppgradert elvekanten og det siste tilskuddet var steinsetting og gangvei langs hele nordre siden av Holmen. Vestsiden av Holmen har også blitt fylt ut og Holmennokken, som fyllingen heter, har også fått steinsetting. Langs hele elvebredden på Strømsøsiden(ved jernbanen) er det steinsatt med trebrygge og det samme gjelder jo Bragernessiden øst for bybroen.

Den 20-22 August braker det altså løs igjen og det er allerede satt rekord i antall solgte biletter. Onsdag passerte forhåndssolgte biletter alt 5000 stk. I år blir det artister som Jahn Teigen, Donkeyboy, The Baseballs, Noora Noor, Postgirobygget og Kim Larsen. Selv synes jeg jo det er morro med Donkeyboy sden Kim og Cato Sundberg er sønnene til min fetter(så fikk jeg sagt det også).

Det som overrasket meg når jeg kjørte gjennom byen i dag morges, er det vanvittige oppbudet av båter som alt har funnet seg plass ved brygga på Bragernessiden. Her er det alt fult og festivalen er jo ikke denne helgen !

Makan til behov for å ligge i smørøyet har jeg ikke sett tidligere. I fjor ble det fylt opp søndagen før, men nå har altså folk lagt seg på plass torsdagen 8 dager før det starter. Utrolig !

For den som lurer på hva som skjer neste helg i Drammen, ta en titt på hjemmesiden : Drammen Elvefestival

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ja, jeg kunne tenkt meg dit via båt. I så fall blir det fredagen for å se Kim Larsen. Men hvordan er opplegget rundt det å komme dit gjestende med båt? Kan det bli vanskelig å få plass eller er det tilrettelagt?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

På Strømsøsiden utenfor Jernbanen er det hundremetersvis med bryggekant(av tre) hvor det pleier å fortøyes longside. Der ligger folk utenpå hverandre, men det er vel altid plass til en til der. Jeg kan sjekke forholdene når vi kommer litt ut i neste uke(ta litt bilder og sånt) så ser vi hvordan det tar i vei. Som sagt i første inlegg så begynner dette å se litt vilt ut med tanke på at Bragernes-siden alt er fylt opp med båt. Vel fylt opp er å ta i litt for der fortøyes det med dregg ut i elven og heggen inn mot brygga, men om jeg husker rett så lå det vel båter utenpåhverandre med dregg der i fjor. Blir vel litt kaos når dreggen skal opp. Vi får satse på lite strøm i ælva.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Utenfor Gerdal, midt mellom Svelvikstrømmen og Drammen, på Hurumsiden arrangeres denne helgen Fjordfestivalen hvor bla DDE og Wig Wam, Loveshack, Anders Trio, Bygge Lego, HumanTales spiller. Gjerdal ligger like ved sjøen og det hele kan sikkert nytes fra båten vil jeg tro.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det skjer mye i området i disse dager skjønner jeg :cheers:

Når vi først er inne på ting som skjer i dette området kan jeg også nevne at det antagelig blir trangere om plassen enn vanlig(om det er mulig) i Holmsbu denne helgen. Masse plasser er reservert Holmen Motorbåtforening sitt årlige treff.

Det blir nok fylt opp på jernbanesiden også etterhvert. Men på Skutebrygga og ved Glass (på Bragernes, for de som ikke er kjent) blir det nok vanskelig å få plass nå, som VannTro sier. I fjor så jeg faktisk en ledig inn/ut plass midt mellom Skutebrygga og Glass så sent som torsdag for festivalen. Det må ha vært noen som hadde dratt igjen, for de plassene er normalt opptatt lenge før.

Hvis man legger opp til å fortøye langs brygga ved jernbanen, så er det til orientering ikke strøm eller ferskvann på den brygga. Koster selvsagt ikke penger heller.

På Skutebrygga og ved Glass er det strøm i annenhver (tror jeg) lysstolpe. Det er et av ankepunktene ved disse bryggene; alt for liten strømkapasitet.

VannTro; ligger du på Holmen?

