Jump to content

Lufting Yanmar YSE12


joelle

Recommended Posts

Da er båten oppe på land og prosjekt lista er fremme på bordet.

En av sakene jeg ska gjøre er att tømme og gjøre rent diesel tanken. Etter dette kommer jeg att va tvungen att lufte motorn.

Jeg har manual, men bildene der er så pass dårlige att det ikke er lett att finne ut hvor di ulike delene osv sitter. Er det noen som kan gi meg en "idiot" forklaring på hvordan jeg gjør dette?

(Tanken sitter høyere en motorn så jeg har ikke noen hånd pumpe)

Link to post
Share on other sites

....Tanken sitter høyere en motorn så jeg har ikke noen hånd pumpe

Hei joelle!

Er ikke noen ekspert, men har gjort det samme som du planlegger,nemlig å rengjøre tanken, og har litt egenerfaring.

 

Du har en fordel, i og med at tanken sitter høyere enn dieselfilteret. Såsant du ikke skal skifte dieselfilter samtidig, så behøver du neppe lufte systemet, etter en tank-sjau!

Bar pass på at du stenger / klemmer av diesel-slangen eller -rør når du fjerne denne fra selve tanken. Behold tank-enden av tilførsel i samme høyde som før - i hvertfall ikke lavere....så beholder du luftfri diesel hele veien frem til motoren, til du kobler til rengjordt og full tank igjen. Det skulle gi minimalt med luft i tankkoblingen når du kobler rør / slange tilbake til tanken igjen. Den lille mengden med luft kan få ut FØR den kommer til høytrykkspumpen. Enten ved vannutskiller, hvis du har, eller på toppen av dieselfilteret.

 

Når jeg koblet til slangen min etter tanksjauen, startet jeg bare motoren, lot den gå med relativt høy turtall og Yanmaren min (2QM-15) "svelget unna" det lille som var av luft. Et lite "hickst", så var det over..... :wink:

 

Lykke til!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Mja, kikk etter på tanken din en gang til. Svensk båt. De pleier å ta høyde for slikt.

Det er en sjanse for at den er utstyrt med "slurperør".

 

Jeg hadde mye dritt i tanken på min C-32, og motiverte meg selv for å ta ut tanken.

Så oppdaget jeg at det oppå tanken lå en kveil gummislange som satt på en stuss på tanken. Denne stussen viste seg å være et rør som gikk helt ned i bunnen av tanken. Etter å ha latt båten i fred noen dager, satte jeg på ei slik pumpe som benyttes til å skifte olje og pumpet ut dritt og vann helt til det kom ren diesel.

Vips, tanksjau gjort på 5 minutter.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Da er båten oppe på land og prosjekt lista er fremme på bordet.

En av sakene jeg ska gjøre er att tømme og gjøre rent diesel tanken. Etter dette kommer jeg att va tvungen att lufte motorn.

Jeg har manual, men bildene der er så pass dårlige att det ikke er lett att finne ut hvor di ulike delene osv sitter. Er det noen som kan gi meg en "idiot" forklaring på hvordan jeg gjør dette?

(Tanken sitter høyere en motorn så jeg har ikke noen hånd pumpe)

Har nok ikke noen "idiot" forklaring på ditt problem. Mine tanker ligger lavere enn motoren. Har forsynt slangen fra begge tankene med en pumpe av typen du finner på slangen mellom bensintanken og påhengeren. I tillegg har jeg montert en overtrykksventil på finfilterene som går sammen med returen fra dysene til tanken. Testet denne ut i dag etter en helt tom tank som ble fylt og lagde en del luft i systemet, all luft gikk i retuen - overtrykksventilen. Ikke noe problemer med motoren.............

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...