Jump to content

Ombygging av livbåter.


Sabrina

Recommended Posts

Med den fasongen som har vært på de nyere livbåter jeg har sett på land (brede, butte i endene og med rund bunn og minimal kjøl) så vil jeg tro at disse ville være lite egnet til normal bruk. Med mindre du trenger en båt til å frakte materialer etc. med da. Lasteevnen er jo formidabel. Så som en ren arbeidsbåt kan de nok være OK.  Så lenge du ikke trenger noe særlig fart vel å merke. Men jeg kan vanskelig forestille meg en turbåt basert på en offshore livbåt. Kan ikke tenke meg at det vil bli hverken vakkert eller velegnet. :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

.... men kan det noen gang bli en skikkelig bruks- eller turbåt av et så spesielt skrog?

Har en gang sett på en "Sjark-type" som var konvertert av en slik livbåt. Det var bare sorgen....

 

Plusset med de er at de er "romslige", d.v.s. bredde i forhold til lengden er ekstremt! Men det må jo gi utslag i hvordan en slik båt oppfører seg i sjøen. Dessuten er de ekstremt grunne, nettop p.g.a. den enorme "bæringen" i disse skrog.

Det som imidlertid er største aberet, etter min mening, er at de som regel har utenpåliggende ror, av en særdeles enkel konstruksjon. Hvis du da ikke får tak i en av de mere moderne typene, som har "tunellror" rundt propellen.

 

Ballast tror jeg også kan være et problem. Disse båtene er beregnet til å bære X-antall personer - og det er denne samlede person-last som utgjør stabilitets-ballast i båten. Det er ikke for ingenting at alle får beskjed til å samle seg lavest mulig i båten og spenne seg fast, under livbåtmanøver!

 

Og i og med at båtene er så grunne,vil du få problemer med å plassere / stue nok ballastvekt. Du skal jo ikke ha med deg så mange på tur!  :wink:

 

Båtene er tross alt bare konstruert til å få med seg et visst antal personer og få disse vekk fra installasjone, så fort som mulig. Det allene innebærer at turmuligheten for en slik konstruksjon ikke kan være maksimalt......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det var bare sorgen....

 

Det som imidlertid er største aberet, etter min mening, er at de som regel har utenpåliggende ror, av en særdeles enkel konstruksjon. Hvis du da ikke får tak i en av de mere moderne typene, som har "tunellror" rundt propellen.

 

Båtene er tross alt bare konstruert til å få med seg et visst antal personer og få disse vekk fra installasjone, så fort som mulig. Det allene innebærer at turmuligheten for en slik konstruksjon ikke kan være maksimalt......

Har kjört livbåt vid ett par tillfellen, og manöverförmåga jämfört med en vanlig

fritidsbåt i samme storlek er veldi dålig, även dom med tunnelroder !

Det kan ibland vara en konst att bare komme loss från det stora fartygets sida!

 

jag skulle inte lägga penger eller tid på o bygga om til fritidsbåt, (möjligen til arbetsbåt,)

dom blir sällan vackra !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett noen livbåter som er blitt bygd om og noen av dem er fine bruks og turbåter, mens andre ikke. Dette kommer an på hva du selv klare å få ut  av det skroget du har.

Men det er fullt mulig mener nå jeg.......

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg er kjent med at et oljeselskap skal selge en del gode livbåter.

Har noen erfaring med ombygging av slike til privat bruk?

Båtene er jo godt utstyrt, men kan det noen gang bli en skikkelig bruks- eller turbåt av et så spesielt skrog?

Mvh

sabrina

Hei Sabrina,

 

Jeg tror det var mer alminnelig tidligere å bygge om livbåter, trolig pga der var mindre å velge i av nye båter og at man i større grad måtte "snu på skillingen". Spesielt det å bygge om trelivbåter var jo passende hagearbeid for folk med verktøykasse og ikke alt for mange tommeltotter.

 

Opp gjennom tidene har jeg sett diverse slike prosjekter, jeg kan i farten ikke komme på noen som har vært spesielt vellykkede  -   men mange som var det motsatte  :smiley: En ombygget aluminiumslivbåt har f.eks. et par ganger vært presentert som raritet her på båtplassen.

 

Når det gjelder selve båtene så er de jo primært konstruert for å få en enorm oppdrift i forhold til lengde og bredde. Hvis du ser dem fra enden, og altså bedømmer tverrskipsprofilen, da ser du noe veldig typisk  -  du husker den "formstabiliteten" som vi snakket om på Fritidsbåtskipperkurset  :confused:

 

Innvendig er store deler av volumet opptatt av flytetanker. I trebåtene kunne noen av disse lett fjerne. I plastbåtene er tankene integrert, dvs de er vanskeligere å kvitte seg med, samtidig som de er en del av båtens styrke og stivhet.

 

Du sier de er "godt utstyrt". Men er de egentlig det? Tenker du på utstyr som er aktuelt å bruke videre i en fritidsbåt, så koker det vel nokså langt ned. Svære løftekroker med utløsingsmekanisme, overrislingsanlegg, ekstra pumper, luker og skyvedører, er liksom ikke det helt store ombord i en lystbåt....

