Jump to content

Trenger hjelp til å tyde "buzzer lyd" på suzuki dt30c


bukt

Recommended Posts

Testet motoren i dag, går som en kule men nå og da kommer en varsellyd fra kontroll (hele tiden på slutten av dagen), den er tette pip. funnet sikringen til denne lyden men usikker på hva den indikerer, (sikring er "case assy fuse" i teknisk manual) som ikke sier meg stort. .

vil tro motoren gir forskjellige signal for forskjellige sensorer. er en med hel piping vet jeg og denne da,

 

Motoren har full oljetank, impeller gir bra kjøling , motor ikke varm da denne pipingen starter med kald motor og.

 

noen som har suzuki som kan gi meg en pekepinn, vil tro det er en sensor som henger eller en dårlig kontakt et sted.

 

ø.l

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post

Mener å huske at jeg var borti det samme på min fars motor for endel år siden. Den motoren var bare et par år da problemet oppsto. Der var feilen i forbindelse med ei lampe i front på motoren. varsellampa ble vel koplet ut etter hva jeg kan huske. Etter det har det fungert som det skal bortsett fra at lampa ikke lenger er i funksjon. Feilen var vel at systemet trodde motoren var tom for olje.

Redigert av motor (see edit history)
Link to post

Buzzeren summer uten at lampa lyser virker jo i seg selv som en indikasjon på feil i lampa. Mener da at denne alltid skal lyse når Buzzeren er aktiveret. Fåreslår derfor at du napper av tilkoplingen til lampa. Tipper at buzzeren blir stille da. Har ingen praktisk betydning om denne lampa er utkoplet da Buzzeren likevel fungerer som den skal.

Link to post

Hadde et lignende problem på min Suzuki DT55. Vet ikke hva slags årsmodell du har, men min var en 1985 modell. Motoren gikk som ei klokke i ca 5 minutter på full gass, så begynte den å pipe. Den gikk også over i et nødprogram som gjorde at den bare gikk på halv effekt når pipinga starta. Det viste seg at temperaturføleren var gåen, så når jeg koplet sammen ledningene til denne var alt i orden ! Skifta jo selvfølgelig tempføleren etterhvert da...

Link to post

Dro til havnen i går ig i dag for å finne feilen.

 

-I går pep den sammenhengende som den pleier med en gang nøkkel skrues om og stopper med hel pip når kjølevann kommer, den fortsatte med "stykkvis" piping etter dette slik som sist men den kom og gikk litt nå når båten beveget seg i bølgene i havnen.

Kjørte en tur og den stykkvise pipingen forsvant rimelig fort men kom nå og da ved krappe svinger og hopp i bølger men mest borte så vanskelig å peile.

- Valgte derfor å pøve igjen i dag for å se men da var det ikke et eneste pip iløpet av en time med kjøring som jo er bra men ikke for tråden her :smiley:

 

Siden trykksensor til kjølevann virker så vil jeg tro det er oljemåler som varsler lite olje men ikke så lite at motor går i reservemodus men synser litt siden jeg ikke har hatt mulighet til å peile strømmen i brytere da disse virker nå.

 

Kommer tilbake hvis feil gjennoppstår.

Link to post
  • 9 år senere...

Hei! 
 

vi har denne problenstillingen med konstant piping etter oppstart men uten lys. Lyden forsvinner når vi napper av den ene ledningen til varsel lyset. 
 

Jeg synes motoren bruker lite olje, vi fyller sjeldent/ aldri på olje iløpet av en sesong. Hvordan kan jeg teste olje pumpa eller olje trykk sensoren?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...