MRG Startet 16.August.2010 Del på Facebook Startet 16.August.2010 Har fått kraftig vibrasjon og mest sannsynlig er det kryss i drivknuten som er gåen. Har ikkje fått båten på land enda for å endelig konstatere. Får opplyst at det ikke blir solgt kryss til dette drevet, men hele knuter. Noen som har vært borti dette? Er det noe som kan gjøres uten spesialkunnskap og verktøy? Sitér dette innlegget Link to post
Stoner Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 På forrige service ble belgen montert bak-frem. Det førte til lekkasje rustet knute, en kostnad til ca. 9500,- i flg verksted. Hele knuten måtte skiftes. Det endte godt da forrige verksted som gjorde høstservicen tok kostnaden uten diskusjon. Vet ikke endelig sum da regningen ble sendt direkte til de som gjorde tabben. Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 (redigert) Hvor gammel er motor og drev? Har du lekkasje i belgen? Redigert 16.August.2010 av Ex. Grandezza 31 (see edit history) Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
adeneo Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Det er riktig at det ikke blir solgt løse kryss til DPH, men at man må kjøpe hele knuten. Vil tippe denne kommer på borti 10 båtlapper hos den lokale gullsmeden. Slitasje på kryssene som fører til det du kaller kraftig vibrasjon vil sannsynligvis høres bedre, eller endre seg litt, ved full sving til en side, eventuelt ved tilting av drevet samtidig. Dersom vibrasjonen går vekk når båten ikke står i gir er det selve drevet som lager vibrasjonen. Dersom det er konstant og heller ikke endrer seg ved sving, kan det være lager i øvre girhuset på drevet eller i svinghjulskåpe/motor. Kryssene sjekkes ved å ta av det øvre girhuset på drevet. Dette sitter med noen få umbrakoskruer og er forholdsvis enkelt å ta av. Pass på skimsingen mellom midtre og øvre hus når det taes av. Drivakselen kan sjekkes ved å kjenne etter slakk og "hardere" punkter i kryssene. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 På forrige service ble belgen montert bak-frem. Det førte til lekkasje rustet knute, en kostnad til ca. 9500,- i flg verksted. Hele knuten måtte skiftes. Det endte godt da forrige verksted som gjorde høstservicen tok kostnaden uten diskusjon. Vet ikke endelig sum da regningen ble sendt direkte til de som gjorde tabben. At et verksted monterer belgene feil vei er jo helt utrolig! Dette er elementære ting. Nok et eksempel på at "Alle servicer tatt på VP-verksted" ikke er noe som helst kvalitetskriterium. Har hatt tre mindre reklamasjoner der VP har vært i båten - alle tre gangene har de gjort elementære feil, som å glemme å ettertrekke, etterfylle hydraulikkolje osv osv. Personlig kjøper jeg mye heller båt av en som har peiling og tar servicer selv, framfor en som aldri har åpnet dekksluka og vifter med "alle service tatt av verksted". Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Prøv og kontakte noen volvo verksteder kansje de har noe liggende, det er vel stort sett undervanshus som ryker. har et jeg men usikker på om jeg vil kvitte meg med det. Hilsen morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Blue_Dragon Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Først og fremst ville jeg tatt kontakt med et VP verksted for og høre om reklamasjon er mulig. Belg feil vei var ikke bra. Normalt sett så er det 2 versteder folk bruker her i Stavanger området. En monterte feil og det andre oppdaget det.... Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 (redigert) Normalt sett så er det 2 versteder folk bruker her i Stavanger området. En monterte feil og det andre oppdaget det.... Ïnternkontroll heter det Redigert 18.August.2010 av Bavaria.Morten (see edit history) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
MRG Svart 24.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2010 Båt / motor er 2008 modell med 250 timer. Kjøpt som ny båt i 2009. Har no fått båten på land og tatt av drev. Det kom litt vann ut av belgen, men ikke mye. Knuten var bare litt rusten og er ikke antydning til sliten etter det jeg kan kjenne. Drivakslingen inn mot motor derimot var bare å dra rett ut. Lager og simring var TOTALT ødelagt slik at akslingen hadde stor slark. Det har ført til at knuten har kastet så mye at den har slått borti kåpen som belgen er montert på. En liten skade her, men tror ikkje den må byttes. Lageret ser ut til å kunne byttes fra utsiden. Får bare håpe at motor ikke trenger å røres.? Så til årsaken. Vann i belgen kan vel ikke ødelegge dette lageret? Det ligger jo bak simringen? Det kan ikke ha vært mye og langvarig vann i belgen da knuten har minimalt med rust. Oljen som ble tappet av drevet har nok en noe grå farge. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 Har du gjort det selv eller latt et VP verksted gjøre det? Hva mener dere andre. Bør dette være reklamasjon? Sitér dette innlegget Link to post
