Jump to content

Autopilot til motorseiler


Sebaldus

Recommended Posts

Jeg trenger noen råd knyttet til montering av autopilot i min Brenning 880 motorseiler. Stikkordet her er å finne en rimelig løsning som fungerer greit nok, ikke en dyr løsning som fungerer optimalt.

 

Styreopplegget pr i dag er som følger:

- Rorkult akter montert direkte på rorbladet.

- Ratt ved førerplass under hardtop. Hydraulisk styring.

 

Ved bruk av rorkult må man åpne baypassventil akter like ved styresylinderen.

 

Med båten fulgte en Autohelm ST1000 rorkultpilot. Denne har jeg brukt under motorgange på flatt hav i noen lange timer over Sletta, inn Bømlafjorden og ikke minst opp Langenuen. Hadde nok blitt rimelig gal av å styre manuelt her. Selv om denne piloten kanskje er liten for båten funket dette greit. Aberet er at den tar opp mye plass i cockpit, må monteres av og på og ikke minst at man må ned og åpne baypassen hver gang den skal brukes.

 

Behovet mitt for autopilot er primært ved motorgange i ca 6 knop ved lite sjø. Er det sjø vil jeg nok styre manuellt og jeg tror derfor jeg kan klare meg med en "liten" pilot i og med at penger er en viktig faktor. Ved seiling har jeg så langt brukt rorkulten og styrt manuellt eller med ST1000 piloten. Hvordan vil det funke å seile med autopilot koblet til det hydrauliske? Skulle dette ikke gå noe særlig kan jeg jo beholde ST1000 piloten til seilbruk.

 

Slik jeg ser det finnes det tre valg:

 

- Pilot som styrer rattet ved hjelp av reim. Dette er vel normalt ikke beregnet på hydraulisk styring, men kan sikkert skaffes billig brukt. Vil det fungere?

 

- Autohelm Sportpilot. Denne er overkommelig økonomisk, i alle fall om jeg kjøper den fra USA. Vanvittige avanser på disse i Norge. Vil denne kunne brukes under seiling?

 

- Ordentlig system av typen Autohelm ST 5000 med egen pumpe på hydraulikken. Dette er jeg redd blir litt for dyrt. I tillegg er det vel noe mer kav med montering. Er vel ikke bare å kappe slangene å bruke slangeklemmer her? I tillegg er det sikkert vanskelig å få igjen dette ved salg av båten. En sportpilot kan jeg  jo bare ta av.

 

Akkurat nå heller jeg litt mot Sportpiloten. Ser at denne krever rorgiver ved hydraulisk styring. Er dette et must på min båt som har en toppfart på 6 knop? Andre erfaringer med denne piloten?

 

Tror kanskje valg av pilot blir avgjort av hva jeg snubler over brukt i løpet av vinteren. Likevel hadde det vært topp med noen gode tips og råd. Skjønner at jeg neppe finner den ideelle autopilot til en båt med såpass slittet personlighet.

 

PS: et alternativ er selvsagt å rigge en eller annen fjernstyring av baypassventilen på den hydrauliske styringen og bruke ST1000.

Link to post
Share on other sites

Akkurat nå heller jeg litt mot Sportpiloten.  Andre erfaringer med denne piloten?

Den største ulempen med sportspiloten er elektromotoren som sitter rett foran deg og støyer mye. Spesiellt på stille dager kan den være direkte plagsom. En innebygget sk. bølgekompensator (kan ikke slås av) sørger for at motoren begynner å "kompansere" ved den minste duving.

 

En annen svakhet er manglende innstillingsmuligheter. Du kan i liten grad skreddersy oppsettet etter den båt og skrogform du har, slik du har mulighet til i litt dyrere piloter. Det er vel derfor den er billigere enn andre kanskje?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har det på samme måten med hydraulisk styring en nødrorkult som jeg kan sette på ved behov. Jeg mangler din bypassventil. Jeg har lyst til å montere det likt ditt opplegg. En del autopiloter har inngang for rorindikator og da er det vist lettere. Jeg har en simrad WP30 liggende hjemme (gåen gyro) som jeg lurte litt på men har ikke bestemt meg ennå.

Kan du ikke montere bypassventilen slik at den er lett å komme til når du vil bruke autopiloten din. Et system med hydraulisk er ganske så dyrt og det bruker nok en del mer strøm en den du har nå.

 

Tror at du har det greieste opplegget slik du har det nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...