Jump to content

kalesje rep. mange spørsmål...


js

Recommended Posts

Jeg trenger å få reparert noen rifter i kalesjen :confused:. Er det noen som vet om noen flinke/rimelige kalesjemakere i Oslo/Bærum/Asker området? Jeg vet om Rønsdal, men er ikke han litt dyr?

Er det noen som vet ca. hva dette vil koste?

 

Den trenger også en vask, men jeg er litt bekymret. Den er 4 år og potte tett, så jeg er redd for å ødlegge impregneringen.

Har kalesjemakerene noen mulighet til å vaske & impregnere? Og blir det bra?

Og hvor mye koster evt. dette?

Håper noen har tid og kunnskap til å gi meg et par svar.

God helg!

Link to post
Share on other sites


js: ...Er det noen som vet om noen flinke/rimelige kalesjemakere i Oslo/Bærum/Asker området?
Har du sett i GuleSider.no? HER er en link til en side som viser det Gule Sider kommer opp med når man søker på 'kalesjemaker' i Oslo.
js: ...Den trenger også en vask, men jeg er litt bekymret. Den er 4 år og potte tett, så jeg er redd for å ødlegge impregneringen.
Jeg har ikke all verdens erfaring med kalesjer, men jeg kan forsøke å gi litt råd ut fra det jeg har lest meg til. Etter 4 år vil jeg tro de fleste kalesjer trenger vask og stell. En ting er ihvertfall sikkert: Har du en eller annen grad av jordslag, da ville jeg vasket umiddelbart. Men også ellers ville jeg kostet på en vask. Min egen kalesje er 2 år og potte tett, men jeg skal ta den en vask til våren. Ifølge han som har laget den, krymper den så og si ikke, så han mente det ikke var noen fare å vaske den i vinter og la den tørke uten å være montert på båten. Men jeg kommer til å vente til det blir mildt i været og da vasker jeg den og setter den på båten så den kan tørke der. Innbiller meg at dette er best for passformen. Rådet jeg fikk fra ham var å vaske den i et badekar med lunkent vann og grønnsåpe. Deretter kommer jeg til å la den tørke når den er montert på båten. Når den så er tørr, er rådet og dynke den i Blåtind impregnering til den er gjennombløt. Før dette påbegynnes, dekkes vinduer og glidelåser til slik at det ikke kommer impregnering på dem. Glidelåser smøres til slutt med voks. Det er like mange meninger om hvordan man skal behandle kalesjer som det finnes båteiere, men dette er det jeg har kommet fram til, ut fra tips fra kalesjemakeren og hva jeg selv har lest meg til.
js: ...Har kalesjemakerene noen mulighet til å vaske & impregnere? Og blir det bra? Og hvor mye koster evt. dette?
Det vil jeg tro varierer fra person til person. Men jeg vil da tro at noen stiller opp og gjør dette. Må sikkert undersøkes i hvert enkelt tilfelle. Bra vil jeg da tro at det blir. Hvis det er snakk om en seriøs person, så er det få som burde vite bedre hvordan man impregnerer. Hva det koster? Ingen anelse. Også det vil jeg tro varierer. Men hadde jeg vært deg, ville jeg prøvd å vaske og impregnere selv, og først hvis du mislykkes totalt ville jeg vurdert å betale noe for det.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Har følgende tips/erfaringer med vask/ipregnering, etter å ha forsøkt flere alternativer;

Synes beste løsning er å kombinere vaskejobben og impregneringsjobben - de fleste impregneringer som er på markedet består jo faktisk av en ganske stor del med løsemidler. Derfor benytter jeg en litt stor/stiv malekost når impregneringen påføres. Samtiig gnir man litt eksra på flekker/annet, og kalesjen fremstår både nyvasket og impregnert samtidig. Gjør som regel denne jobben minst 3 ganger i året. Har forsøkt HEMPEL / JOTUN / Andre merker impregneringer. Både lukt og konsistens og virkning på disse synes temmelig identidsk, derfor velger jeg den som koster 75,- pr liter, ikke den som koster 189 for 0,7 liter. I liter holder akkurat til en kalesje på "Nidelv 24 størrelse". Videre drar jeg over alle glidelåser med Fjellrevens Grønnlandsvalla noen ganger i året. Dermed oppnås både smøring og tetting samtidig. Grønnlandsvallaen kan ev. også brukes på "gjenstridige/utsatte" sømmer i kalesjen, som dermed blir potte tette. En kloss med Grønnlandsvalla koster under 100 kroner, og den varer sansynligvis minst 3 kalesjegenerasjoner...........

Link to post
Share on other sites

Det heller ingen heksekunst å reparere kalesjen selv.

Cluet er å bruke en spes. smal, dobbeltsidig Tesa-tape slik som proffene.

Fåes kjøpt f.eks. hos Sagen her i Krssand, der får man også kjøpt alt annet man måtte trenge.

