Jump to content

Volvo DPH - Skifte kryss / knute


MRG

Recommended Posts

På forrige service ble belgen montert bak-frem. Det førte til lekkasje rustet knute, en kostnad til ca. 9500,- i flg verksted. Hele knuten måtte skiftes. Det endte godt da forrige verksted som gjorde høstservicen tok kostnaden uten diskusjon. Vet ikke endelig sum da regningen ble sendt direkte til de som gjorde tabben.

Link to post

Det er riktig at det ikke blir solgt løse kryss til DPH, men at man må kjøpe hele knuten. Vil tippe denne kommer på borti 10 båtlapper hos den lokale gullsmeden.

 

Slitasje på kryssene som fører til det du kaller kraftig vibrasjon vil sannsynligvis høres bedre, eller endre seg litt, ved full sving til en side, eventuelt ved tilting av drevet samtidig.

Dersom vibrasjonen går vekk når båten ikke står i gir er det selve drevet som lager vibrasjonen. Dersom det er konstant og heller ikke endrer seg ved sving, kan det være lager i øvre girhuset på drevet eller i svinghjulskåpe/motor.

 

Kryssene sjekkes ved å ta av det øvre girhuset på drevet. Dette sitter med noen få umbrakoskruer og er forholdsvis enkelt å ta av. Pass på skimsingen mellom midtre og øvre hus når det taes av. Drivakselen kan sjekkes ved å kjenne etter slakk og "hardere" punkter i kryssene.

Link to post

På forrige service ble belgen montert bak-frem. Det førte til lekkasje rustet knute, en kostnad til ca. 9500,- i flg verksted. Hele knuten måtte skiftes. Det endte godt da forrige verksted som gjorde høstservicen tok kostnaden uten diskusjon. Vet ikke endelig sum da regningen ble sendt direkte til de som gjorde tabben.

 

At et verksted monterer belgene feil vei er jo helt utrolig! Dette er elementære ting. Nok et eksempel på at "Alle servicer tatt på VP-verksted" ikke er noe som helst kvalitetskriterium.

 

Har hatt tre mindre reklamasjoner der VP har vært i båten - alle tre gangene har de gjort elementære feil, som å glemme å ettertrekke, etterfylle hydraulikkolje osv osv. Personlig kjøper jeg mye heller båt av en som har peiling og tar servicer selv, framfor en som aldri har åpnet dekksluka og vifter med "alle service tatt av verksted".

Link to post

Båt / motor er 2008 modell med 250 timer. Kjøpt som ny båt i 2009.

 

Har no fått båten på land og tatt av drev. Det kom litt vann ut av belgen, men ikke mye.

Knuten var bare litt rusten og er ikke antydning til sliten etter det jeg kan kjenne.

 

Drivakslingen inn mot motor derimot var bare å dra rett ut. Lager og simring var TOTALT ødelagt slik at akslingen hadde stor slark. Det har ført til at knuten har kastet så mye at den har slått borti kåpen som belgen er montert på. En liten skade her, men tror ikkje den må byttes.

 

Lageret ser ut til å kunne byttes fra utsiden. Får bare håpe at motor ikke trenger å røres.?

 

Så til årsaken. Vann i belgen kan vel ikke ødelegge dette lageret? Det ligger jo bak simringen?

Det kan ikke ha vært mye og langvarig vann i belgen da knuten har minimalt med rust.

 

Oljen som ble tappet av drevet har nok en noe grå farge.

Link to post
Båt / motor er 2008 modell med 250 timer. Kjøpt som ny båt i 2009.

 

Har no fått båten på land og tatt av drev. Det kom litt vann ut av belgen, men ikke mye.

Knuten var bare litt rusten og er ikke antydning til sliten etter det jeg kan kjenne.

 

Det kan være vanskelig å kjenne om kryssene er dårlige. Det vanlige er at dersom kryssene har merker i seg, skal de skiftes. Dette krever at det demonteres først.

Hadde det vært min båt hadde jeg tatt litt fett på aksel/kryss og montert det uten å gjøre noe med mer det, og se hvordan det tar i vei, da ny aksel er forholdsvis dyrt.

 

Drivakslingen inn mot motor derimot var bare å dra rett ut. Lager og simring var TOTALT ødelagt slik at akslingen hadde stor slark. Det har ført til at knuten har kastet så mye at den har slått borti kåpen som belgen er montert på. En liten skade her, men tror ikkje den må byttes.

 

Du trenger ikke bytte svinghjulskåpen så fremt det er mulig å få belgen i sporet sitt, og det blir tett. Ikke unormalt med slitasjeskader der hvor belgen festes. Dersom det er skader i lagerbanen kan det brukes litt lurium til å reparere dette. Pleier å bruke noe fra Loctite, men husker ikke nummeret nå.

 

Lageret ser ut til å kunne byttes fra utsiden. Får bare håpe at motor ikke trenger å røres.?

 

Vanskelig å si noe om dette uten å vite hva slags motor du har, men vanligvis sitter akselen med segerringer fra begge sider, og svinghjulskåpen må av motoren for å skifte lager/simringer.

 

Så til årsaken. Vann i belgen kan vel ikke ødelegge dette lageret? Det ligger jo bak simringen?

Det kan ikke ha vært mye og langvarig vann i belgen da knuten har minimalt med rust.

 

Oljen som ble tappet av drevet har nok en noe grå farge.

 

Det er belgen som skal tette. Simringen i svinghulskåpen skal holde på fettet som skal være der, og simringen som sitter i drevet skal holde oljen i drevet ute av belgen. Disse er ikke vanntette andre veien, så vann i belgen vil etterhvert finne veien inn i oljen i drevet osv.

Drevet bør tappes for olje (som du allerede har gjort) og vaskes igjennom med white sprite eller diesel for å fjerne så mye som mulig av vannholdig olje som ligger igjen. Bytt o ringer på tappe/påfyllingsplugger etter ny olje er fylt på i fra bunnen av drevet, og skift olje på drevet igjen etter 20-50 timer med bruk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...