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Heisan Key Freak,

Joda, ligger på Holmen jeg. Går ut i morgen ved 10-tiden med retning Stavern-Nevlunghavn. Jeg så du skulle til Tønsberg. Vi går nok ganske sakte så det kan vel være du passerer i løpet av formiddagen.

Øvre Bragernes, forstår jeg det som Musøya ?

Heisan Polarn,

Det er ikke stappa.

Her er noen bilder tatt med mobilkamera og fra feil sted, men jeg skal forsøke å kommentere dem.

elven.jpg

Her står jeg på vestsiden(oversiden av bybroen) og tar bilde nedover mot jernbanestasjonen. Det er fult langs brygga nærmest broen, men nedover bak bryggekar nummer to fra høyre i bildet er det nok 100-150 meter ledig kai.

elven1.jpg

Her står jeg på samme sted og tar bilde, men har vridd meg litt slik at du ser Bragernessiden. Her er det fult på nedsiden av brua, men du ser noen ledige plasser oppover mot der jeg står.

elven2.jpg

Her har jeg snudd meg 180 grader og tar bilde oppover mot gangbroen Ypsilon. Her er det også ledig som du ser.

Alt i alt tror jeg det er fult mulig å få plass i Drammen i morgen. Det har ikke fylt seg opp i løpet av uka slik det gjorde i fjor.

Så, ta sjansen du. Det er også noen plasser nord på Holmen(øya midt i elven) hvor det har blitt steinsatt. Om du legger deg der, ikke legg deg for langt nord da det er grunt der.

En annen ting er at det er helt vanlig å ligge utenpå hverandre. Der det er båter nå ligger det flere steder 3 utenpå hverandre i stedet for å legge seg på ledig kaiplass. Mye kompis-båter på tur ser det ut som.

Da har jeg vært i byen og tatt litt bilder i forhold til hvordan det var med plasser i dag fredag kl 13.30

elven3.jpg'

Ved skutebrygga er det fult

elven4.jpg

Her sees Elvebåten som går med turiste hele sommeren til venstre i bildet

elven5.jpg

Begynner å pakkes nærmest bybroen ved jernbanen

elven6.jpg

Også ved jernbanen men lengre nedover i elven. Her er det plasser

elven7.jpg

Her er vi på oversiden av bybroen på samme siden som jernbanen, her er det også plasser

elven8.jpg

Litt lengre opp på samme siden. Her er det litt dårligere bryggeforhold og ingen båter som har lagt seg

elven9.jpg

Bragernes siden på oversiden av bybroen, godt med plasser, men det er veldig høyt opp på kaia i nermeste del av bildet

elven10.jpg

Måtte ta bilde av rampen som er laget for skihopp(eller hva det nå er de skal hoppe med). Den ender i hvert fall med et "plask"

For øvrig er det båtløp på elven i morgen. Klasse GT, ca. 80 knop toppfar ved v-bunn. Marit Strømøy kjørte denne klassen i fjor, men i år er hun med på arangementsiden.

Kort oppsummert, godt med gode plasser til å ligge med båt i Drammen foreløpig i hvert fall.

Gøy å se at det skjer noe i min fødeby, skulle ikke tro dette da jeg vokste opp. Men på begynnelsen av 80 -tallet eller slutten av 70 tallet (tror jeg) var det båtrace; fult av folk rundt hele. Sikkert noen som husker dette bedre enn meg.

Da var elven ikke i nærheten av å tilby dette. Utrolig gøy.

I elvefestivalen sin spede begynnelsen husker jeg at vi hadde regatta med seiljollene våres mellom broene (bybroen og det som i dag er Y-broen).

Stå på og nyt elven AASS for oss! :cheers::cheers:

Jo fler leketøy, jo bedre...

En annen ting er at det er helt vanlig å ligge utenpå hverandre. Der det er båter nå ligger det flere steder 3 utenpå hverandre i stedet for å legge seg på ledig kaiplass. Mye kompis-båter på tur ser det ut som.