 

Nødproviant og pyroteknisk utstyr, OK, men du har vel ikke akkurat tenkt deg gjennom Nordvestpassasjen  :wink:

 

mvh

Poseidon

 

PS

Hvis du derimot trenger "føreskute" for å frakte materialer til et eller annet prosjekt du holder på med  -  da stiller det seg selvfølgelig anderledes.....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Samt en uorginal motor, det var en Petter diesel 12 hk. (monstrum)

Er du sikker på at den var uorginal?

Petter diesel var nemlig svært meget brukt ombord i livbåtene tidligere. At det var noen monstrum kan vi være enige om, men jeg tror allikevel at de var valgt med omhu.

 

Tanken må ha vært at med en Petter ombord fikk mannskapet så meget å være opptatt av, så meget å sveive på og fikse på   -   at de glemte sin egen havsnød!

 

mvh

Poseidon

 

PS

På en båt som jeg var hadde vi sogar en motor med hydraulisk start! Vi kunne pumpe opp trykk på en akkumulator med en håndpumpe. Når trykket var høyt nok "slapp vi det løs" og det var alltid like spennende om hydraulikken røk, om leamikken røk, om vi fikk personskade   -   eller om motoren faktisk startet  -  for det hendte også en gang eller to.....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vi hadde Petter og Lister diesler i livbåtene på Frigg. Disse skulle sveives igang en gang hver 14. dag for hånd. Det var et helvete. Nærmere steinknuser enn disse motorene kommer man ikke. Jeg kan ikke tenke meg annen grunn til at disse motorene ble valg i livbåter enn at man kom langt i overhalingen med et par skiftenøkler. Fytterakker'n for noen motorer. Tror Frigg hadde 25 stykker.

 

Har selv hatt en livbåt i tre. Vi gutta bygde den om til seilbåt. Problemet med båten var i hovedsak at den tålte minimalt med bølger før propellen gikk i lufta. Det var en prøvelse å avansere mot vinden, enten det var for seil eller motor.

Link to post
Share on other sites

På en båt som jeg var hadde vi sogar en motor med hydraulisk start! Vi kunne pumpe opp trykk på en akkumulator med en håndpumpe. Når trykket var høyt nok "slapp vi det løs" og det var alltid like spennende om hydraulikken røk, om leamikken røk, om vi fikk personskade   -   eller om motoren faktisk startet  -  for det hendte også en gang eller to.....

Jo takk, har vært endel borti denne såkalte Bryce-starteren.

 

Den ene satt i en såkalt "livbåt etter særnorske regler" som vi brukte som arbeidsbåt. Disse båtene har krav til nødstart.

I denne båten satt det en 54HK Ford hvor nødstarten var arrangert som ei hydraulisk drevet tannstang i forkant av motoren som tørnet veiva over. Vi forundret oss mye over denne fordi den funket hver gang. Her satt det ei egen ladepumpe som sørget for at det alltid var fullt trykk på akkumulatoren.

 

Den andre enden av skalaen var en Deutz som drev et hydraulikkaggregat. Dette var beregnet for arbeid i forbindelse med oljesøl, og følgelig ikke noe elektrisk anlegg. Her var det ingen autolading av akkumulator. Håndkraft måtte til. Vi tok tørn med å pumpe 25 slag hver. Ca. 300 slag måtte til mellom hvert startforsøk. Den startet kanskje på det femte forsøket.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Den andre enden av skalaen var en Deutz som drev et hydraulikkaggregat. Dette var beregnet for arbeid i forbindelse med oljesøl, og følgelig ikke noe elektrisk anlegg. Her var det ingen autolading av akkumulator. Håndkraft måtte til. Vi tok tørn med å pumpe 25 slag hver. Ca. 300 slag måtte til mellom hvert startforsøk. Den startet kanskje på det femte forsøket.

Egentlig ikke så rart da Deutz er en forkammermotor som krever gløding for å starte.

 

Når det gjelder uvanlige startmotorer så ble der av bla. Cat benyttet en bensindrevet startmotor for å starte store bulldozere. Pony-motoren som den ble benevnt ble startet

med startsnor og etter varmkjøring startet denne dieselen via en lamellkobling. Der finnes en kul lydfil på nettet der man kan overhøre en slik startprosedyre. Skal se om jeg klarer å finne denne tilbake.

 

Mange har sikkert lagt merke til at gamle fly med radialmotor ofte ble startet med håndsveiv.

Her er der et svinghjul som via et planetgear "sveives opp" til ca. 10.000 rpm. Energien i svinghjulet overføres så til veivakselen via en kobling. Senere varianter hadde elektromotor istf. sveiv.

Link to post
Share on other sites

Hallo Krapyl !

 

Har aldri vært min tanke engang å antyde at du skulle være "tjukk i hue". Det måtte i så fall

ha vært konstruktøren hos Odim som måtte ha vært det, men det tror jeg dog ikke. Det er heller det at der kanskje skulle ha vært valgt en annen motor som var lettere startbar i kjølig vær.

 

Her er en link til en bulldozer-side der man kan overhøre oppstart med pony-motor

 

http://www.geocities.com/MotorCity/Show/64...75/CatD25U.html

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...