Jump to content

Ønsker anbefaling/erfaring med nye 9,9 før evt kjøp


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Ser ut som om tohatsuen svikta guttungen nå, 2004modell, med skjært stempel og dårlige kryssboltlager. Bittelitt ripe i sylinder og :nonod: Mulig for lite olje. Men det er dyre deler til denne, og tørst som fy er de, så eg lurer på å kjøpe ny motor.

 

Hva er best? Eg vil ha motor som kan trimmes til 15hk++ Helst noko med mulighet for å bestille deler på nett ved behov.

Hvilken går best, hvilken er billigst i drift, hvilken holder seg best(også i pris)

 

Hørte 2-t er på vei tilbake?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Du spør: hva er best; Med et så subjektivt spørmål må det joggu kunne svares...

 

Det smarteste du kan gjøre er å kjøpe en 2003mod Yamaha som kun er ferskvannkjørt av en tannlege fra Røyken...

Den kosta 14000 den gangen og koster 12000 idag.. ingen er mye lettere, ingen går mye bedre, rimelige piratpropeller og andre deler, enhver båtmekaniker kan skru på den, går 3000 timer om du lærer hele familien prosentregning... og vil sikkert kunne selges for 9000 om nye 7år... Da tror jeg ikke kinereren er like mye verdt, sorry.

Link to post

Tenker du nytt eller brukt?

Jeg har den 2-t Yamaha`en som det siktes til over (men bygget om fra 9,9 til ca 13,5 hk) og jeg har problemer med å få brukt opp en 25 liters tank i løpet av sommeren.

Så bensinforbruket på din Tohatsu må være noe for seg selv :confused:

Den starter alltid på første draget, har ikke hatt et feilslag siden den var ny,... og den ser også ut som om den er kommet rett fra butikken enda, både over under motordekselet. Det er ikke en rustflekk en plass tiltross for at den ligger ute fra mai til september.

 

Den opplevde forskjellen mellom 2- og 4-takt med samme hk i denne størrelsen, er at du vil oppleve 2-takt som kvikkere. Den akselerere hurtigere og vil kanskje også ha noe større toppfart. 2-takt er ca 10 kg lettere hvis motoren skal løftes av og på en jolle.

Dessuten er de fleste 2-takt 9,9-motorer i Norge egentlig 15 hestere originalt, noe som er lett å tilbakestille til opprinnelig hk-antall.

Det er mulig at det er forskjell på bensinforbruket på en 4-takt og en 2-takt 9,9 hk -motor,

men denne differansen vil neppe slå meg konkurs i løpet av en sommer.

Det kan i løpet av en sesong umulig utgjøre mer enn en pils på brygga i Tønsberg.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

Kjørestilen til ungene er vel "gass av og gass på" Det går kjapt 20-40 ltr på ei helg.

Tenkte egentlig ny-kjøp for å sikre pålitelig drift. Men nå kommer eg rett fra ein forhandler, og det var vist fleire som hadde problem å få båten i plan på samme måte som før når de gikk over til 4t.... Dette ønsker vi jo ikkje då... Han anbefalte også yamaha brukt 2t...

hmmm

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Jeg kjøpte en 9,8 (samme som 8, og kan ikke trimmes) Tohatsu 4-takt til ungene på forsommeren. Fikk et greit kjøp, og trodde denne skulle duge på rib`n. Feil!!! Den er usedvanlig treg, og det er ikke tjangs for meg å få 11-foteren i plan uten å finne en større hekkbølge å surfe på. Ungene får den greit i plan med 2 ombord (1 i baugen) men alene så sliter de også. Så en ting er klart: en 4-takter på denne størrelsen ble bare en sesong gammel hos meg. Enten så får jentungen finne seg i å kjøre ulovlig 1 år (fyller 16 etter neste sesong) eller så må vi få tak i en 2-takter på samme (9,9) størrelse.

Det positive er at det kun har gått med 1 og 1/2 tank på hele sesongen!!!

 

Moralen er i alle fall at du ikke må forvente noe i nærheten av samme effekten fra 4-takteren som du har hatt i den gamle 2-takteren om du går for samme størrelse.

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Ja eg trur eg skrinlegger 4t....

Kan jo sjølvsagt gå opp i 20-25hk, sidan det uansett er lovregulert forbudt å kjøre slik jolle før du også er gammel nok til å sette barn til verden. Straffen er vel samme om det går i 12 eller 29 knop.

 

 

Men då er vekt og prisklasse alt for høy.

 

 

Eg får google litt etter brukte 9,9 2T eller deler til den vi har skjært(men det er jo nesten kpl vi trenger då.....)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Eg tenkte 4takt nå, fordi det går sinnsykt mykje bensin igjennom tohatsuen.

 

Ble litt nysjerrig på hvor mye "sinnsykt mye" er siden jeg har en 18hk Tohatsu og den er ikke særlig tørst etter mitt syn. Kan ha sammenheng med at jeg har funnet ut at gassen kan reguleres, men allikevel; hvor mye tror du at du vil spare i forbruk i løpet av en sesong ved å gå for en fire-takter kontra en to-takter når vi snakker om en motor på 9,9hk?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Her er det ingen tvil i mitt lille hode: Yamaha 2t. Av alt jeg har sett og prøvd og eid er det Yamaha som utmerker seg som eneren. Dette er motorer med høy ytelse, lavt støynivå. Bensinforbruket opplever jeg som moderat.Varer evig med godt vedlikehold. Løp og kjøp Yamaha

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...