MRG Svart 24.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2010 Har tatt av drevet selv og dratt ut aksling. Er 20 mil til nermaste VP-verksted. Om kun (?) lageret skal byttes, så skal eg nok få det til. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 Båt / motor er 2008 modell med 250 timer. Kjøpt som ny båt i 2009. Har no fått båten på land og tatt av drev. Det kom litt vann ut av belgen, men ikke mye. Knuten var bare litt rusten og er ikke antydning til sliten etter det jeg kan kjenne. Det kan være vanskelig å kjenne om kryssene er dårlige. Det vanlige er at dersom kryssene har merker i seg, skal de skiftes. Dette krever at det demonteres først. Hadde det vært min båt hadde jeg tatt litt fett på aksel/kryss og montert det uten å gjøre noe med mer det, og se hvordan det tar i vei, da ny aksel er forholdsvis dyrt. Drivakslingen inn mot motor derimot var bare å dra rett ut. Lager og simring var TOTALT ødelagt slik at akslingen hadde stor slark. Det har ført til at knuten har kastet så mye at den har slått borti kåpen som belgen er montert på. En liten skade her, men tror ikkje den må byttes. Du trenger ikke bytte svinghjulskåpen så fremt det er mulig å få belgen i sporet sitt, og det blir tett. Ikke unormalt med slitasjeskader der hvor belgen festes. Dersom det er skader i lagerbanen kan det brukes litt lurium til å reparere dette. Pleier å bruke noe fra Loctite, men husker ikke nummeret nå. Lageret ser ut til å kunne byttes fra utsiden. Får bare håpe at motor ikke trenger å røres.? Vanskelig å si noe om dette uten å vite hva slags motor du har, men vanligvis sitter akselen med segerringer fra begge sider, og svinghjulskåpen må av motoren for å skifte lager/simringer. Så til årsaken. Vann i belgen kan vel ikke ødelegge dette lageret? Det ligger jo bak simringen?Det kan ikke ha vært mye og langvarig vann i belgen da knuten har minimalt med rust. Oljen som ble tappet av drevet har nok en noe grå farge. Det er belgen som skal tette. Simringen i svinghulskåpen skal holde på fettet som skal være der, og simringen som sitter i drevet skal holde oljen i drevet ute av belgen. Disse er ikke vanntette andre veien, så vann i belgen vil etterhvert finne veien inn i oljen i drevet osv. Drevet bør tappes for olje (som du allerede har gjort) og vaskes igjennom med white sprite eller diesel for å fjerne så mye som mulig av vannholdig olje som ligger igjen. Bytt o ringer på tappe/påfyllingsplugger etter ny olje er fylt på i fra bunnen av drevet, og skift olje på drevet igjen etter 20-50 timer med bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Andvik Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 På min D4 med DPH drev måtte motoren ut for og bytte de lagrene. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund310 Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 På min D4-DPH 2006mod. Fjernet drivknuten, tok ut simmringen (tetter for sjøvann inn mot motor), trekkte ut distansestykke av nylon, tok ut seegring, tok så ett godt tak i mellomakslingen (fra driv knuten og inn til motor)og trekkte denne ut med lagret på. Sitér dette innlegget Link to post
MRG Svart 25.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2010 Litt forskjellige svar ser eg. Har D4 med DPH drev. Det som var overraskende var at lager var såpass ødelagt. Det er bare den ytre delen / "skulderen" av lagerbanen på den delen som sitter på akslingen som er igjen. Den indre "skulderen" er borte. Sitér dette innlegget Link to post
Andvik Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 Men hva med lageret på innsiden? Sitter et der også som sikkert er like dårlig som det ytre. Byttet begge hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 Skal være mulig å skifte lageret uten å ta ut motor, Det sitter en segerring i huset og en på akselen, tetning ytterst. Forholdsvis rett frem. Skal se noe slikt ut: Sitér dette innlegget Link to post
Andvik Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 Det ser sånn ut ja:) Kom på at det ytre lageret hadde satt seg så de ikke fikk det ut, og da hadde de vel ikke noe annet valg enn og løfte ut motoren. Var heldig vis reklamasjon. Byttet knute, svinghjul og lagere++ Sitér dette innlegget Link to post
MRG Svart 26.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2010 Mener mitt ser slik ut ja. Men får ikke denne tegningen til å stemme selv om det står rett benevnelse i toppen av siden: http://www.volvopentashop.com/HavSlippen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7744790_017?path=MarineDrivesAndTransmissions%2F7744790%2F7744790_44%2F7744790_017 Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Hva med å ta med drivknuten til et verksted som driver med mellomakselservice. Finnes flere av disse på østlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Jeg hadde aldri latt et verksted som har montert belgen feil vei slippe så lett. Det er jo en helt ufattelig dumhet. Jeg ville tatt bilder og dokumentert dette og skrudd minimalt på dette selv Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.