Jump to content

Båt med 50hk påhengs? Hvilken toppfart får du?

Chipsrederx85

Recommended Posts

Hei,

her kan dere med båter som har 50hk utenborsmotor poste hvilken båt der er og toppfart(gjerne GPS) med 50 hk. Gjerne med 40 hk og, hvis noenhar det.

(grunnen til at jeg spør er at jeg har en 50hk som skal settes settes på en båt. Vet ikke enda hvilken. Alt fra 12 fot til 20.

Takk! :flag_bp:

Redigert av Chipsrederx85 (see edit history)

Zodiac Pro 9 Man RIB m. 50 Johnson totakt fra 04 gjør ca. 35 knop.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Du kommer sikkert til å få noen innspill i 50-60knops området fra noen som kjenner noen som har osv...

reelt sett kan man si at i racingklassen Offshore V50, som er V-skrog med 50hk utrimmet standardmotor, klarer de beste å få ut 47-48 knop på flatt vann. I litt sjø (dvs vanlig racingforhold) ligger de rundt 43-45 knop. Da snakker vi om veldig lette racingskrog, cleaverpropeller og alle triksa i boka innefor regelverket.

Se her for eks. (Etter ca 30 sec)I følge eier kjørte de ca 44 knop når dette ble tatt opp. Dette representerer nok ytterpunktet av hva du kan få til.

Når jeg ser denne filmen savner jeg Dalla Pieta'n litt igjen :cool:

Du kommer sikkert til å få noen innspill i 50-60knops området fra noen som kjenner noen som har osv...

Haha, riktig. Har hørt om de som mener de klarer 63 knop med 50 hk (std propell) på en hurricane 370.

Takk for info fra virkeligheten! Det var veldig oppklarende! (sikkert for "lure-knop-fansen" og!) :giggle: (litt småfrekk på slutten)

Redigert av Chipsrederx85 (see edit history)

Bella 440R på ca 330kg, Yamaha F40, 11 1/4x13" std alu prop, 31 knop, 6000o/min.

Kjører 65knop eller 120km under perfekte forhold. Er en 13 fot gummikatamaran med tohatsu 50`homolog motor. Dette er virkelig fart med 2 stk personer i båten.

har du mer info om propell/rigging..? og mer info om motoren? Og hva får du under 'ikke perfekte' forhold?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Haha, dette mener du vel ikke seriøst.

Tviler sterkt.

Her er en finn-annonse og der overdriver de fleste med topphastighet.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23514090

Jo er vel utseende messig ganske lik båt men se rigninga da!! Denne båten du har bilde av her er en gemini mk5 båt som på langt nær er en optimal p750 båt.(disse gutta kjører jo søndagstur) Temaet her var hvilken toppfart man får med en 50hk påhengs, så jeg svarte på hvor fort det går om høsten med kalt vann luftempratur og fuktighet er på idiell og når gpsen peaker maks tall.

Riggingen er selfølgelig ikke samme som i race,det er heller ikke tillatt med pick up så når du topper disse hastighetene har du ingen kjøling på motor. Eller så er det en homolog motor som innebærer borring,porting planering,balagsering,større eksos pipe osv. så ja jeg mener dette og har kjørt disse hastighetene mange ganger men er som sagt peak tall, snittet ligger ca 118km dvs 63. i race kjører vi (på lagdistangse race) oppmot 60 men da med kjøling..

Noen sier at selv om man putter 70 hk på en 11 foter vil ikke den gå fortere med en 90 hk. Båten er for kort. Med en lengre båt ville det funket. Men da en 15 fot båt med lik vekt som den 11 foteren?

Alle båtskrog har en maks hastighet, sier noen. Man kommmer til en punkt hvor det ikke går fortere.

Er dette en myte, eller vitenskapeligbevist? LINK ?

Kan noen forklare meg hvorfor det er sånn?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...