Vanlige symaskiner kan få problemer, men en god gammel sveivemaskin fungerer ypperlig. :nonod:

 

Når det gjelder rens så har jeg brukt høytrykks-spyler etter at kalesjen har ligget i bløt i varmt vann tilsatt vanlig flytende vaskemiddel.

Vet at mange advarer mot dette, men jeg har ikke kunnet konstatere noen ulemper.

Link to post
Share on other sites

Ring Kalesjemakeren, tlf 91108605/63960662.  Han gjør utmerket arbeide, er relativt billig, og har verksted utenfor Oslo, men ei "bu", som han selv kaller det på marinaen utenfor Fornebu.  Der gjør han mindre reparasjoner etc, og tar imot og levere ut arbeide.

 

For meg har han reparert og endret på kalesjer, og han har også sydd nye putetrekk med svært godt resultat.  Prisen har aldri vært noe å si på.  Han levere når han skal, men har mye å gjøre, så vær tidlig ute. :nonod:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg sydde på ny duk oppå den gamle på tak delen med en vanlig Bernina symaskin. Intet problem selv om det var mange lag som nålen skulle gjennom. Selvfølgelig brukte jeg nåler beregnet for ola-bukser.. Vinduer var det verre med, det fixet jeg ikke i det hele tatt (Visste ikke om trixet med å bruke tape på sømdelen). Men det morsomme var at Jens Sagen kun tok et par hundre pr.vindu alt inkl. Dvs kun noen tiere for jobben i.f.t meg som hadde kjøpt plasten dyrt...

 

Hmmm...fredag :eek:

 

:nonod:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ser du allerede har fått mange gode råd, men om det ikke allerede er nevnt så husk på å være forsiktig med vinduene hvis du impregnerer selv. Jeg lærte det "tha hard way" i hine hårde dager. Mange av impregneringsvæskene tar "rotta" på vinduene.

Vi heiv alltid den gamle Saga presenninga i badekaret sammen med ikke alt for sterk såpe og skylla godt. Brukte dusjen til slutt. Om våren kjøpte vi en liter sprayflaske imprgnering av han enslige på Sjølystmessa, og den ble fordelt utover presenningen (Saga 27). Passa godt på å ikke få noe på vinduene.

Jeg tviler ikke på at det fins flinke og billige folk som kan reparere presseninga di, men jeg heller litt til at her er det bare å bite i seg kostnaden. Som med det aller meste: Du får det du betaler for. Jeg har god erfaring med han som holder til i låven i Røyken...husker ikke navnet. Tror prisene ligger midt på treet, men resultatet har etter min erfaring vært godt. Som nevnt av andre: skal du ha noe gjort før sommeren, så må du skynde deg. Lykke til

 

mvh

Sigurd

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei. Takk for alle gode råd.

Jeg leverte den tilslutt hos "inter søm" på Jar. (Han har nå flyttet til Stabekk)

 

Han gjorde en kjempefin jobb, og var meget hyggelig! Han reparerte det som skulle, et par rifter på ca 15x2 cm, gikk over alle sømmer pluss noen slitte hjørner ved stengene osv. Dette på en drøy uke i April og til en pris jeg trodde var en misforståelse. 580 kr.

 

Meget bra. Han vasket ikke, så der skal jeg prøve noen av rådene over.

 

Ha en fin sommer! Det var deilig å komme ut på igjen! (i går)

:headbang:

Link to post
Share on other sites

Hei, hvis du kan vente til høsten så anbefaler jeg på det varmeste dette firmaet. http://www.hensons-tvatt.m.se/tjenster.html

 

De sender deg en sekk med returadresse som du legger kalesjen i før du sender den.  Jeg fikk den tilbake etter ca 1 mnd, vasket, impregnert , nye sømmer der det trengtes, samt at to av vinduene var byttet ut.  Kalesjen så helt ny ut.  :headbang:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har også noen rifter og slitte områder på kalesjen. Er det noen som vet om det finnes lim som kan brukes til å lime lapper på innsiden av kalesjen. Tenkte å prøve med PL-400 eller tekstillim. Hvis limen holder godt, er det kanskje ikke nødvendig å sy? Finnes tekstillim i større embalasje en de små tubene, og er det ett fabrikat som er bedre enn andre?

Link to post
Share on other sites

Ikke bruk PL-400, denne vil bli for hard. Bruk tekstillim. Vask først med Withe sprit og så med teknisk sprit...............

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Mange av impregneringsvæskene tar "rotta" på vinduene.

Betyr det at vinduene blir stygge eller at de blir ødelagte/sprø? Det jeg lurer på er om også den delen av vinduene, der de er sydd fast, også må beskyttes mot impregneringen?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Betyr det at vinduene blir stygge eller at de blir ødelagte/sprø? Det jeg lurer på er om også den delen av vinduene, der de er sydd fast, også må beskyttes mot impregneringen?

