Jump to content

Isolering mot kulde, til bruk på vinduer m.v.


Verrie

Recommended Posts

Skuta ligger på vann hele vinteren.

 

Mitt mål er redusering dieselforbruk til varmer ved å bruke isolering.

 

Jeg har små vinduer "i underetasjen", 27 stk (med str ca 40x20 cm). Har også ca 5 meter med 40 cm høyde som ikke er isolert av skrog. Disse vinduer/arealer slipper ut en del varme.

 

Jeg har sett isolasjon med plast rundt, slik at man ikke ser den typiske gule isolasjon.

 

Fåes den i forskjellige bredder?

 

Finnes der annet alternativ til denne typen å isolere med?

 

Hvor fåes tak omtalte isolasjon, eventuell annen type til en grei pris?

Link to post
Share on other sites

Akryl/ Plexiglas fra byggemarkedet skæres til i passende størrelser og placeres på ydersiden. Vigtigt. disse ruder skal ikke være 100% tætte. Også vigtigt. På den måde slipper du for kondens og din varmeregning bliver meget behageligere.

Afprøvet gennem 10 år på helårsbåd.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett isolasjon med plast rundt, slik at man ikke ser den typiske gule isolasjon.

 

Fåes den i forskjellige bredder?

 

Finnes der annet alternativ til denne typen å isolere med?

 

Hvor fåes tak omtalte isolasjon, eventuell annen type til en grei pris?

 

Det høres ut som om du mener motorromsisolasjon med alu-folie? Den finnes jo i flere tykkelser og fåes de fleste steder, bl.a Biltema.

 

Høres ut som om ovenstående svar er en god ide, da beholder du også lys og utsyn...

 

Egil

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Takk for svar så langt.

 

Plexiglass utenfor vinduene er nok ikke så greit og få til grunnet festemuligheter. Må tåle litt, båten brukes på turer hele året.

 

Motorromsisolasjon er kanskje en tanke. Jeg har liggende en haug av disse, men til bruk foran vinduer er de ikke greie.

 

Bobleplast er nok ikke så dumt det, må isåfall bare finne ut festeanordning. Skal se på dette.

 

Andre forslag ?

Link to post
Share on other sites

Det du trenger er noe som heter Armaflex/Kaiflex . Det får du kjøpt hos ein ventilasjonsmontør. Den aller beste isolasjonen som er meneer nå eg. Nokr cm av dette tilsvarer 60 cm glava. Men dyrt

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker bobleplast (3 lag) på badet... satt fast et plexiglass på baksiden av innerrammen, og la bobleplast mellom glasset og plexiglasset... Men det jo ikke spes pent, så jeg har lagt på slik "frostet" glass film på både glass og plexi..

 

Masse lys, isolering og ikke innsyn på badet..

 

PS; dette med at enkelte typer isolering isolerer voldsomt er nok dessverre feil...(Red: har jeg lært)

Isolering bygger på prinsippet med stillestående luft.( det å skape stillestående luft er misjonen til "fibrene" i en glavaplate feks..)

Vel kan man få litt effekt at i feks bobleplast er luften tørr og særdeles stillestående. og ved å bruke feks argongass i luftsjiktet i vinduer osv... ( men det bygger på andre prinsipper)

 

en metode for å begrense varmetapet i tynne konstruksjoner er å kombinere tradisjonell isolering(stillestående luft) med reflekterende sjikt av feks aluminium for å reflektere energien i varmestålene tilbake på baksiden av overflaten på varm side...

 

Da finnes det feks et produkt som har bobleplast med aluminium overflate på en eller 2 sider...

 

hmmm.. ble bare revet litt med...

Redigert av MY Casa (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Index, jeg har allerede mørktonede plexiglass til samtlige av de små vinduene, som selvsagt skal settes på, men kunne nok tenke meg noe mer isolerende virkemidler også. Jeg skal montere plexiglassene neste uke.

 

My Casa, fint du lar "deg rive med litt", alle forslag mottas med takk. Bobleplast fåes vel kjøpt hos kontorrekvisitaforretninger?

Link to post
Share on other sites

Skuta ligger på vann hele vinteren.

 

Mitt mål er redusering dieselforbruk til varmer ved å bruke isolering.

 

Har også ca 5 meter med 40 cm høyde som ikke er isolert av skrog. Disse vinduer/arealer slipper ut en del varme.

 

 

Til skrogisolasjon kan du bruke Rockwool. Jeg har fylt noe kraftige søppelsekker med Rockwoolplater, (passer akkurat), og plassert dem mellom skrog og innredning der hvor båten ikke var isolert fra fabrikk. Og en klar plastfilm gjør nytten som "dobbeltvindu". Festes med tape eller borrelås. :flag_bp:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

My casa er inne på noko. Den bobleplasten med reflekterende folie på er vist bra. Astro-foil. Amerikansk produkt. Vanlig bobleplast er vel enkelt lag i mellom boblene. Den er dobbel heile veien. Og du kan trampe på den uten at boblene sprikker. Solid plast. Kan støpe gulv over den feks.

