Jump to content

Justering av magnetkompass for deviasjon


Haba

Recommended Posts

Vil noen vennligst gi meg en anvisning på fremgangsmåten eller hvor jeg kan finne det.

Hei.

 

Oppskriften for justering av mitt Silvakompass er slik:

 

1. Rikta båten mot Norr og vrid N/S-skruven på kompensatoren så kompassen visar 0.

 

2. Rikta båten mot Öster och vrid E/W-skruven så kompassen visar 90.

 

3. Rikta inn båten mot söder. Visar inte kompassen 180 vrid N/S-skruven tills felet minskar til hälften (vid 6 fel, vrid skruven tills kompassen viser 3 fel).

 

4. Rikta inn båten på västlig kurs. Om kompassen inte visar 270, vrid E/W-skruven tills felet minskas til hälften.

 

5. Gör om proceduren och kontrollera innställda värden.

 

6. Gå nu varvet rundt och kontrollera var 20:e grad. Anteckna värdet och upprätta en diviasjonstabell och kurva.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og til slutt blir det ikke helt bra allikevel. Og da må du lage deg en devisjonstabell.

Helt riktig, og det sier jo også Silva i punkt 6 i proseduren,

 

6. Gå nu varvet rundt och kontrollera var 20:e grad. Anteckna värdet och upprätta en diviasjonstabell och kurva.  

 

Gjorde dette for et par år siden, men må gjøre det om igjen nå etter at jeg fikk meg ny fargeplotter med mye høyere spenning med derpå sterkere magnetfelt. Men trenger helt rolige forhold uten strøm og vind, og det tror jeg neppe det blir utenfor Son til helgen. Blir vel hjemmehelg med lakkering av bilskjerm i garasjen!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...