Jump to content

Behandles disse batteriene som en parallell kobling?


Marina 7050

Recommended Posts

Må søke råd her hvor jeg opplever det sitter mye kompetanse. Trodde jeg skulle finne ut av dette på egen hånd :blush:

 

batteribank.jpg

 

Strøm er ikke min sterke side men lest på nett samt boken "strøm om bord". Har kommet frem til å spørre dere kan hjelpe til å finne en konklusjon. Årsaken er at forbruksbatteriet "tok kvelden" og jeg vurderer hvordan jeg best skal løse det det med nyanskaffelsen. Er kjent med med teorien om å ikke "blande" ulike batterier i en parallell batteribank, men er usikker på om denne pakken er å anse som parallell pakke. Årsaken er bruken av bryteren (forbruk 1/begge/start 2). Er der noen som ut fra bildet klarer å gi en forlaring om jeg kan skifte bare det ene og kanskje se hensikten med den 10 amp sikringen som er for deg selv. Vil sette stor pris på om noen klarer å tolke bildene. Løsningen står i en Finnmaster 7050, 2006 mod, og har ikke funnet svaret i dokumentasjonen som følger båten. Har så smått begynt å konkludere med at de kan behandles som to seperate batterier, og ved kjøring/lading ved bruk av both (begge) er det ikke noe problemer forbundet med ulikhet. Er jeg på riktig spor?

 

bryter.jpg

 

Det ble enda mer uklart da jeg en gang ved en feil startet med bryteren på forbruk(1) (uten broblemer) og kjørte en stund før jeg så det.

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Link to post

ja når du har bryteren på 2+1 eller both eller hvad der står er batteriene paralellkoblet. der er mange der sir at batteriene må være like, men jeg har aldri hatt problemer med 2 forskjellige batterier, når batteriene opplades tar de til seg den strøm de trenger.. men der er sikkert en formel for sånt.. mange batterinørder herinne :giggle:

men det viktige er at du ikke har ett blybatteri og ett gele batteri for eks, da ladingen på disse ikke lik, sån har ihvertfall jeg skjønt det..

Redigert av spjærøy26 (see edit history)
Link to post

Ikke noe problem å starte på forbruksbatteriet så lenge du har like batterityper(kjemisk) og like tykke kabler på begge batteriene (som bildet kan tyde på), det kan jo faktisk være en fordel å ha den muligheten hvis du får problemer med startbatteriet en gang.

 

Hvis du har ligget lenge på forbruksbatteriet kan det være gunstig å bare ha det innkoblet under etterfølgende kjøring for å hente det opp igjen raskest mulig. (Men bare hvis du er sikker på at startbatteriet er bra.) Ellers er jeg enig i at hovedregelen bør være at begge batteriene kun skal være innkoblet under kjøring.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...