Jump to content

Eldre daycruisere 1950 - 1970 , 17 - 22 fot, trenger ekspertise


Jørgen1

Recommended Posts

Jeg leter etter tips til en daycruiser med eldre preg, dvs lignende wesling, draco, selco og windy.

Skal bruke båten primært til landstedbåt, og vil traile den fra Oslo - Kragerø, så den bør ikke være altfor tung. Prisklasse 40 - 70 000.

 

Har f.eks sett på vestfjord og with, og liker godt skrogsidene, men frykter at de kan bli litt lave når det er snakk om litt sjø, samt 15 - 17 fot blir litt lite.

 

En Draco 20 f.eks http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=23173987, er veldig fin synes jeg, men jeg trenger ikke så mye plass...

 

Jeg så en veldig fin båt i Oslofjorden som minte meg om en blanding av Riva og Selco, sikkert 20 fot, med innenbordsmotor.. noen som har noen tips eller kan hjelpe meg med å foreslå modeller?

 

Jens

Link to post

veldig få (om noen i hele tatt?)av disse eldre daycruiserne som er selvlensende. Wesling er iallefall ikke det. Ønsker du innenbords- eller utenbordsmotor? Ville gått for noe mellom 16-18 fot, f.eks nevnte wesling, eller Nordkapp 16/17, disse veier 4-600kg, i tillegg kommer motor på 100-180kg. En båt på 20 fot blir fort godt over tonnet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det finnes mye fine "prosjekter" i den prisklassen du beskriver. Hvis du er flink mekaniker - liker du å skru og reparere er det ok, men hvis du ikke er av mekanikertypen og familien/kamerater maser om fisketur med en motor/båt du/dere kan stole på ...? I ditt sted ville definitivt valgt et eldre skrog med påhengs av ny/nyere modell. Mvh Styrbert

Link to post

Hei

 

Jeg tenker også et eldre skrog (bare det ikke blir for lavt) er det beste. Jeg er ingen proff mekaniker, så regner med at jeg må legge en del penger i en utenbordspåheng. Gjerne en et par år gammel 4 takter.

Til nå virker wesling mest aktuelt, mest pga gjensalg og som sagt høye skrogsider. Synes personlig at f.eks vestfjord 17 er en mye penere båt, men har ingen erfaring med den...

 

Så hvis noen har tips på eldre skrog som ligner disse kom gjerne med det

 

- Båten jeg så i Oslo var en eldre båt, sikkert 60 modell, den hadde vindusrutene til Selco, og skroget minnet om en blanding av riva og boston whaler(!)

Link to post
Til nå  virker wesling mest aktuelt, mest pga gjensalg og som sagt høye skrogsider. Synes personlig at f.eks vestfjord 17 er en mye penere båt, men har ingen erfaring med den...
Wesling har dyp v-bunn mens Vestfjord er flatbunnet, v-bunn krever mer motor men gir etter min mening mye bedre kjøre- og sjøegenskaper. Så da kommer det an på hvor viktig sjøegenskapene er for deg.. En annen båt som minner om Wesling i innredningsløsning - men en fot lengre og mer rommelig er GH17

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du har kanskje gått glipp av de beste båten fra den tiden nemlig Fjord. de kom i 17,19 osv fot

Vil anbefale fjordwing 19 HT, Et utrolig vakker og velkonsturet skrog av velkjemte Eivind Amble.

Fåes ganske rimelig hvis den ikke er helt nyoppfrisket med ny motor sov. har også sett de til godt over 100 000.

 

Hadde ikke vært tvil hvis jeg skulle har kjøpt den type båt.

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...