Jump to content

Sommerværet hittil i år.

Eureka

Recommended Posts

Jeg synes det har vært en fin sommer med mye sol. Jeg har vært solbrent, flasset og blitt brun. Dog ikke vært i syden.

Når jeg snakker med folk om hvordan sommeren har vært, og fremholder at den har vært god, så ser de rart på meg og undrer seg på om jeg er syk, meget syk.

Har vært mye på sjøen ved enhver anledning det er godt vær, for 4 uker siden ble jeg med på en sieltur fra Ulsteinvik til Kristiansand. Sol og medvind i 6 dager fra og med Måløy. Seilbåteieren har frem til for en uke siden seilt videre til Asker og han mente han ikke har hatt nedbør etter at jeg mønstret av. Altså 3 uker med sol. Har hatt mange fine dager ute på havet, på øyer.. og har skimtet skyer og tåke på fastlandet.

Hvordan har DERES sommervær vært? -mange mener det har vært stusselig, men har det egentlig det...

Er helt enig med deg. Sommeren har vært typisk norsk og slik vil det alltid være. Litt regn, litt sol, vind o.s.v Sommeren i år har vært bra synes jeg. Man kan ikke forvente syden varme og bare sol i Norge. Ta det som det er og kose seg med det.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

-og i skrivende stund er det sol ute, varmt er det også. Så, etter en rolig start på denne fridagen, pakker jeg skipssekken med håndkle og badeshorts, svinger innom Kiwi og kjøper 2 kg reker til 15 kroner/kg og et brød. Majones og munkholm ligger i båten allerede i båten. Håper på at det ikke har vært innbrudd i båten i natt, så da er det bare å logge av, komme seg på sjøen og notere seg enda en soldag med deilig salt sjøluft i loggboken. Livet er ikke vanskelig å like.

I skrivende stund regner det ute, og det har vært nedbørsrekorder og rekord i lite antall soltimer i sommer.

Hurra for sommeren i nord :flag:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Like etter forrige innlegg åpnet himmelen seg skikkelig og det bøttet ned som det aldri har gjort før :lol:

Må jo bli en flott sensommer iallefall, kan man jo håpe på....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Sunnmøre

Juni - Kaldt

Juli - Regn

August - Regn

Ingen hele dager med sol.

Mange vil nok kalle det en kjempesommer fordi de husker en ettermiddag med sol, men om man driver med glassfiber og tokomponent lakk utendørs, får man et litt mer edruelig forhold til fakta.

Det verste er en total mangel på stabilitet. Shorts, paraply og varme klær, er alltid påkrevd om man skal bevege seg utendørs i mer enn en time.

Noen husker soldagene andre husker regndagene, sånn har det alltid vært.

Jeg for min del synes det er lenge siden det har vært en sommer med såpass mye bra vind på Østlandet. Det har og vært mange bra soldager. Det jeg synes har vært litt spesiellt i sommer er at det har vært veldig kraftig regn når det først har regnet og dette regnet har kommet like brått som det har sluttet, dessuten har det vært mye feilaktige langtidsvarsler.

Yr.no får vel ikke akkurat noen stor fanclub etter denne sommeren kanskje.

Syns nesten aldri det har stemt noe særlig, det som har stått på nettet.

Ja Eureka klokka 1255 var det flott vær, ingen tvil om det. Men få timer etter da falt det til 16 grader, skya kraftig over begynte å regne og er nå 13 grader. Blei liksom ikkje den fine sommerkvelden å sitte ute. Og dette er nå ganske typisk for årets sommer. Halve dager med finvær. Må leve i nuet skal en få det med seg :)

Her i sogn og fjordane, har det ikkje vært spessielt bra veir i vertfall...har hatt kanskje 3-4 dager med fint veir heile dagen :sweat: resten har vært typisk vestland "sommer", eller VELDIG ustabilt.

Det som er spessielt med årets sommer, er at det har vært mykje meire vind en vanleg...Der eg har båten, plar vatnet å ligge stille med unntak av 2-3timer på ettermiddagen (ettermiddagsbris) , da det er litt "bølger"... I år har det jo kun vært blikkstille om natta / tidlig morgon. Svært få dagar utan vind og bølger

Kæptn båtløs...

Må du vær grei. At det skya over i Langevågen kan så være, har vel knapt letta skydekket fra i vinter der ;) ja det holdt seg fint til ettermiddagen, var nok bra seilvær da det begynte å gå i hvitt på borgundfjorden etterhvert også.

Været i kveld skuldes nok at det er utedans i Langevågen i kveld ;)

Plutonium.. ja, da bøtter det vel ned i Longbay city. Været har vært veldig rart, det skal jeg være enig i. Det kan være mange timer med fint og sol innerst i Borgundfjorden, og overskyet og regn ute i byen.. Forøvrig er en av mine favorittplasser når jeg bare vil en liten tur på sjøen og spise reker med anker ute, Langevågsholman... lagunen bak seilerhytta... eller i ly av bølgene ved den vestligste holmen... Langevågsholman er jo sørlandet i miniatyr... Som nevnt var jeg noen dager ute ved Finnøy og Ona forleden... Mens det var tåke og regn på fastlandet, var det strålende sol og varmt på finnøy.

Kort oppsummering av "sommeren" i nord hittil:

1. Den beste værhelga var kanskje 17. mai-helga med 22,1 grader 16 mai. Jo det var et par dager i juli med over 20 grader men det var vel også alt.

2. Nedbørsrekorder har falt stadig vekk. 103 mm nedbør i juli mot normalt 53 mm!

3. Første sommer på 15 år at det ikke er modne jordbær i hagen vår. I fjor plukket vi 44 kg.

4. God jul og bedre lykke neste år! :lol:

Siste 30 døgn: Snittemperaturen var 12,4 grader, 0,2 grader under normalen. Høyeste temperatur var 22,4 grader (17. juli), og laveste var 5,7 grader :eek: (23. juli). Samlet nedbør var 69,1 mm.

At tempen var bare 0,2 grader under normalen skyldes nok at temperaturen har vært mere stabilt kjølig i sommer. Sola har jo glimret ofte med sitt fravær. Før var det varmere dager og kaldere netter såvidt jeg husker.

Vi ble kanskje bortskjemt av sommeren i fjor? (Høyeste temperatur var 25,8 grader (4. aug. 2009) og null nedbør over en lang periode (som vi fikk svi for i form av høye strømregninger....).

Redigert av teerex (see edit history)

25,8 grader er da ganske varmt her oppe nesten ved pol-isen :wink:

I skrivende stund er det 8 grader ute.

Og yr.no gir ikke opp og prøve å lure oss :lol:http://www.ht.no/var_fore/article382014.ece

Redigert av teerex (see edit history)

Harstad har kun hatt to såkalte penværsdager til sammen i juni og juli, beretter førstekonsulent Stein Erik Øines ved Vervarslinga for Nord-Norge hos Meteorologisk institutt.

http://www.ht.no/var_fore/article380785.ece

ISandefjord var det i går 24 grader og sol. I dag har det vært oppi 26-27 og lett skyet.

Nå kl 22,25 er det 22,2 grader og nærmest vindstille. Ser ut til å bli en fin sensommer dette. Dessverre må jeg ligge her i byen en ukes tid. Hadde vært godt med ett forfriskende bad nå. Ca. 20 grader i vannet.

Hadde også en fin forsommer.

Var brunere når jeg reiste til Brasil 05.07 enn når jeg kom hjem på Torsdag.

Dårlig sommer??????????

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

kan jo ikke være samme landet vi bor i :headbang:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...