Fru Jacobsen Startet 13.August.2010 Del på Facebook Startet 13.August.2010 Tittelen sier vel det meste om hva jeg lurer på. Jeg skjønner at det kan brukes tynnere kabler etc. men er det noen fordeler rent teknisk? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Ribtjenester Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Det har jeg lurt på også, jeg hadde en Neptinus 52 for mange år siden, der var det 24 v bare på startsystemet og 12 v ellers. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Bartesam Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Med 24V så havner inn på "proffmarkedet", og det kan hande at prisene da blir høyere på duppeditter av den grunn. Ser bare en fordel med det, og det er tynnere tverrsnitt på kabler. Ellers må en ha dobbelt opp med batterier i alle fall til start. Er det i tillegg 24V på forbruksiden, så er det dobbelt opp med batterier der også. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sjøtunga Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 24V gir mulighet for å ta ut 4 ganger så mye effekt over de samme kablene som du får med 12V. Ulempen (hvis du skal bygge om fra 12V) er at alle strømforbrukere må byttes ut... (eventuelt må det settes inn nedkonvertere 24V->12V ved forbrukerne) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Fru Jacobsen Svart 13.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2010 Ja da lander vi egentlig på at det kun er tynnere kabler da? Men det med proffmarkedet er jeg litt i tvil om.. hvor mange proffbåter bruker 24 Volt? Stort sett går det vel på 220V Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Farco Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Praktisk talt alle fiskebåter, oppdrettsbåter, etc. har 24V anlegg. Disse er vel proffe nok. I den bransjen tror jeg det er mye "gammel vane" og konservatisme. Gutta i yrkesbåter syns nok det er tøffest med 24V. I fritidsbåt er jeg enig med de foregående innlegg, at det nesten kun er redusert spenningstap som er fordelen. De fleste vil ha behov for 12V til stereo, bl.a., og da må man inn med converter hvis resten av anlegget er på 24V. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.