Jump to content

Uttern D55 skal kjøpes :-) Men, hvilken motor skal jeg velge?


Flistrar

Recommended Posts

enig med de som anbefaler å også ta en titt på andre båter. Mye bra å velge mellom i den størrelsen. Er svak for HT båter , og syns Yamarinen over er lekker - men ville nok hatt 100/115hk på båten til mitt bruk. Men dersom skroget er det samme som i min 5940, så oppfører det seg veldig nøytralt med minimal planingsterksel, så med lite last trenger man absolutt ikke den største motoren

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hmmmm. Kanskje jeg skulle ta turen over fjorden og se på siste linken til roesok? Skader da ikke å ta en titt :giggle:

 

Jeg tror designsjefen i huset er litt skeptisk...

:yesnod: Jeg tror designsjefen din blir lettere å ha med å gjøre når du ser hvor glade ungene blir over en ht båt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har du råd så se på en tilsvarende båt med 100 eller 115 hester. Da kan dere dra litt vannleketøy etterhvert også. I og med at det er HT på båten blir sesongen lenger. Det er lunt og godt å være på vannet i en slik. Tenl så flott å kunne ha minsten i bagen foran i skyggen - og alle kan krype under tak om det kommer en regnbyge.

 

HT båter er undervurdert etter min mening.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ganske sikker på at det er samme båt med to forskjellige navn. Yamarin byttet navneserie på båtene sine for et par år siden. Før var det 4 siffer - nå er det 2.

 

Se forøvrig det jeg skrev om småbåtmarkedet for tiden i egen tråd om det. Virker som om det er bra mulighet for å prute mye nå.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se forøvrig det jeg skrev om småbåtmarkedet for tiden i egen tråd om det. Virker som om det er bra mulighet for å prute mye nå.

 

Ja helt klart. En bekjent har ringt på flere båter annonsert i prisklassen mellom 300' og 350'.

Han har sagt han er lei av å prute frem og tilbake og ønsker et reelt tilbud på hvor lavt

selger er villig til å gå. Flere har sagt 250' og altså slått av 50-70 tusen bare over telefon.

Link to post
Share on other sites

Med tanke på pruting så tror jeg det er stor forskjell på om du har "riktig båt/motor/utstyr", eller om du har noe mer ukurant.

 

En Yamarin 5930 med F115 er jeg sikker på ville bli solgt greit. Samme båt med F80 (som nevnt over) er nok langt verre å selge. Selv om F80 og F100 ikke er veldig forskjellig i dreiemoment (1,6 liter begge to), men F100 har litt mer sprut på toppen.

Link to post
Share on other sites

se heller på ibiza 19 touring eller 20 touring mye bedre båt har hat min nå i 3 sesonger kjøpte den høsten 2007 i molde den lå på capklara.

meget bra båt hadde en uttern noe av de samme som den du ser i meget kort stund ikke moe god båt.

ps de ligger menge fine ibiza 19 og 20 touring på finn nå.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Yamarin 5930 HT var en kjempeopplevelse! Kosa meg rått en halv time på fjorden i dag :smiley: Ungane hadde det strålende ombord!

 

Med to voksne gubber og to barn max`a vi på 29 knop (på instrument-displayet) Føltes ikke som om det var for liten motor. Han gikk lekent og lett.

Dette var båt for oss! Men, til hvilken pris...

Link to post
Share on other sites

det digitale speedometeret på disse Yamaha motorene er temmelig nøyaktig - er det noe særlig mer enn 0.5 knop avvik mellom det og GPS hos meg så tyder det på med- eller motstrøm.    

 

 

 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Henter opp denne tråden. Er det nok med 90 hk 4 takt på denne, tenker da på hvis man laster båten litt. Blir nok også endel turer i ferskvann og der går det mye tyngre, er det da nok med 90, noen som har prøvd? Hvordan er kvaliteten på Mercury / Mariner fra første halvdel av 2000 tallet, vet det er varierende meninger om disse, men er det fortjent?

Som dere sikkert leser så trenger jeg litt kjøpsveiledning :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei..

 

Vi har eid en Uttern 2003 med 90HK Mercury 4 takt.

Båten var helt grei, litt hard i skroget selv i moderat sjø.

Vi oppfattet båten som litt skramlete.

Motoren er litt i minste laget med litt sommerstasj i kabinen og fire voksene og to barn på tur. Måtte be de som satt bakerst å komme frem slik at den kom opp i plan.

Jeg ville nok valgt en 115HK på den båten, det er mulig du kan klare deg med en 90HK hvis du kjøper Optimax utgaven (2 takter).

Link to post
Share on other sites

Prøvekjørte en Uttern T55 med 115HK'er Optimax for tre år siden, og jeg fikk desverre ingen godfølelse med den båten.

Fikk følelsen av at den var dårlig sammenskrudd. Mye av løsningene var litt for enkle og i hele tatt syntes jeg båten gikk noe hardt i sjøen når det var litt skvalpesjø.

 

Det sto mellom Uttern T55/Yamarin 53BR/Askeladden 535 (alle bowridere) med størst mulig lovlig motorisering, og valget falt til slutt på Askeladden. Yamarin hadde en anelse bedre sjøegenskaper, men det var så lite at jeg til slutt gikk for Askeladden. Askeladden er i en helt annen klasse syntes jeg og fremstår som mer påkostet (selv om den ikke nødvendighvis bør være det)

 

Båten virker mye stødigere og skikkelig solid.

 

Uttern slo jeg fra meg etter første prøvetur desverre.

Men er det motor du vil ha, så mener jeg Uttern T55/D55 kan leveres lovlig med 135HK'er på hekken, noe som gir deg best toppfart av de tre nevnte, men 45 knop med en Uttern i krapp sjø vil jeg nok ikke utsette meg for i lengden.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...