Ja til alt! Og som Bolla sier stive og knakk. Mine revna flere steder langs sømmen grunnet stivhet samt at de fikk gråhvite flekker jeg ikke ble kvitt. Det ble en lærepenge til 400kr pr vindu. Men... jeg vet ikke om det finnes imprgneringstyper som er mer skånsomme mot vinduene i dag. Det begynner å bli ei stynd siden jeg hadde presenning. Impregneringa jeg pleide å bruke kjøpte jeg billig hvert år av en forhandler på Sjølystmessa, men jeg husker ikke typen. Virka fantastisk bra på stoffet, men vinduene måtte jeg maskere før jeg spraya.

Link to post
Share on other sites

Betyr det at vinduene blir stygge eller at de blir ødelagte/sprø? Det jeg lurer på er om også den delen av vinduene, der de er sydd fast, også må beskyttes mot impregneringen?

Jeg brukte jordslagfjerner på kalesjen sist vår og kalesjeimpregnering deretter. Kalesjen ble brukbar igjen med hensyn til jordslaget (hadde allerede kjøpt ny, men sparer den foreløpig!) og kalesjen ble potte tett. Kalesjevinduene ble ikke påvirket av impregneringen jeg brukte! De er like myke klare og fine!

 

Kalesje og midler er levert fra Sagen Kalesje nede på sørlandet... og ca 6 år gammel (kalesjen..).

 

:-) fredriksen

Link to post
Share on other sites

Det heller ingen heksekunst å reparere kalesjen selv.

Cluet er å bruke en spes. smal, dobbeltsidig Tesa-tape slik som proffene.

Fåes kjøpt f.eks. hos Sagen her i Krssand, der får man også kjøpt alt annet man måtte trenge.

Vanlige symaskiner kan få problemer, men en god gammel sveivemaskin fungerer ypperlig. :smiley:

 

Når det gjelder rens så har jeg brukt høytrykks-spyler etter at kalesjen har ligget i bløt i varmt vann tilsatt vanlig flytende vaskemiddel.

Vet at mange advarer mot dette, men jeg har ikke kunnet konstatere noen ulemper.

Helt enig, det funker veldig bra
Link to post
Share on other sites

Mine revna flere steder langs sømmen grunnet stivhet samt at de fikk gråhvite flekker jeg ikke ble kvitt. Men... jeg vet ikke om det finnes imprgneringstyper som er mer skånsomme mot vinduene i dag.

Puuuuuuhhhhhhh!!! Jammen mye å ta igjen etter en ukes ferie......................... :smiley:

 

Vaska du kalesjen med grønnsåpe?? Det er akkurat samme symptomene som jeg hadde på mine kalesjer før jeg sluttet å bruke den. Har gått over til Bio-Tex de siste årene, og da er problemet borte.

Jeg har brukt mye og mange varianter av impregnering de siste årene, men har ikke vært plaget av at vinduene blir sprø etter at jeg sluttet med å bruke grønnsåpe. Og jeg er ikke spesielt flink til å unngå søl på vinduene heller. Bare tørker av med en fille med en gang.

Link to post
Share on other sites

Nei det var ikke grønnsåpe. For å være ærlig...vet ikke sikkert...det var mor som gjorde vaskejobben og jeg skal spørre til uka når jeg tereffer henne hva hun brukte. Vet bare at det var mild såpe anbefalt av andre. Jeg stod for impregneringa.

 

Nå er jeg presseningløs, men de andre her er sikkert interessert i hva slags impregnering du bruker for å unngå problemene jeg lagde meg.

Link to post
Share on other sites

For å være ærlig...vet ikke sikkert...det var mor som gjorde vaskejobben og jeg skal spørre til uka når jeg tereffer henne hva hun brukte. Vet bare at det var mild såpe anbefalt av andre. Jeg stod for impregneringa.

Nå er jeg presseningløs, men de andre her er sikkert interessert i hva slags impregnering du bruker for å unngå problemene jeg lagde meg.

Jeg har prøvd mange av de typene basert på White-Spirit og silikon. Både dyre og billige.  Felles for dem alle er at de tetter med en gang, men det begynner å lekke forholdsvis fort igjen. Den eneste impregneringen som har holdt brukbart er Acapella. Den er basert på noe annet stoff, lukter ikke så ille som de andre. Til gjengjeld er den litt mere klinete å jobbe med. Søl må tørkes av med en gang, ellers blir det en stygg flekk som er vanskelig å fjerne.

Tror jeg har en dårlig kalesjeduk, så jeg skal kjøpe ny kalesje i vinter. Kalesjen er fra 96-97, og jeg har aldri skiftet vinduer i den. De er fortsatt klare og fine. De er er det eneste som holder bra! Men når resten av duken ikke holder mål, må jeg bite i det sure eplet. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...