Jump to content

Hekksvinger innvendig i båten?

ut mot havet

Recommended Posts

Brukeren Abbor her på BP har god greie på dette, og anbefalte meg å lime/støpe fast en bit vanlig kloakkrør i bunnen. Så monteres svinger inne i røret som fylles med enten matolje eller en eller annen sprit-type jeg ikke husker navnet på nå(men som jeg har skrevet ned ett sted). På toppen setter du på ett vanlig lokk tilpasset rørtypen. Skal være den beste måten for å unngå luftbobler og forstyrrelser.

Send en IM til Abbor hvis han ikke melder seg på her selv.

Jeg har hekkgiver plassert innvendig hos meg, og det fungerer bra. Jeg prøvde meg frem med giveren plassert i en pose vann for å finne den plassen som ga best signal, og deretter ble giveren limt fast med sakteherdende epoxylim. Og ekkoloddet fungerer fint det, jeg tar inn dybder ned til 285 meter på det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har montert hekksvinger innvendig to ganger. Første gang la jeg den nedi vann for å sjekke at det ikke fantes luft i laminatet. Deretter lagde jeg "forskaling" av sika og la svingeren i et bad av epoksylim. Andre gangen la jeg ei skikkelig lure med akryl og dytta svingern nedi dette. Begge fungerte helt fantastisk til min bruk. Siste løsning var veldig enkelt og fort gjort, og må svinger flyttes, er det ikke noe problem. Dette var et eagle cuda 168 ekkolodd.

I forrige båten (enkeltskrog glassfiber) la jeg en "sigarkasse" som forskaling og fylte denne med "Sika-kopi" fra Biltema. Dytta svingeren nedi gøra og lot det herde. Fungerte prikkfritt. Fordel å få svingeren rimelig vannrett hvis du vil ha nøyaktig ekkolodd. Sjøl var jeg mest opptatt av om det var 5 m dypt eller 2 m dypt................

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Brukte en helt tilsvarende montering som den Mulligan viste en utmerket tegning på, men (etter anbefaling) fylte jeg beholderen med lakserolje i stedet for hydraulikkolje. Dette har virket helt upåklagelig i mange år. Det var for øvrig ganske artig å se på fjeset til ekspeditøren på apoteket da jeg ba om en litersflaske med lakserolje. Tydelig at hun kjørte litt film for seg selv der... :giggle:

Fordel å få svingeren rimelig vannrett hvis du vil ha nøyaktig ekkolodd.

Betyr lite eller ingenting ved en slik montasje. Refleksjon og refraksjon gjør at det spruter i alle retninger.

Sjøl var jeg mest opptatt av om det var 5 m dypt eller 2 m dypt................

Det får du kanskje ikke greie på med en sånn montasje.

41001.jpg61001.jpg

Like lodd og like svingere som står 60 cm. fra hverandre.

Den ene svingeren er montert gjennomgående. Den andre står i en liten tank fyllt med vann inne i båten.

Så kan man spørre seg hvem som er hvem.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Er det slik å forstå at det vert vesentleg dårlegare bilete med ein innvendig svinger?

Siden du spør, ja.

Og det av en rekke grunner.

På bildene jeg viste er det loddet til høyre som har innvendig svinger. Det som skjer er at loddet sender og skutebunnen settes i svingninger. På den utvendige svingeren slutter svingningene når loddet slutter å sende, mens ved den innvendige svingeren vil skutebunnen svinge med etter at loddet har sluttet å sende.

Jeg har begge loddene i manual for sikre at de har like innstillinger. A-scope gjør at jeg ser hva de driver med.

Så når loddet med den innvendige svingeren begynner å lytte vil svingningene i skutebunnen gjøre at det ikke mottar noe som helst. Det vil også bli satt opp en skur av refleksjoner når lyden treffer de mange tusen overganger mellom glassfiber og polyester i laminatet.

Loddet med utvendig svinger viser korrekt dybde mens det med innvendig svinger ikke kan se noe som helst grunnere enn 6 meter.

Man taper også svært meget rekkevidde. Det trenges ikke dobble effekten for å øke rekkevidden fra 200 till 400 meter. Man må ha 16 ganger mer effekt. Som du ser går Furunoen min mer enn 650 meter. Jeg innrømmer at bildet ikke er helt ærlig. Svingeren er montert i enden på et rør med fairing på over rekka og står fritt i vannet.

Og så er det sånn at dersom du noterer deg ei grunne på et lodd med innvendig svinger så behøver ikke den nødvendigvis å være under båten. Loddet har ikke lenger noen direktivitet. Grunna kan i verste fall være ett sted til siden for deg.

Jeg ville prøve å bytte svingeren til en gjennomgående. Det er en ettermiddags arbeid å montere den og du får et mye bedre resultat.

Er det stor forskjell på ein utvendig svinger i plast alternativt i bronse? Har ikkje sjekka kva type svinger Garmin leverer men det er vel stor prisforskjell på plast og bronse. Eg vart jo litt i stuss på om ein invendig svinger er det riktige dersom det er så dårleg som du seier Mulligan. Men eg vil forsøke å montere den svineren eg har innvendig og vert eg ikkje fornøgd så får eg heller kjøpe ein utvendig svinger.

Takk for greie og ærlege svar her på Forumet. Takk takk

Hørte ifra en som har prøvd ut dette med invendig og utvendig svinger, og eineste han syntes var forskjell med utvendig var at man fikk temperaturen på vannet.. ellers så godt som ingenting forskjell.

limte min svinger med epoxylim invendig, og skal bruke den til fisking.. Funker veldig bra.. Fiska dupper opp på ekkoloddet, dybde, og bunden..

Har en billig Eagle til snaue 1000 kr.

Foresten, du sier at du skal kjøpe en utvendig svinger.. Er det noe forskjell på de?

Redigert av Retox_93 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...