Jump to content

Manglende trykk på Jabsco akkumulatortank - hvordan fikse


Bonita I

Recommended Posts

 

Etter skifte av vannpumpen (som tok kvelden) virker det som akkumulatortanken ikke lenger fungerer som den skal da vannpumpen slår inn "hele tiden" ved det minste bruk.

Akkumulatortanken er en Jabsco 12573-3000

http://translate.google.no/translate?hl=no&sl=en&u=http://www.pumpvendor.com/Jabsco_12573-3000.html&ei=UqZpTMz_J-eiOJfcrLgF&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=2&ved=0CCIQ7gEwAQ&prev=/search%3Fq%3Djabsco%2B12573-3000%26hl%3Dno%26rlz%3D1W1ADBR_no

 

Når jeg åpner skruen på toppen av tanken er det fyllt med vann - trodde her skulle være luft ??

Noen som vet hvordan en evt. pumper opp trykket igjen - her er ingen ventiler el.l som en kan koble på en luftpumpe....

BONITA I

Link to post

Dreamer har rett. Poenget er: Hvis du har en lekkasje på atmosfæresiden, så kommer dette til å gjenta seg i alle uendelighet. Det blir som å ha luft i dieselsystemet. Tapp av vann, fyr opp, pensle alle skjøter med blanding av mye Zalo med litt vann oppi. Se etter bobler. Kan være litt vanskelig når det er et system med såpass lite energi.

Link to post

Mangler trykktank selv, noe som fører til at pumpa går med jevne mellomrom for å holde trykket i slangene oppe. Har tenkt å montere en trykktank, og tenkte egentlig å bruke en slik 25l plast vanndunk som jeg bruker på hytta på fjellet... har et par liggende. Trykket her er jo ikke noe å snakke om, og volumet i en slik en skulle løse problemet enkelt. Plass har jeg egentlig nok av under dørken.... To slangenipler for vann ut og inn i bunnen, og en lufteventil på toppen etter å ha forseglet de gamle plastkorkene tilstrekkelig.

 

Noen som har gjort noe tilsvarende og som mener jeg burde velge noe annet?

 

Egil

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Bruk heller en halvannen liters brusflaske, stående opp ned! 25 liter er alt for mye, og tåler heller ikke noe særlig trykk!

 

En slik akkumulatortank uten blære må tømmes for vann en gang i blant, da luften forsvinner med vannet litt etter litt. Før jeg fikk offentlig vann i huset hadde vi en trykktank på 500 liter, og denne måtte tømmes en gang eller to i året.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Før jeg fikk offentlig vann i huset hadde vi en trykktank på 500 liter

Den er då enormt stor!!! Eg har sjølv pumpeanlegg i heimen, og trykktank på 50 liter, som er nok til at pumpa startar berre 3 - 4 gonger pr døgn. Ei halvanna liter brusflaske i båt, og snudd oppned, vil eg rekna som ein god løsning. Dette gir ogso god mulighet for å opna og tømma om der vert behov.

 

Magne

Link to post

Den er då enormt stor!!!

 

Ja, den har jeg fått høre før også... :rolleyes:

 

Grunnen til den store tanken er at vi var fem husstander med felles brønn og pumpe, så da var det greit med litt dimensjoner. Men i en båt er egentlig en halvliter mer enn nok, da den i all hovedsak brukes for å utjevne trykket sånn at vannet flyter jevnt. At pumpa starter i blant er da helt OK. Jeg har ikke akkukulatortank i båten, men lurer på å sette inn en. Maritim og andre selger jo små plasttanker til rundt hundrelappen eller så, og en sånn hadde helt sikkert gjort nytten.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hadden en slik enkel/billig akkumulatortank av plast i den forrige båten. Plagdes med å få det tett mellom slangenipplene (t-stykke) og nederst på tanken. Endte med å koble ut hele greia.

 

Føler ikke noe stort behov for slik tank i nåværende båt. Men skulle jeg kjøpe en slik en gang til ville jeg gått for en litt mer påkostet utgave i metall og innvendig gummibelg.

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Har heller ikke akkumulatortank, men vurderer å sette inn en armert plastslange med et T-stykke bak pumpen og legge den i kjøkken-underskapet med stigning hele veien og en eller annen stengeanordning i den øvre enden. Poenget med den hos oss er at man lett kan bruke den om høsten for også å blåse tom hele ferskvannsystemet. Og ca 2 meter slange bør da være nok 'akkumulasjon'.

Link to post

Når du åpner lufteskruen på toppen, slipper du ut luften, og tanken fylles med vann. Tøm systemet, skru godt igjen luftingen, og start deretter pumpen. Da vil luften bli "innestengt" i tanken, hvilket den skal være. Lykke til!

Det funka :)

Utrolig at et problem i båt kan løses så lett og uten kostnader - må være første gang jeg har opplevd :saint:

Fant en liten lekkasje i koblingen før akkumulatortanken og, så det er vel kanskje her problemet har oppstått...

Hjertlig takk for råd og hjelp - BP kan man alltid stole på :cheers::cheers:

BONITA I

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...