På brygga utenfor Glass er det skiltet at man skal ligge utenpå hverandre, og max tre i bredden. Om det er skiltet noe slikt på jernbanesiden vet jeg ikke. Men jeg synes å huske noe om det fra tidligere år. Det er i så fall pga. båtracet. Dumt hvis elva blir blokkert av 10 Princess 42 utenpå hverandre... :smiley:

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Men på begynnelsen av 80 -tallet eller slutten av 70 tallet (tror jeg) var det båtrace; fult av folk rundt hele. Sikkert noen som husker dette bedre enn meg.

Joda, jeg husker disse båreacene veldig godt. Dette var Formula 1 med katamranskrog. De aller fleste kjøre med Mercury motorer og spesielt var det to båter som utmerket seg. Sortlakkerte og med John Player Special sigarett-reklame. En annen jeg også husker, som var min favoritt, var Paul Baldwin. Han var en av få som kjørte med Evinrude. Det som var spesielt med Baldwin var at han var komplett gal. I Drammen på denne tiden av året blåser det gjerne vestavind. Det kommer et drag nedover elven fra Landfalløybroen mot Bybroen. Dette utnyttet Balwin til det ekstreme, han kjørte med mye høyere trim på baugen enn noen andre turte i motvinden oppover elva og tok gjerne både 100-200 meter på JPS båtene. Nedover mot bybroen tapte han litt igjen da JPS båtene hadde motormessig litt overtak og i medvind turte alle å trimme skroget maks ut av sjøen. Men så rundet de nede ved bybroen og opp i motvinden igjen..... Jeg var heldig at min onkel på den tiden hadde verkstedet sitt i en tradisjonell elvegård midt mellom broene. på Bragernessiden. Der kunne jeg stå i 4. etage å følge løpet. Orkesterplass for å nyte Baldwin sin elleville ferd i motvinden....det var ikke noen tvil om at han var helt på grensen og ett år gikk det galt. Han kom med maks trim, det var vel bare undervannshuset på motoren som var vått og i det han passerte en av JPS-båtene fikk han slag på det ene skroget og steg til værs.... Ferden stoppet omtrent rett ut for der jeg sto i 4. etage ! Baldwin ble kastet ut av cocpiten i luften, motoren bler røsket løs fra båten og båt, motor og Baldwin traff elva hver for seg. Lykken ville ha det til at det gikk bra, men året etter var det ingen Baldwin som konkurrerte i Drammen.

AASS for oss ! :cheers:

Den gang var det en egen kl som het formula 3000 (tror jeg) og det var 3L v8 300hk Johnson eller Evinrude motorer herlig lyd.

De kjørte også en kl som hadde 850ccm motorer og der kjørte Ove Thorkildsen fra Drammen, Han hadde ca 140 hk i denne motorn.

Motorn som egentlig var en Johnson 75 hk stinger som var trimmet opp hadde 3stk justerbare tunpips for å få sikkelig effekt, Lyden av en to takt motor med piper og 10000 rpm er helt sinnsykt.

Ove gikk under navnet trimm i hjæl.

Bernt

Du har nok rett i at klassen het/heter Formula 3000, men det var mest Mercury etter hva jeg kan huske.

Her kan det sees en F 3000 båt med Mercury. Legg merke til trimmingen ut av vannet på "raka" og hvordan sjåføre trimmer skrogene ned i vannet igjen før sving. Disse båtene kan trimmes nesten helt ut av vannet:

Det går hardt for seg på Elvefestivalen leser jeg...

Mann funnet hengenge på ripa i båten....død !

Her er en video fra "Jibbing".

Link

Flott i Drammen i dag! Vi tok en liten tur ned i går kveld, og fortøyde ved Union Scene. Måtte dessverre reise hjem i 14-tida, men vi fikk da med oss litt av folkelivet. Massevis av små sjørøvere på skattejakt langs elva, divere båtrace, spektakulære hopp (se video som VannTro har linket til) og massevis av båter overalt. Et arrangement som Drammens befolkning kan være stolte av!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...