Men med slik reflekterende folie på så mister du lyset inn.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Index, jeg har allerede mørktonede plexiglass til samtlige av de små vinduene,

 

Siterer meg selv, har vært igjennom skuta og der mangler mange, dvs 13 stk, har 11 slike fra tidligere. Disse er i 12 mm (!) tykkelse.

 

Jeg skal til uken bestille til resterende vinduer, slik at jeg har på samtlige vinduer.

 

I og med at jeg har nå mørke vinduer i "hovedetasjen" (hvilket ble veldig vellykket etter mitt syn), har jeg også bestemt meg for at jeg vil ha sotet plexi på alle vinduer nede også permanent.

 

Det er ikke så pent utseende innenfra i og med at plexiglassene "ligger" på vinduene, men har gardiner som skjuler dette allikevel.

 

På Biltema har de en dobbeltsidig tape som er ekstra tykk, virker som om det er ekspandert neoprene e.l. Hvis man taper fast akrylglasset med den vil man få et isolerende luftsjikt. Bare en ide altså, ikke forsøkt selv :smiley:

 

Takk for tips, men har i denne forbindelse noen spørsmål, noen som vet?

 

Der er sjikt mellom glass og plexiglass, vil det da ha noe betydning om man skaper enda større sjikt ved bruk av tykk tape? Sjiktet vi prater om er 7 mm.

 

Lengre oppe er det snakket endel om bobleplast mellom glass og plexi. I og med at plexiplatene jeg bruker er hele 12mm tykke, er der noe poeng med å bruke bobleplast?

 

Dobbelsidig tape, hvor får jeg tak i smal dobbelsidig tape? Jeg har sett på Biltema, Clas og Europris, men der er bare "vanlig tapebredde" etter som jeg har funnet til nå. Noen som vet?

 

Det siste, i og med at jeg planlegger faste plexiplater, det er vel ikke noe i veien for at jeg har tett tape hele veien, eller vil jeg kunne oppleve fuktig miljø mellom glass/plexi alt ettersom temperaturer stiger/synker, slik at jeg bør spare en liten bite uten tape øverst? (jeg ønsker dobbelsidig tape, fremfor permanent liming med eksempelvis Tech7 slik at jeg har mulighet for å ta dem av i tilfelle...).

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tenkte jeg skulle ta en oppdatering her.

 

Jeg hadde fra tidligere noen plexi til å legge på vindu. Men i og med at der er anlegg (se bilde) på rammene utenfor vindu, tok jeg beslutningen om å skaffe nye plexi med tynnere dimensjon, for nettopp og få plass til plexiglassene her istedet.

 

Dette tar tid!!

 

Har til nå montert 4 vinduer, ergo 23 igjen......

 

Jeg valgte sotet plexi, idet jeg er overrasket over hvor lite man mister av utsyn og lys ved mørke vinduer. Jeg er kjempefornøyd med å ha fått montert dette i salong, og fullfører dette også nede under dekk.

 

Her er et bilde som viser 2 vinduer, 1 med plexi, 1 uten. (ikke se på skitten båt etc., dette taes etterhvert)

 

vindu_eksempel_baatplassen.jpg

 

Vil absolutt tro dette vil merkes på dieselforbruk til varme om vinteren. At båten blir seende bedre ut med disse glassene får jeg ta som en bonus.

Link to post
Share on other sites

Hei Verrie

Kanskje du kan bruke av de harde "isopor"platene. De isolerer god og hvis du skjærer de med varmetråd får de en solid ytterkant som står for en støyt. De harde platene "smuler" heller ikke. Ser for meg 1,5-2 cm tykke plater foran de største vinduene og at platene stues vekk når du skal bruke båten.

I og med at platene er så stive vil det være nok å lage to fester på hver plate/vindu. Dette kan feks være en liten skrue med øye mellom hvert vindu og pakkestrikk med kroker i passende lengde til å holde platene på plass.

Enkelt å montere/demontere/tilpasse og enkelt å stue bort.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Kanskje du kan bruke av de harde "isopor"platene. De isolerer god og hvis du skjærer de med varmetråd får de en solid ytterkant som står for en støyt. De harde platene "smuler" heller ikke.

Tenker du på Jacopor? http://www.jackon.no/eway/default.aspx

Link to post
Share on other sites

Hei

Det er flere produsenter av samme stoffet. Jacon i Søgne og Fredrikstad er en av prousentene. Isopor lages av en annen fabrikk. Alle har flere hardheter på produktene.

De løseste og billigste plukker du i smuler med fingrene mens de hardeste klarer du ikke å knekke et hjørne av en 20 mm plate for hånd.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...